فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: از روش‌های بسیار مناسب که یکی از اهداف اصلی آن آموزش مهارت حل مسئله است؛ برنامه فلسفه برای کودکان است، علاقه به آموزش مهارت‌های تفکر به اواخر سال‌های 1960 برمی‌گردد، زمانی که پروفسور لیپمن در دانشگاه کلمبیا (واقع در نیویورک) در رشته فلسفه مشغول تدریس بود متوجه شد که دانشجویان او فاقد قدرت داوری و تمیز و استدلال هستند، وی پس از مدتی متوجه شد برای اینکه قدرت تفکر این دانشجویان تقویت شود بسیار دیر شده است. تقویت این توانایی‌ها می‌بایست در دوران کودکی این دانشجویان انجام می‌گرفت. به‌عبارت‌دیگر وقتی این دانشجویان در دوران کودکی و نوجوانی بودند، باید یک سری دوره‌های درسی خاص درزمینه تفکر انتقادی یا حل مسئله یا هر مهارت دیگری که به  منطق صوری و غیر صوری مربوط است را شروع می‌کردند. بنابراین با تأکید بر پرورش تفکر از دوران کودکی برنامه «فلسفه برای کودکان» را بنیان نهاد.  محتوای آموزشی مختلف را می‌توان با ابزارهای مختلف از کتاب و سخنرانی گرفته تا اینترنت و یا حتی رایانه‌های دستی به فراگیران ارائه داد. با توجه به اهمیت محتوای فلسفی برای کودکان و با در نظر گرفتن ظرفیت فناوری‌های جدید همچون چندرسانه‌ای‌ها و فرا رسانه‌ها می‌توان با بهره‌گیری از آن‌ها زمینۀ یادگیری مؤثر و مداوم را فراهم آورد. در پژوهش حاضر اثربخشی چندرسانه‌ای فلسفه برای کودک (P4C) بر حل مسئله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر جوانرود بررسی شد.
روش‌ها: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان جوانرود در سال 96-1395 بود. برای انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش خوشه­ای تصادفی 60 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند که 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه حل مسئله هپنر (PSI) بود. ابتدا از گروه‌های آزمایش و کنترل پیش‌آزمون گرفته شد و پس از پایان دوره آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که اجرای چندرسانه­ای فلسفه برای کودک بر حل مسئله و مؤلفه‌های آن (اعتماد به حل مسائل، گرایش– اجتناب و کنترل شخصی) در بین دانش آموزان ابتدایی اثرگذار است.
نتیجه‌گیری: به دیگر پژوهشگران نیز توصیه می‌شود اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان در بستر فناوری را بر دیگر متغیرهای مهم در تعلیم و تربیت را موردبررسی قرار دهند. همچنین پیشنهاد می‌گردد پژوهش‌های مشابهی در دیگر مقاطع تحصیلی نیز انجام شود. مهم‌ترین محدودیت‌های پژوهش حاضر محدود بودن جامعه آماری به دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی بود، همچنین استفاده صرف از پرسشنامه و عدم استفاده از دیگر روش­های گردآوری داده­ها مثل مشاهده و مصاحبه از دیگر محدودیت‌های این پژوهش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of multimedia of philosophy for children on K-6 students’ problem solving

نویسندگان [English]

