فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی شیمی دوره متوسطه دوم بر اساس میزان تأکید بر اهداف اقتصاد مقاومتی انجام شده است .
روش‌ها: روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. در این پژوهش پس از گردآوری داده های کمی از تکنیک آنتروپی شانون جهت تحلیل آنها بهره گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش را محتوای کلیه ی کتاب‌های شیمی متوسطه دوم تشکیل داد. روش نمونه گیری در این پژوهش تمام شماری بود؛ لذا تمام کتاب های شیمی دوره متوسطه دوم به عنوان نمونه مورد تحلیل قرار گرفتند. واحد ثبت در این تحقیق، مضمون بود. در این تحقیق، فراوانی مولفه ها و مضامین اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های درسی شیمی، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های شیمی متوسطه دوم به اهداف اقتصاد مقاومتی در بعد مصرف در حیطه ی مهارتی بیشترین توجه و در بعد تولید در حیطه ی نگرشی کمترین توجه صورت گرفته است.
نتیجه‌گیری: از پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که در کتاب های شیمی متوسطه دوم به اهداف اقتصاد مقاومتی به میزان خیلی کمی توجه شده است. همچنین در برنامه های درسی شیمی متوسطه دوم به اهداف و مولفه های اقتصاد مقاومتی توجه کمی صورت گرفته و میزان توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی از توزیع نرمال برخوردار نیست و تنها به برخی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در دوره متوسطه دوم (سه بعد و سه حیطه) در محتوای کتاب‌های درسی شیمی این دوره توجه شده است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Content analysis of secondary school chemistry textbooks based on components of resistance economy: Shannon Entropy Methodod

نویسندگان [English]

  • H. Moafi 1
  • F. Nateghi 2
  • A. Faghihi 1
  • M. Seifi 1

1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, farhangian University, Arak, Iran

2 Department of Educational Sciences,Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Arak, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:The present study aims to analyze the content of second grade chemistry textbooks based on the emphasis on the goals of resistance economy.
Methods: The research method in this study was descriptive content analysis. In this study, after collecting quantitative data, Shannon entropy technique was used for anarysis. The statistical population of this study formed the content of all secondary high school chemistry textbooks. The sampling method in this study was census; Therefore, all second grade chemistry textbooks were analyzed. The registration unit in this study was the subject. In this study, the frequency of components and themes of resistance economy in chemistry curricula were examined.
Findings: The findings of the content analysis showed that in secondary high school chemistry books, the most attention was paid to the goals of resistance economy in the field of consumption the field of skills and the field of production attitude.
Conclusion: From the present study, it can be concluded that in the second grade chemistry textbooks, very little attention has been paid to the goals of the resistance economy. Also, in secondary school chemistry curricula, little attention has been paid to the goals and components of the resistance economy and the amount of attention to the goals of the resistance economy do not have a normal distribution and only some components of the resistance economy in the second secondary school (three dimensions and three areas) are consi dered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resistance economics
  • Chemistry Textbook
  • Communication Content Analysis
  • Secondary School
  • education chemistry

COPYRIGHTS 
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[4] Statement by the Supreme Leader, Office of the Office for the Preservation and Publication of the Works of the Grand Ayatullah Khamenei, url: http: //farsi.khamenei.ir/News parts-index? tid = 5085.1395 / 03/05; 1395. Persian.
[8] Saiflo, Sajjad . The concept of resistance economics, Islamic economics knowledge quarterly No.9, Autumn and Winter, 2014, Persian.
[9] Sorkhadeh, Fatemeh Solutions and Challenges for the realization of Islamic life style as a platform for the realization of resistance economics, National conference on the role of lifestyle in resistance economics; 2017.  Persian.
[10] Miller, Stephen. Professional education, is there a role here for a competency- based approach? New York: National Council on Economic Education.1998, vol.17, No .3, p .111.
[13] Ebrahimi, Harestani, Adib, Yousef, Asghar, Rezapour, Yousef and Toghiani, Mehdi. A study of the religious foundations of the optimal pattern of residential economic education curriculum, Journal of the Islamic revolutionary approach, Vol10, No. 36, pp 58-41; 2017, Persian.
[15] Ali Pour, Fatemeh, Nateghi, Faezeh and Faghihi, Alireza .Analyzing the goals and content of the curriculum of elementary school in Iran based on the emphasis on the components of economic education. Doctoral dissertation Azad University of Arak Branch; 2017, Persian.
[18] Moradi, Hassan . Resistance economics and the basics of Islam. Islamic culture   publishing House, Tehran; 2010. Persian.
[19] W.D cooper (2010).New jersey core curriculum content standards  for social studies. Journal of Economic Education43(3): 339–47; 2010.
[27] Ansari, Abdollah . Evaluation of the components of modification of consumption   and production patterns in the textbooks of the sixth and seventh bases, Basij Strategic. Studies Journal, 63, 53-71; 2015, Persian. 
[29] Rabiei, Mehdi, Mohebbi Amin, Sakineh . Content Analysis of Elementary Text books Using the Patterns of Consumption Patterns with Emphasis on Verses and Narratives, Journal of Cultural Defenses of Women and Family, Year 5, Issue, 16,113; 2009. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image