فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

2 گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، ایران

3 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه فدرال کازان-روسیه

چکیده

پیشینه و اهداف:  در دهه اخیر استفاده از فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان رشد سریعی داشته است. افزایش رایانه‏های شخصی، رایانه همراه یا گوشی‌های مجهز به آندروید و دسترسی آسان به اینترنت که توسط اپراتورهای تلفن فراهم شده زندگی میلیون‏ها انسان را تغییر داده است. این تغییرات به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رفتارها و عادات و حتی ویژگی شناختی و ذهنی افراد نیز تاثیر گذاشته است. از آنجا که استفاده از اینترنت توسط کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد، بنابراین نگرانی‏هایی در مورد ایمنی آنلاین آنها وجود دارد. ارائه یک محیط امن، به درک عمیق انواع خطرهای محیط آنلاین و همچنین راه حل های موثر در کاهش این خطرات نیازمند است. بحث سوءاستفاده از فضای مجازی و صدمات جبران‏ناپذیری که این محیط می‏تواند به شخصیت و وجهه اجتماعی وارد کند مساله قابل تاملی است که پیشگیری از آن بیشتر از همه بر عهده سازمان‏های تعلیم و تربیتی و به ویژه بر عهده کانون خانواده می‌باشد.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌های نظارتی والدین و امنیت اینترنتی فرزندان در میان دانش‏آموزان دبیرستانی دختر و پسر است.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی از نوع همبستگی(الگوسازی معادله ساختاری) بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‏آموزان مدارس متوسطه دوم شهر دزفول و والدین ایشان در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل می‌دهند که با توجه به حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 375 نفر تعیین شد. برای نمونه‌گیری از روش طبقه‏ای نسبتی و نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای استفاده شد. به منظور جمع‏آوری داده‏ها از دو پرسشنامه استاندارد تعیین سبک‏های نظارتی والدین (2007) و پرسشنامه محقق‏ساخته بررسی امنیت اینترنتی فرزندان در مقیاس لیکرتی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل آماری از توزیع فراوانی، میانگین، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، و آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان داد بین سبک‏های نظارت اینترنتی والدین و امنیت اینترنتی فرزندان بطور مستقیم رابطه وجود دارد. نتایج این تحقیق نشان داد بین سبک‏های نظارت اینترنتی والدین و میزان امنیت اینترنتی فرزندان تفاوت وجود دارد و این تفاوت معنادار است. برخورد صمیمانه والدین با فرزندان و کنترل مناسب آنان اعتماد بیشتری را در میان اعضای خانواده فراهم می‌کند. فرزندی که چنین جوی را احساس می‌کند در بیان نیازهای خود درباره اینترنت، اتفاقاتی که در استفاده از اینترنت با آن روبه رو می‌شود، سوالات و مشکلاتی که در هنگام استفاده از اینترنت با آنها روبه­رو می‌شود احساس امنیت و راحتی بیشتری برای طرح موضوعات فوق با والدین خواهد داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که بالاترین امنیت اینترنتی فرزندان در سبک نظارتی اقتدارگرا مشاهده می‏شود، پس از آن سبک مستبدانه، و سپس سبک سهل‏گیر و پایین‏ترین امنیت اینترنتی در سبک غیرمداخله‏گر مشاهده می‏شود. همچنین نتایج نشان داد که میان سبک نظارتی والدین و امنیت اینترنتی والدین ارتباط معناداری وجود دارد. برخورد صمیمانه والدین با فرزندان و کنترل مناسب آنان اعتماد بیشتری را در میان اعضای خانواده فراهم می‌کند. فرزندی که چنین جوی را احساس می‌کند در بیان نیازهای خود درباره اینترنت، اتفاقاتی که در استفاده از اینترنت با آن روبه رو می‌شود، سوالات و مشکلاتی که در هنگام استفاده از اینترنت با آنها روبه رو می‌شود احساس امنیت و راحتی بیشتری برای طرح موضوعات فوق با والدین خواهد داشت. والدین با سبک گرم و کنترل مناسب موارد لازم برای استفاده امن از اینترنت را لحاظ کرده‏اند و از پیشامد مخاطرات جدی جلوگیری می‎کنند. آنها قوانین و انتظارات خود را در زمینه استفاده از اینترنت برای فرزندان به طور واضح مشخص کرده‎اند. و فرزندان نیز به این مساله واقف شده‎اند که برای برخورداری از محبت والدین باید به این قوانین و انتظارات احترام بگذارند. در واقع این گروه از والدین در زمینه سواد اینترنتی و سواد رسانه‌ای از فرزندان خود عقب نیستند و آداب رفتار با فرزندان خود در زمینه استفاده از اینترنت را به خوبی می‎دانند و به آن عمل می‎کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Relationship between Parenting Styles and Internet safety of Children among Male and Female Students of Dezful

