نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: برای ترغیب یادگیرندگان به یادگیری باید نیازهای آنان به امنیت، تعلق و احترام ارضا شود و تشویق شوند که به انتخابهای شناختی و رشدی خود دست بزنند. از جهات مختلف، تنها روش مؤثر برای رسیدن به این هدف تنظیم آموزشی است که در آن همه یادگیرندگان تا حدی احساس موفقیت کنند. این احساس موفقیت به ایجاد سطح واقعگرایانهای از توقع میانجامد؛ احساس موفقیت نیاز مبرم به پیشرفت را تشویق میکند و موفقیت را برای پیشرفت آتی آماده میکند. هر روشی از رتبهبندی که یادگیرندگان را به احساس شکست برساند غیرمنطقی و مخرب میباشد و به انگیزه آنان در پیشرفت تحصیلی آسیب میرساند. به این ترتیب نوعی ارزشیابی نیاز است که بتواند با حفظ انگیزه نسبت به آگاهی دهی نقاط ضعف وقوت یادگیرنده بدون اعمال نظر شخصی کمک دهنده باشد. یکی از کاربردهای منطق فازی در ارزشیابی عملکردهای آموزشی است. گسترش مجموعههای فازی، موجب تعمیم کاربردهای آن به عرصه سایر علوم و فنون شده است بهنحویکه امروزه در زمینههای کنترل، پردازش تصویر، پزشکی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی و هوش در رشتههای مختلف کاربردهای وسیعی پیداکرده است. نیاز به سیستمهایی از سنجش و ارزشیابی که بتواند علاوه بر بعد شناختی ابعاد دیگر رشد را موردتوجه قرار دهد یکی از چالشهای مطرح در آموزش بوده است.
روشها: این مقاله با استفاده از معیارهای منطق فازی به ارزشیابی عملکرد درس تولید چندرسانهای پرداخته و با استفاده از نرمافزار مطلب برای یک گروه 30 نفره از دانشجویان دختر که بهصورت تصادفی از میان دانشجویانی که واحد مذکور را برای ترم ششم تحصیلی در دانشگاه علامه طباطبائی اتخاذ نموده بودند (50 نفر) پیادهسازی شد. نتایج حاصل با روش نمرهگذاری معمول با آزمون پیرسون همبستگی داشت (78) که حاکی از قوت اعتبار ساختاری در روش فازی بود.
یافتهها: نتایج نشان داد متغیرهای کیفی مؤثر در تولید چندرسانهای (موضوع، طراحی پیام ، طراحی آموزشی و مهارت تولید) با استفاده از امکانات روش فازی قابل ارزشیابی است. بنابراین با توجه به ضرورت تقویت مهارتهای عملی و کاربردی دانش آموزان در زندگی واقعی میتوان در آموزش و ارزشیابی از قابلیت سیستم فازی استفاده کرد بهطوریکه جنبههای دیگر رشد یادگیرندگان چون بعد عاطفی، خلاقیت و یا مهارتهای تولید ازنظر دور نماند.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود در ارزشیابی دیگر دروس عملی چون طراحی محیطهای یادگیری، آموزش مبتنی بر وب و دیگر مهارتهای مورد نیاز دانشجو معلمان این روش بکار گرفته شود. مخصوصاً در محیطهای که تاکید بر یادگیرنده محوری است و دانشجو باید از نقاط ضعف و قوت روند یادگیری خود آگاهی یابد. همچنین بستری فراهم میسازد تا با توافق یادگیرندگان با توجه به تحلیل ویژگی و نیاز آنها قوانین ارزشیابی را تعریف کرد. به این ترتیب با حفظ انگیزه میتوان به تداوم یادگیری امیدوار بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Application of fuzzy system in assessment of practical courses: Developing an educational multimedia
نویسنده [English]
- F. Jafarkhani
Department of Educational Technology, Faculty of Education Sciences, Allameh Tabataba’i University. Tehran. Iran
چکیده [English]
Background and Objectives:To motivate learners to learn, their needs for security, belonging, and respect must be met, and they must be encouraged to make cognitive and developmental choices. In many ways, the only effective way to achieve this goal is to set up an education in which all learners feel somewhat successful. This sense of accomplishment leads to a realistic level of expectation. The feeling of success encourages the urgent need for progress and prepares success for future progress. Any method of ranking that makes learners feel defeated is irrational and destructive and damages their motivation for academic achievement. Thus, there is a need for some kind of evaluation that can help maintain motivation to be aware of the learner's strengths and weaknesses without imposing personal opinion. One of the applications of fuzzy logic is in evaluating educational functions. The expansion of fuzzy collections has extended its applications to other sciences and technologies, as it is widely used today in the fields of control, image processing, medicine, social and economic studies, and intelligence in various fields. The need for systems of measurement and evaluation that could take into account other aspects of growth as well as cognitive aspect, has been one of the challenges in education.
Method and Materials: This paper, using fuzzy logic measures, evaluated the performance of the multimedia production course unit for a group of 30 female students randomly selected among Allameh Tabataba’i university students who added the course unit in their sixth semester (50 people). The scoring was implemented using MATLAB software. The results were correlated with the common scoring method by Pearson correlation (0.78), which indicated strong structural validity with the fuzzy method.
Findings: The results showed that qualitative variables affecting multimedia production (subject, message design, instructional design and production skill) can be evaluated using fuzzy method possibilities. Therefore, due to the need to enhance operational and practical skills of the students in real life, it is possible to use the fuzzy system capability in instruction and evaluation so that other growth aspects of the learners such as emotional aspect, creativity or production skills will not be ignored.
Conclusion: It is suggested that this method be used in the evaluation of other practical courses such as designing learning environments, web-based teaching and other skills required by student-teachers. Especially in environments where the emphasis is on the learner and the students should be aware of the strengths and weaknesses of their learning process. It also provides a platform to define evaluation rules with the consent of learners according to the analysis of their characteristics and needs. In this way, by maintaining motivation, one can hope to continue learning.
کلیدواژهها [English]
- Assessment
- Multimedia
- fuzzy system
- Curriculum
- practical courses
ارسال نظر در مورد این مقاله