  • T. Esmaelzade 1
  • A. Allah Karami 2
  • F. Mosavi 3

1 Department of Education, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

2 Faculty of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Siences, Allameh Tabataba’i University, Tehran. Iran

3 Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:One of the most suitable methods whose main purposes is to teach problem-solving skills is Philosophy is for children. The interest in teaching thinking skills dates back to the late 1960s, when Professor Lippmann was teaching philosophy at Columbia University (New York) and realized that his students lacked the power of judgment and clear reasoning. After a while, he realized that it was too late to strengthen the thinking power of these students. Strengthening these abilities should have been done in their childhood. In other words, when these students were in childhood and adolescence, they had to start a series of special courses in critical thinking or problem solving or any other skill related to formal and non-formal logic. Different educational content can be provided to learners with various tools from books and lectures to the Internet or even computers. Given the importance of philosophical content for children and considering the capacity of new technologies such as multimedia and metamedia, it is possible to use them to provide effective and continuous learning. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of multimedia of philosophy for children on K-6 students’ problem solving in Javanroud town.
Method and Materials: To attain this aim, researchers used quasi pre-test and post-test experimental method with experimental and control groups. The statistical population included all the sixth grade elementary school students in Javanroud town studying in academic year of 2016-2017. Sixty students were selected through randomized cluster sampling to represent the experimental group (30 students) and control group (30 students). The instruments used in this study was Heppner's problem solving. Both groups were given a pretest, and at the end of the course a posttest was administered. The data were analyzed using descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including covariance analysis.
Findings:The findings showed that multimedia of philosophy for children is effective on improving the assertiveness.
Conclusion: Other researchers are advised to study the effectiveness of teaching philosophy to children in the context of technology on other important variables in education. It is also suggested that similar research be conducted in other educational levels. The most important limitations of the present study were the limited statistical population to sixth grade elementary school students. Also, the mere use of questionnaires and not using other methods of data collection such as observation and interviews are other limitations of this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multimedia
  • Philosophy for Children
  • Problem Solving
 [4] Erozkan A. The effect of communication skills and interpersonal problem solving skills on social self-efficacy. Educational Sciences: Theory & Practice. 2013; 13(2): 739-745.
 [9] Arabzadeh M, Kadivar P, elavar, A. Study of the effectiveness of self-regulated learning strategies training on students' social problem solving skills. Journal of Social Cognition. 2014; 3: 71-82. Persian.
 [10] Marashi M, Rahimi Nasab H, Lessani M. Feasibility of implementing a program for teaching philosophy to children in the program elementary school.Quarterly Educational Innovation. 2008; 28(7): 7-28. Persian.
[11] Sarkar Arani MR, Moghaddam AR. [Translation of Technology for education: Capabilities, parameters and prospects] Draxler A, Haddad W. (Authors). Tehran: Ney; 2005. Persian.
 [13] Zaraii Zavarki E. Designing of learning centers. Tehran: Culture Publications; 2008.
 [15] Badri R, Vahedi Z. The effect of teaching philosophy for children program on the moral intelligence of the female students. Two Journal of Thinking and Child. 2015; 6(11): 1-17. Persian.
 [16] Tabatabaei Z, Mousavi M. Impact of teaching philosophy for children on questioning and critical thinking of Iranian elementary school girls.Two Journal of Think
[17] Hedayati M, Mahzade H. Philosophy for children and social problem-solving skills Journal of Education. 2016; 23(1):29-54. Persian.
 [18] Hatami H, Karimi Y, Noori Z. Teaching philosophy for children and its impact on the development of emotional intelligence of Iranian junior high school students. Two Journal of Thinking and Child. 2010; 1(2): 3-22. Persian.
 [19] Naji S, Ghazenejad P. Studying the results of the philosophy program for children on argumental skills child behavioral behavior. Quarterly Curriculum Studies. 2008; 2(7): 123-150. Persian.
 [20] Jahannee J. Teaching creative thinking to the adolescent: a research based approach. Quarterly Journal of New Thoughts on Education. 2008; 4(3): 29-54. Persian.
 [26] Khosravi Z, Rafati M. The role of mood modes on the student's assessment of their problem solving ability. Journal of Thought and Behavior. 1998; 4(1):35-45. Persian.
 [27] Rastgo A, Naderi EA, Shariatmadari A. The impact of Internet information literacy training on university student’s problem solving skills. New Approaches in Educational Administration. 2011; 1(4):1-22. Persian.
 [28] Moghaddam S, Najarian M. [Translation of Teaching children to think]. Fisher R. (Author). Tehran: Rasesh Publishers; 2012. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image