نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزشی مطالعات برنامه درسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
2 گروه آموزشی مشاوره، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
3 گروه آموزشی مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه با گسترش فناوری های نوین مطالعاتی و ارتباطی، روش کسب و کار، فعالیت های روزمره، ارتباط با دیگران، دستیابی به اطالعات و به طور کلی تمامی ارکان زندگی بشر دچار تحولی عظیم گشته است. این فناوری ها عمدتا با هدف ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات آموزشی و نیز اهدافی چون گسترش تعداد مخاطبین، آموزش دهندگان و موسسات آموزشی و حتی شرکت ها و مراکز کسب و کار را قادر می سازند تا به صورتی مقرون به صرفه و در کوتاه ترین زمان ممکن مطالب و محتویات مورد نظر را به دانشجویان، مشتریان و به طور کلی مخاطبین منتقل نمایند. آموزش برای توسعه پایدار ، رویکردی از آموزش است که در جستجوی توانمندسازی مردم برای پذیرش مسئولیت برای ایجاد یک آینده پایدار میباشد. می توان در جهت تحقق بهتر اهداف آموزش برای توسعه پایدار، از رویکرد یادگیــری الکترونیــکـی استفاده کرد، که در این تحقیق به تدوین و اعتباریابی چارچوب برنامه درسی الکترونیکی توسعه پایدار در آموزش عالی پرداخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، طراحی محتوای الکترونیکی برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی بود.
روشها: طرح پژوهش کیفی و به طور ویژه «مطالعه موردی کیفی» بوده است؛ جامعه آماری عبارت بود از: 1- تمامی اعضای هیأت علمی رشته های مهندسی عمران، معماری، کشاورزی؛ 2- تمامی اعضای هیأت علمی رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز و 3-تمامی متخصصین، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه برنامه ریزی درسی و اموزش الکترونیکی. برای جمع اوری داده ها از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo نسخه 8 از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی ایران، به عنوان مضمون فراگیر 4 مضمون سازمان دهنده و 73 مضمون پایه شناسایی و شبکه مضامین استخراج شد. چارچوب برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در سطح آموزش عالی در قالب عناصر دوازده گانه: هدف، محتوا، نقش مربی، نقش فراگیرنده، روش یاددهی- یادگیری، ارزشیابی، مواد آموزشی، نوع برنامه درسی، سطح تحصیلی، مشارکتکنندگان در طراحی و اجرای برنامه درسی، مکان آموزش، زمان آموزش، طراحی شد و برنامه درسی نیز در پنج فصل، پنج عنوان و شانزده سر فصل تدوین گردید. به طوریکه، می توان این برنامه درسی تدوین شده را در قالب کتاب اموزشی، به صورت درس دو واحدی- عمومی در رشته های مختلف، از جمله مهندسی عمران، معماری، کشاورزی به صورت الکترونیکی تدریس کرد. بدیهی است که یافته های این پژوهش امکان آموزش توسعه پایدار در سطح آموزش عالی بر مبنای محتوای الکترونیکی را فراهم آورده است.
نتیجهگیری: در نظام آموزش عالی، بحث توسعه پایدار به صورت خاص مطرح نشده لکن به عنوان بخشی از دروس رشته های مهندسی عمران، معماری، کشاورزی به دانشجویان آموزش داده میشود؛ از طرفی دیگر، تلفیق آمـوزش الکترونیکـی بـه عنـوان دستاورد نظام آموزشی نوین در فرآیند آموزش و یـادگیری و برنامـه درسـی مؤسسـات آموزشـی، امری اجتنـاب ناپـذیر اسـت. با توجه به نتایج این مطالعه می توان گفت: بسیاری از واحدهای درسی رشتههای مهندسی عمران، معماری، کشاورزی، به طور مستقیم یا غیر مستقیم اشاراتی به موضوع توسعه پایدار دارند و یا اساتید، طبق تخصص و عالیق خود، در رابطه با موضوع توسعه پایدار اطالعاتی را به دانشجویان ارائه می کنند. در تحقیق حاضر، ضمن توجه به این موضوع، سعی شد محتوای الکترونیکی برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی طراحی شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing the curriculum e-content for sustainable development education in higher education system- a qualitative approach
نویسندگان [English]
- S. Zare 1
- H. Zeinalipour 1
- E. Zaree 2
- M. Mohammadi 3
1 Department of Curriculum Studies, University of Hormozgan, Hormozgan, Iran
2 Department of Counseling, University of Hormozgan. Hormozgan. Iran
3 Department of Curriculum Studies, University of Shiraz. Shiraz. Iran
چکیده [English]
Background and Objectives:Today, with the development of new information and communication technologies, business methods, daily activities, communication with others, access to information and in general, all elements of human life have undergone a great change. These technologies are mainly aimed at improving the quality of educational services, as well as goals such as expanding the number of contacts, educators and educational institutions, and even companies and business centers to enable cost-effectiveness and in the shortest possible time to convey the desired content to students, customers and the audience in general. Education for sustainable development is an approach to education that seeks to empower people to take responsibility for building a sustainable future. In order to better achieve the goals of education for sustainable development, the e-learning approach can be used, which in this study has developed and validated the framework of the electronic curriculum for sustainable development in higher education. The main purpose of this study was designing curriculum electronic-content for sustainable development education in the higher education system.
Methods: The research project was qualitative and in particular ’qualitative case study‘; The statistical population of the study consisted of three groups: 1: All members of the faculty of civil engineering, architecture, agriculture; 2: All members of faculty of educational psychology of Shiraz University And 3: all experts, scholars, and researchers in the field of electronic curriculum planning; To collect data questionnaire and interview were used. To analyze the data, a consensus-based approach and the Bowl technique were used; Also, open-ended interview was used.
Findings: The data obtained were analyzed by the software Nvivo version 8 using Thematic analysis technique and content design curriculum for sustainable development education in Iran's higher education system As a comprehensive Thematic, 4 organizing themes and 73 basic themes were identified and the content network was extracted. Curriculum framework for sustainable development education at higher education level designed in the form of twelve elements: goal, content, role of instructor, learner role, teaching method-learning, evaluation, teaching materials, type of curriculum, level of education, participants in the design and implementation of curriculum, place of training, and time of training. The curriculum was compiled in five chapters, five titles and sixteen chapters. As such, this curriculum can be taught in the form of an instructional book as a two-unit course in a variety of disciplines, including civil engineering, architecture, and agriculture.
Conclusion: In the higher education system, the issue of sustainable development is not specifically addressed, but as a part of the courses in civil engineering, architecture, agriculture, students are taught these contents. On the other hand, the integration of e-learning as an achievement of the new educational system in the process of teaching and learning and the curriculum of educational institutions is inevitable. According to the results of this study, it can be said that many courses in the fields of civil engineering, architecture, agriculture, directly or indirectly refer to the issue of sustainable development or professors, according to their expertise and excellence, in relation to the subject of development to provide stable information to students. In the present study, while paying attention to this issue, an attempt was made to design the electronic content of the sustainable development education curriculum in the higher education system.
کلیدواژهها [English]
- design
- Electronic content
- Curriculum
- Sustainable development education
- Higher education system
ارسال نظر در مورد این مقاله