فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: جهان ارتباطات در  موج سوم رویکردهای ارتباطی شیوه نوینی از زندگی در قالب ابزارهای نوین را به همراه داشته که سبب شده آن را کلبه‌ی الکترونیک بنامند. تحولات سریع  ناشی از کاربرد فن‌آوری اعم از فن‌آوری مولد و فن‌آوری اطلاعاتی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختارهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی و مدنی جوامع به وجود آورده است و این تغییرات، تأثیرات بسزایی در روند زندگی و کار مردم در سراسر جهان گذاشته و با روش‌های سنتی آموزش، یادگیری و مدیریت آموزش به طور جدی به مقابله پرداخته است. با استفاده از ﻓﻨﺎوری‌های نوین آموزشی فرصت انتخاب های نوینی برای همراه ساختن آﻣﻮزش ﺑﺎ ﻧﻴﺎزﻫﺎی داﻧﺶ  آﻣﻮزان و ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ شود که از جمله آن استفاده از روش آموزش تلفیقی در محیط مبتنی بر فناوری آموزش الکترونیکی است. آموزش به شیوه تلفیقی تدارک محیط فعال و منظور نمودن روش های آموزشی پویاست که از طریق آن امکان استفاده از تسهیلات آموزشی با حداقل و حداکثر مزایای آن فراهم می شود. در این محیط امکان گذر از یادگیری چهره به چهره به سوی ترکیب آن با کلاس های مجازی و در نهایت استفاده از امکانات کاملا برخط امکان­پذیر است.
آموزش تلفیقی، ترکیب روش تدریس معمول سنتی با قالب چهره به چهره با تجهیزات مبتنی بر کاربرد فناوری است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری در محیط تلفیقی و الکترونیکی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس علوم است.
روش‌ها: جامعه آماری متشکل از دانش­آموزان یک مدرسه متوسطه در یکی از شهرستان­های استان گیلان انتخاب شد که 160 دانش آموز در 6 کلاس مشغول به تحصیل هستند. از میان دانش آموزان دخترانه دبیرستان به کمک پیش آزمون 60 دانش آموز از بین جامعه آماری موجود در مدرسه در 3 پایه تحصیلی برآورد شد. گروه آزمایش مشتمل بر 30 دانش‌آموز در 3 پایه تحصیلی طی رویکرد آموزش تلفیقی با هماهنگی پژوهشگر و معلم، آموزش­های تکمیلی تلفیقی یا همان آموزش مبتنی بر کاربرد فناوری کامپیوتر و اینترنت دریافت داشتند. تاثیر روش آموزش تلفیقی در مقایسه با روش سنتی به صورت شبه آزمایشی و با تبیین پیش آزمون و پس آزمون روی گروه گواه متشکل از دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته ها به تفکیک گروه آزمایش و گواه مشتمل بر 2 گروه 30 نفری از دانش آموزان در 2 گروه آزمایش و گواه تحلیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌هایی بدست آمده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.از نرم افزار SPSS، آزمون تی، آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس یک متغیری استفاده شد. نتایج تحقیق با استفاده از ابزار آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته نشان داد که آموزش به روش یادگیری تلفیقی باعث پیشرفت دانش آموزان در هر 3 پایه تحصیلی شده است.
نتیجه‌گیری: یادگیری با رویکرد تلفیقی بر اساس اصول مبتنی بر فعالیت شکل می‌گیرد و فراگیر ملزم به انعکاس و تصمیم‌گیری درباره وقایع و واقعیت‌ها به صورت برخط یا غیر برخط و تشریح واقعیت از طریق انعکاس فرایندهای گروهی یا انفرادی مؤثر در حل مسئله و یا تصمیم‌گیری در زمینه راه‌حل، بازنگری راه‌حل و بررسی بازخوردهای موثر بر حل مسئله است. استفاده از روش آموزش به شیوه تلفیقی و در واقع تلفیق آموزش به واسطه استفاده از کامپیوتر به عنوان رسانه‌ای پرقدرت در فرآیند های یادگیری و یاددهی علاوه بر بهبود آموزش مفاهیم درسی علوم چنانچه پس از آموزش مستقیم در کلاس و به صورت تلفیقی از برنامه درسی با انجام تکالیف مرتبط با زندگی روزمره ارائه شود می‌تواند در پیشرفت آموخته‌های فراگیران موثر واقع گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An analytic review on blended learning effects on students achievements in learning science

