تأثیر محیط‌های بازی طبیعی در رشد کیفی آموزش کودکان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

2 ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

3 دانشگاه شهید بهشتی

4 دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

چکیده

در این مقاله تأثیرات فضاهای بازی مصنوع و تجهیزاتی با محیط­های بازی طبیعی در رشد کیفی آموزش کودکان، مورد مقایسه قرار گرفته است. بازی و تحرک بخش اصلی زندگی کودکان است. اگر به کودکان اجازه داده شود که عناصر طبیعی و ساخته دست بشر را که در محیط اطرافشان موجود است تجربه کنند، باعث رشد مهارت­های اجتماعی، شناختی و رشد کیفی آموزش کودکان می­شود. از آنجا که امروزه به خصوص در کشور ایران فضای بازی کودکان در محیط داخلی «خانه» تأمین می­شود و از طرفی اکثر زمین­های بازی مکان­های آسفالت شهری با وسایل بازی ساخته شده و ثابت مانند تاب و سرسره و ... هستند، این تحقیق در صدد تعیین تفاوت­های کارکرد     زمین­های بازی طبیعی با زمین­های بازی مصنوع است و در پی پاسخگویی به این پرسش­ها است: 1- ارتباط کودک با طبیعت در دنیای امروز چگونه است؟ 2- ویژگی­های یک زمین بازی طبیعی چیست؟ 3- تفاوت­های زمین بازی طبیعی و مصنوع چیست؟ این بررسی در چهارچوب روش توصیفی صورت گرفته و داده­ها با مراجعه به منابع اصلی و مطالعه نمونه­های مختلف گردآوری و مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت و در پاسخ به سؤالات این بررسی، روشن شد که محیط­های بازی طبیعی ضمن تأثیر بر فرآیند رشد کودکان به بهبود عملکرد آموزش آنان نیز کمک می­کند.

عنوان مقاله [English]

The Influence of Natural Playgrounds on the Quality of Children Education

نویسندگان [English]

  • J. Mahdinejad 1
  • M. Damavandi 2
  • R. Sabri 3
  • J Abbaspour 4
1 Srttu.
2 Srttu
3 Shahid Beheshti Uni.
4 Srttu
چکیده [English]

In this article the influence of the equipped playgrounds has been compared with natural playgrounds. Playing and moving are the main activity in a young child’s life. Allowing children to experience the natural and man-made elements in their living environment generates cognitive and social skills development and increases their educational qualities. Today, In Iran most spaces for children’s plays are inside the houses and many playgrounds are tarmac places with manufactured equipment likes swings and slides. This survey wants to specify the differences between natural playgrounds and equipped playgrounds and wants to answer the following questions: 1- What changes have happened in the children’s relationship with nature?, 2- What are the specifications of a natural playground? 3- What are the differences between an equipped playground and natural playground? This survey was carried out descriptively and the data have been collected from main resources and different samples. The result of this survey shows that the natural playground will develop children’s educational qualities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Playground
  • children
  • Equipped
  • Natural
  • Educ