نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، تهران، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: جهان امروز با توسعه فناوری و تغییرات گسترده برخاسته از آن، کشورها را ناگزیر کرده تا از رویکرد "اقتصاد مبتنی بر منابع" به رویکرد "اقتصاد مبتنی بر دانش" تغییر جهت دهند و همین موضوع سبب شده تا سه محور نوآوری، فناوری و شایستگی در روند توسعه و پیشرفت از اهمیت قابل توجهی برخوردار شود. بهبود شایستگی های و مهارتهای نیروی انسانی و توانمندیهای یادگیری آنها از طریق آموزشهای مادام العمری چون آموزش- های فنی و حرفهای مهمترین ابزارهای دسترسی به این محور است. از سویی، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزشهای فنی و حرفهای از اواخر قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم، مورد توجّه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت. در پی پیشرفتهای علمی و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم، این آموزشها به نحو بی سابقه ای در جهان گسترش یافت؛ تا آنجا که امروز آموزش های فنی و حرفه ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آموزش و پرورش، در بسیاری از کشورها خصوصا جوامع صنعتی در جهت پاسخگویی هر چه بیشتر به نیازهای اقتصادی و اجتماعی در حرکت است. میتوان ادعا داشت که آموزشهای فنی و حرفه ای به دلیل توأم کردن آموزشهای نظری و عملی، از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی و تربیت کارگر دانشمدار برخوردار هستند. نقش اشتغال در پویایی زندگی انسان انکارناپذیر است و میتوان آن را کانون ارتباطات انسان و اجتماع تلقی کرد. دنیای کنونی شاهد تغییرات عمدهای در عرصه کسب و کار و محیط های کاری است. از یک سو سازمانها، روز به روز کوچکتر و انعطافپذیرتر شده و از سوی دیگر، مرزهای میان خانه و محل کار در حال از بین رفتن هست. در واقع توسعه امروزه ایجاد بنگاه های اقتصادی کوچک و زودبازده در عرصه بیشتر نظامهای اقتصادی دنیا، به عنوان یک ضرورت پذیرفته شده است.در این میان توجه آموزشهای سازمان فنی و حرفهای به مشاغل خانگی، به دلیل همراستایی آموزشهای نظری و عملی، از توانایی قابل ملاحظهای به منظور تشکیل سرمایه انسانی برخوردار هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزشهای فنی و حرفهای در ایجاد فرصتها و ظرفیتهای پیش رو در ارتباط با مشاغل خانگی در شهر قزوین است.
روشها: با توجه به جامعه شاغلین در زمینه مشاغل خانگی در شهر قزوین، نوع پژوهش بر پایه مطالعات اسنادی-میدانی و به صورت تحلیلی-توصیفی برای جامعه آماری 100 نفر میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که اعتبار روایی و پایایی آن توسط کارشناسان مرتبط مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج توسط نرمافزار SPSS تحلیل شده است.
یافتهها: به منظور تحلیل آماری استنباطی از آزمون کایدو استفاده شد. نتیجه حاکی از کمتربودن سطح معنیداری از مقدار بحرانی است. تأثیر قابل ملاحظه اهداف آموزشهای فنی و حرفهای در ایجاد ظرفیتها و فرصتهای بیشتر در ارتباط با مشاغل خانگی مورد تأیید است. امّا دستیابی به این هدف نیازمند توجه بیش از پیش مسئولین ذیربط در این زمینه میباشد.