نویسندگان [English]

  • Gh.R. Aslani 1
  • S.A. Azimi 2
  • N. Soleimani 3

1 Department of Education, Dezful Branch, Islamic Azad University,Dezful,Iran

2 Department of Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Kazan Federal University, Kazan, Russia

چکیده [English]

Background and Objective:In recent decades, the use of new information and communication technologies around the world has grown rapidly. The proliferation of personal computers, mobile phones or Android phones, and the easy access to the Internet provided by telephone operators have changed the lives of millions of people. These changes have directly and indirectly affected people's behaviors and habits, and even their cognitive and mental characteristics. As the use of the Internet by children and adolescents increases, there are concerns about their online safety. Providing a safe environment requires an in-depth understanding of the types of risks of the online environment, as well as effective solutions to reduce these risks. The issue of cyberspace abuses and the irreparable damage that this environment can do to personality and social image is a matter of consideration, the prevention of which is most of all the responsibility of the educational organizations, and particularly the family. The aim of this study was to investigate the relationship between parental supervisory styles and internet safety of children among male and female students of high school.
Methods: Descriptive correlational (structural equation modeling) method was used at this study. All the second grade students of high school in Dezful and their parents in the academic year of 2017-2018 were statistical population of this study. According to the sample size, 375 people were selected based on Krejcie and Morgan's tables. Stratified sampling method and random cluster sampling were used for sampling. Two standard questionnaires of determining parental supervisory styles and a researcher-made questionnaire of checking the internet safety of children on a Likert scale were used to collect data. Frequency distribution, mean, Pearson correlation coefficient, regression and structural equation model test were used to analyze the data.
Findings: The results showed that there is a significant difference between the parenting styles and the level of internet safety of children. Parents' cordial behavior with their children and their proper control give more confidence among family members. The child who feels such a climate feels safe in expressing his Internet needs, the things that are encountered in using the internet, as well as the questions and problems encountered when using the internet will be more comfortable to discuss these issues with parent.
Conclusion: The results show that the highest Internet security of children is observed in the authoritarian regulatory style, followed by the authoritarian style and the negligent style; while the lowest internet security is observed in the non-interfering style. The results also showed that there was a significant relationship between parental supervision style and parental Internet security. Parents' sincere behavior and their proper control provide more trust among family members. The child who feels this atmosphere feel more secure and comfortable to express their needs about the Internet, the events that occur in using the Internet, and the questions and problems that they have while using the Internet. Parents with a friendly style and proper control have taken the necessary precautions to use the Internet safely and avoid serious risks. They have clearly set their own rules and expectations for children to use the Internet. And children are aware that they must respect these rules and expectations in order to be loved by their parents. In fact, this group of parents are not far behind their children in issues such as Internet literacy and media literacy, and they know and practice the etiquette of dealing with their children when they use the Internet.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parents
  • Children
  • Internet
  • Parenting Styles
  • Internet Safety

COPYRIGHTS 
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[4] Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: parentechild interaction. In P. H. Mussen, Series Ed., & E. M. Hetherington, Vol. Ed. (Eds.), Handbook of child psychology (4th ed.). Socialization, personality, and social development, Vol. 4 (pp. 1-101) New York: Wiley.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image