نویسنده [English]

  • Z. Khoshneshin

Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University . Tehran. Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:The world of communication in the third wave of communication approaches has brought a new way of life in the form of new tools, which has led to it being called the electronic hut. Rapid developments resulting from the application of technology, including productive technology and information technology in human life have caused dramatic changes in the industrial, economic, political and civil structures of societies, and these changes have had a significant impact on the life and work of people around the world. It has seriously challenged traditional methods of teaching, learning, and managing education. With the help of new educational tools, there is an opportunity to make new choices to combine the knowledge of students and students, including the use of blended teaching methods in an environment based on e-learning technology. Blended instruction is the preparation of an active environment and the introduction of dynamic training methods through which it is possible to use educational facilities with its minimum and maximum benefits. In this environment, it is possible to move from face-to-face learning to combining it with virtual classes and finally using fully online facilities. Blended learning as a new paradigm in educational context undergrounded in using ICT when learning occurs both in the classroom and online situation. The paper explains students' achievement in learning science through blended method at a secondary school in a city in Iran.
Method and Materials: Research sample includes 160 students in 6 classes and in 3 grades. 60 of learners after revising of their pre - test score on the basis of scores' variances randomized as control and experimental group.30 of them considered as experimental group learned in blended method and the same sample participated as control in classic styles of learning. Data were analyzed by T test and covariance analysis.
Findings: Findings showed that blended learning method could promote achievement results in experimental group on learning science conceptions.
Conclusion: Learning is formed with a blended approach based on activity-based principles and the learner is required to reflect and decide on events and facts online or offline and explain the reality by reflecting group or individual processes effective in problem solving or decision-making, reviewing the solution and reviewing the effective feedback on solving the problem. Using the teaching method in a blended way and in fact combining education by using the computer as a powerful medium in the learning and teaching processes in addition to improving the teaching of science concepts, after direct teaching in the classroom and in combination with the curriculum assignments related to daily life, can be effective in improving the learning of learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blended
  • Learning
  • Achievement
  • Science
[1] Zareii Zevaraki E. Blended learning method in virtual and face to face environments. Tehran: Allameh Tababtabaii Publication; 2009. Persian
 [2]Khoshneshin Z. E- based learning and instructional base design. Tehran: Ofogh B Payan Publication; 2013. Persian
[3]ZAreii Zevaraki E. Educational design in learning environment with blended learning approached for presenting new model. Journal of Educational Technology. 2011; 24(8): 56-64. Persian
 [6]Seraji F, Attaran M. Electronic Based Learning: Instructional Design, Implicate and Evaluation. Hamedan: Bou Ali Sina publication; 2010. Persian
 [7]Mashayekh F, Bazrgan A. Toward online learning: From classic approach to modernity. Tehran: Agah publication; 2006. Persian
 [11]Posey L, Pintz C. Transitioning a bachelor of science in nursing program to blended learning: successes, challenges & outcomes. Nurse Education in Practice. 2017; 26: 126-133
 
[13] Haidari GH, Madanlou Y, Niazazari M, Jafari Gholojeh A.The effects of teaching English with educational multimedia in compare with classic method on students learning achievement. Journal of Educational Communication and Technology. 20120; 1(4): 25-31. Persian
 [14] ZAreii Zevaraki E, Tofani Nejad A. Investigate on the effect of blended instruction on students' learning mathematics. Journal of New Thoughts on Education. 2016; 13(1): 73-81. Persian
 [17]Khoshneshin Z, Hassani Jafari F. Smart schools management: A perspective to constructivist approach. Tehran: Ofogh B Payan Publication; 2015. Persian
 [21] Maghami HR, Zareii Zevaraki A, Delavar A, Norouzi DA. Comparative review on the impacts of blended e-based learning method and classical kinds on students' retention and learning improvement in Allameh Tababtabii University. Journal of Research in Educational Systems. 2012; 8(24): 17-39. Persian
 
 

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image