نتیجهگیری: زمینه مشاغل خانگی میتواند یکی از بهترین پیشنهادها به افراد در وضعیت امروز باشد؛ امّا پیمودن این راه متعالی مستلزم غلبه بر ترسهایی است که لاجرم در هنگام اقدام پیش میآید و مانع از حرکت فرد در مسیری میشود که رشد فردی و جمعی را در پیش دارد. نکته مهم این است که فرد برای شروع کار به ایده- هایی نیاز دارد که بتواند تجاری شود. در واقع وقتی ایدهای به ذهن وی خطور میکند باید چگونگی اجرای آن را به صورت یک نقشه راه برای خود مجسم کند و اگر توفیق اجرای آن ایده را در شرایط مطلوبش دید شروع بکار کند. در کنار آن نباید از بحث مشاوره غافل ماند؛ مشاهده و بررسی افرادی که در شرایط مشابه توانستهاند موفقیت روزافزونی کسب کنند میتواند یکی دیگر از پیشنهادهایی باشد که به عنوان سرعت دهنده در مسیر کار عمل میکند، آموزشهای فنی و حرفهای در این میان میتوانند به عنوان راهکاری قابل ملاحظه در دستیابی به اهداف شاغلین در زمینه های فنی از جمله مشاغل خانگی تلقی شوند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Assessment of the role of technical vocational education and training (TVET) in creating opportunities and capacities required at home businesses
نویسندگان [English]
- Y. Gorji Mahlabani
- Z. Motevali Alamuti
Faculty of Architecture and Urban Development, Imam Khomeini International University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives:The world today, with the development of technology and the resulting wide-ranging changes, has forced countries to shift from a "resource-based economy" approach to a "knowledge-based economy" approach, and this has led to three axes of innovation, technology and competence. The process of development and progress is of considerable importance. Improving the competencies and skills of human resources and their learning abilities through lifelong training such as technical and vocational training are the most important tools to access this axis. On the other hand, the training of human resources required by societies in the form of technical and vocational training from the late nineteenth century and early twentieth century, has attracted the attention of many countries around the world. Following scientific and industrial advances after World War II, these teachings expanded unprecedentedly in the world. As of today, the technical and vocational training of the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare after education is moving in many countries, especially in industrial societies, to meet the economic and social needs as much as possible. It can be claimed that technical and vocational trainings, due to the combination of theoretical and practical trainings, have a great capacity to form human capital and train scientific workers. The role of employment in the dynamics of human life is undeniable and it can be considered as the center of human-community relations. Today's world is witnessing major changes in business and work environments. On the one hand, organizations are becoming smaller and more flexible, and on the other hand, the boundaries between home and work are blurring. In fact, the development of small and fast-growing enterprises in most of the world's economic systems is now accepted as a necessity. Meanwhile, the training of technical and professional organizations in home-based businesses, due to the alignment of theoretical and practical training, have a considerable ability to form human capital. The aim of this study was to investigate the role of technical and vocational training in creating opportunities and capacities in relation to home-based jobs in Qazvin.
Methods: According to the community of home-based businesses in Qazvin, the type of research is based on documentary and field studies of a population of 100 members. The research instrument was a questionnaire whose validity and reliability have been confirmed
Findings: The chi-square test was used to analyze the inferential statistics. Results were analyzed by SPSS software and indicated that the significance level of the critical value is lower supporting significant impact for technical and vocational training on home jobs. Also, the significant impact of the goals of technical and vocational education has been confirmed on creating more opportunities in relation to home-based businesses. But reaching this goal requires more attention from relevant authorities in this regard.
Conclusion: Home business can be one of the best offers for people in today's situation; but walking this transcendent path requires overcoming the fears inevitably raise during the action and prevent the individual from moving in the direction that leads to individual and collective growth. The important thing is that one needs ideas that can be commercialized to get started. In fact, when an idea comes to their mind, they should visualize how to implement it as a roadmap for themselves, and if they see the success of implementing that idea in their desired conditions, they should start working. In addition, the discussion of counseling should not be neglected. Observing and examining people who have been able to achieve increasing success in similar situations can be another suggestion that acts as an accelerator in the path of work, technical and professional training in the meantime can be a significant way to achieve the goals of employees in the field including home businesses.
کلیدواژهها [English]
- Technical vocational education and training
- Home businesses
- Opportunities and capacities
- Qazvin
ارسال نظر در مورد این مقاله