طراحی یک سامانه توصیه‌گر ترکیبی دوره‌های آموزشی براساس روش استدلال مبتنی بر نمونه و منطق فازی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

پژوهشکده ICT

چکیده

در این پژوهش، ابتدا دو مورد از چالش‌های پیش‌ روی شرکت‌های کوچک و متوسط در نیازسنجی و برنامه­ریزی آموزشی مورد بررسی قرار می­گیرد و مسأله انتخاب دوره‌های آموزشی و مهارتی مناسب تشریح می­شود. سپس در جهت شناسایی نیازهای آموزشی شرکت­ها و برنامه­ریزی دوره­های آموزشی مناسب، سیستمی برای پیشنهاد دوره‌های آموزشی با استفاده از روش استدلال مبتنی بر نمونه و منطق فازی ارائه می­شود. استدلال مبتنی بر نمونه، برای حل مسائل جدید از مسائل مشابه حل‌شده‌ پیشین استفاده می‌کند. پایگاه دانش این متدولوژی که در آن تجربیات و دانش اندوخته قبلی به صورت نمونه‌‌ها ذخیره می‌شود، کمک می­کند تا دانش متخصصان در سیستم پیشنهادی جمع‌آوری و حفظ شود. استفاده از این سیستم در برنامه­ریزی آموزشی شرکت­ها، گامی نوین در جهت همسوسازی فعالیت­های آموزشی و مدیریت دانش است و با هدف افزایش عملکرد و تعالی در سازمان­ها انجام می­شود. از طرف دیگر در بازنمایی و بازیابی نمونه‌ها (مقیاس شباهت) از منطق فازی استفاده شده است تا در مدیریت ابهام و عدم قطعیتی که در اطلاعات جمع­آوری شده از شرکت‌های کوچک و متوسط وجود دارد به سیستم کمک کرده و کارایی آن را افزایش دهد. در مدل کردن حوزه­های عملکردی،  چارچوب  بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) به کار رفته است و همچنین به منظور کاهش زمان به ثبات رسیدن عملکرد سیستم، با استفاده از یک آستانه شباهت و یک روش ابتکاری برای تکمیل فرایند پیشنهاد(SMART) که بر اساس عملکرد ذهن خبره عمل می‌کند، خلأ ارائه توصیه­های مرتبط پوشش داده می­شود. در پایان، مدل طراحی‌شده با روش­های مرسوم حوزه استدلال مبتنی بر نمونه، ارزیابی شده و نتایج ارزیابی گزارش شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Hybrid Training Course Recommender System using Case-based Reasoning and Fuzzy Logic

نویسندگان [English]

  • M. Darzi
  • M. Hosseini
  • A. Liyaee
  • Z. Moradi
  • H. Asghari
ICT
چکیده [English]

In this study, firstly two challenges ahead of SMEs in doing need assessment & educational planning are considered. Then the issue of finding and selecting training courses is elaborated. Afterwards, a system of recommending training courses using case-based reasoning and Fuzzy Model is presented in order to identify the need assessment of firms as well as planning a suitable curriculum. The case-based reasoning is based on this principle that similar problems have similar solutions. In the knowledge base (case base) of this methodology in which the information & records of the past are gathered as cases, helps to collect & maintain the experts' knowledge in the proposed system. In this system, the Fuzzy model has been used to cope with the ambiguities & uncertainties in case representation and retrieval phase. EFQM (European Foundation for Quality Management) is applied for case modeling. Besides, in order to overcome the cold start problem, a module that is called SMART (Supplementary Module to Accomplish Recommending Task) has been used in which infer as an expert. Finally, this system is evaluated and the results are reported.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Need Assessment
  • Training Course Recommendation
  • Recommender System
  • Case-based Reasoning
  • Fuzzy logic
  • Small and Medium Enterprises (SMEs)