فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه روش تحقیق و آمار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران

3 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: با توجه به تأثیری که فناوری‌های نوین بر نحوه فعالیتهای فردی و اجتماعی داشته است، وظیفه ی تعلیم و تربیت است که پاسخگوی نیازهای فزاینده اجتماع باشد. بر همین اساس یونسکو برای تأکید بر این وظیفه، در سال 2008 با همکاری شرکتهای بزرگی چون مایکروسافت، اینتل، سیسکو، انجمن بین المللی فناوری در آموزش، موسسه پلی تکنیک و دانشگاه ویرجینیا، سندی را برای دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات معلمان طراحی کرد. با توجه به اهمیت موضوع و استقبال کشورهای عضو، این سند مورد بازنگری تکمیلی قرار گرفت. در مقدمه این سند آمده است: برای زندگی، یادگیری و کارکرد موفق در محیط های بسیار پیچیده، دانشمحور و غنی از اطلاعات، دانش  آموزان و معلمان باید بتوانند به طور مؤثر از فناوری بهره گیرند. تعلیم و تربیت باید از طریق طراحی یک محیط مناسب، تالش کند دانش آموزانی با ویژگیهای خاصی تربیت کند که پاسخگوی نیازهای حرف های جوامع امروز باشند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتاند از: توانمند در کاربرد فناوری اطالعات، جستجوگر، تحلیلگر و ارزیاب اطلاعات، تصمیم گیرنده و توانمند در حل مسئله، توانمند در کاربرد مؤثر و خالقانه ابزارهای بهره وری، شهروندانی آگاه، مسئول و مشارکت پذیر. با افزایش کاربرد روزمره و مؤثر فناوری در فرایند آموزش، دانشجومعلمان، فرصت یادگیری از طریق فناوری را به دست میآورند. رشد و توسع هی انواع فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، امکان ساخت انواع نرم افزارها، سخت افزارها و شبکه های اینترنتی را فراهم کرده که در انواع یادگیری های رسمی، غیررسمی و آزاد می‌تواند نظام آموزشی هر کشور را یاری نماید. بر همین اساس با توجه به نقش مهمی که معلم در سازماندهی تجارب یادگیری دارد، برای وی ضروری است به گونه ای آموزش ببیند که نگرش، دانش و مهارتهای الزم را پیدا کند. بر همین اساس برنامه های حرفه ای ضمن خدمت و پیش از خدمت معلمان، باید دربرگیرنده تجارب عینی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد حرف های باشد. مقاله حاضر با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه یادگیری صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران انجام شده است.
روش‌ها: به منظور رسیدن به این هدف، پرسشنامه ای بر اساس مرور نظام مند مبانی نظری در زمینه یادگیری صلاحیت‌های فناورانه تهیه شد. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، نمونه ای 60 نفری از دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انتخاب و ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه صلاحیت های فناورانه با 49 سئوال بود، اجرا شد. روش های به کار رفته برای تحلیل گویه ها ( ضریب تمیز و روش لوپ)، و برای رواسازی از روایی صوری، محتوی و سازه (تحلیل عاملی) و  برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عامل ها) استفاده شد.
یافته‌ها: در نتیجه تحلیل عاملی، سه عامل شناسایی شد که عبارتند از: سواد فناوری، تعمیق دانش و خلق دانش. اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 98.0 به دست آمد.
نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش می توان گفت که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی می تواند یادگیری صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان را اندازه گیری کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Construction and validation of the questionnaire of technology learning competencies of student-teachers

نویسندگان [English]

  • R. Ahmadi 1
  • E. Zaree Zavaraki 1
  • D. Norouzi 1
  • A. Delavar 2
  • F. Dortaj 3

1 Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran

2 Department of Methods and Statistics, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran. Iran

3 5Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran. Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:Given the impact that new technologies have had on individual and social activities, it is the task of education to respond to the growing needs of the society. To emphasize this task, UNESCO, in 2008, in collaboration with major companies such as Microsoft, Intel, Cisco, the International Association of Education Technology, the Polytechnic Institute and the University of Virginia, designed a document for teacher information and communication technology knowledge. Due to the importance of the issue and the welcome of member countries, this document was further revised. In the introduction to this document, students and teachers must be able to use technology effectively to live, learn and function successfully in highly complex, knowledge-based and information-rich environments. Education should strive to design students with specific characteristics that meet the needs of today's societies by designing an appropriate environment. Some of these characteristics are: capable of using information technology, searcher, analyst and information evaluator, decision maker and problem solver, capable of effective and creative use of productivity tools, informed, responsible and participatory citizens. By increasing the daily and effective use of technology in the educational process, student-teachers gain the opportunity to learn through technology. The growth and development of various information and communication technologies has made it possible to build a variety of software, hardware and Internet networks that can help the educational system of any country in a variety of formal, informal and free learning. Accordingly, given the important role that the teacher has in organizing learning experiences, it is necessary for them to be trained in a way that finds the necessary attitude, knowledge and skills. Accordingly, in-service and pre-service professional programs for teachers should include objective experiences of information and communication technology in the professional dimension. The present paper aims to construct, validate and estimate the reliability of the questionnaire of technology competencies of student-teachers at Shahid Rajaee Teacher Training University (SRTTU) in Tehran.
Methods: To do so a questionnaire was developed after a systematic review of literature on theories of technology competencies. Through a random cluster sampling a sample of 60 student teachers of SRTTU was selected and the questionnaire was administered among them. The instrument included 49 items. Item analysis such as item discrimination and loop, construct validation (factor analysis) and reliability analysis (Cronbach Alpha) were utilized.
Findings: In factor analysis, three factors were identified as: technology knowledge, knowledge consolidation and knowledge production. The reliability of the questionnaire turned out to be .98. The results indicate that the instrument is both reliable and valid and can be readily used to assess student-teachers’ technology competencies.
Conclusion: The results indicate that the instrument is both reliable and valid and can be readily used to assess student-teachers’ technology competencies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • Tchnology competencies
  • Reliability
  • Validity
[5] Indicators to assess impact of ICT in education. Thailand: UNESCO Institute for informative on technologies in education; 2011.
[7] Ahmadi R, Zaraii Zavaraki E. Evaluation of the current status technological competence of student teachers according to UNESCO standards. Quarterly Journal of Research in Educational Systems. 2016; 10(32): 1-22. Persian.
[8] Delavar A. Theoretical and practical research in the humanities and social sciences. Tehran: Roshd Publication; 2013. Persian.
[9] Delavar A. Research Methods in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Nashr Danesh Publication; 2010. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image