نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
3 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: در موقعیتهای تحصیلی فراهم بودن فرصت موفقیت و بازسازی یادگیری موجب افزایش خودباورییادگیرندگان در دستیابی به موفقیت میگردد. آموزش مسیر پیشرفت و نشاندادن نتایج سختکوشی به چنین یادگیرندگانی، آنان را به تکاپو در جهت تسلط بر موقعیت یادگیری وا میدارد. حاصل آن احساس کنترل و خودمختاری همراه با احساس شایستگی است. چنین رخدادی موجب پافشاری، تعهد و تلاش بیشتـر یادگیرنده بدون هراس از شـکست برای دستـیابی به موفقیـت میگردد. بنابراین اهمیت پژوهش حاضر از بعد نظری تعیین و کشف مدل یا چگونگی قرارگیری عوامل فردی و محیطی مؤثر بر تابآوری تحصیلی است واز جنبه کاربردی این پژوهش قادر است تا میزان اهمیت عوامل فردی و محیطی مؤثر بر تابآوری در حوزه آموزش را روشن نماید. هدف این پژوهش تعیین رابطه تکالیف برانگیزنده با تابآوری تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اهداف تبحری و ادراک شایستگی است.
روشها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از روشهای مدل یابی روابط علّی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند. از این جامعه 414 نفر (270 دختر- 144 پسر) به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. بهطوری که واحد نمونهگیری به جای فرد کلاسهای درس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ادراک از ساختار کلاس، پرسشنامه جهتگیری هدفی میگلی و همکاران، پرسشنامه ادراک شایستگی ویلیامز و دسی و پرسشنامه تابآوری تحصیلی مارتین بودند. دادهها با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که نه تنها تاب آوری بهطور مستقیم از طریق تکالیف برانگیزنده قابل پیشبینی است، بلکه این رابطه از طریق اهداف تبحری و ادراک شایستگی نیز میانجیگری میشود. بر این اساس میتوان دریافت که تنظیم تکالیف جذاب و برانگیزنده موجب اتخاذ اهداف تبحری، احساس خودباوری و کنترل بر موقعیت یادگیری در یادگیرندگان میگردد و از این طریق آنان را قادر مینماید تا برای دستیابی به اهداف خود تابآورانه فعالیت نمایند.
نتیجهگیری: چنانکه در نتایج پژوهش ملاحظه گردید، متغیر تکالیف برانگیزنده به عنوان متغیر برون زاد هم از طریق متغیر های میانجی (اهداف تبحری و ادراک شایستگی) بر متغیر تاب آوری (متغیر وابسته) تأثیر دارد و هم بطور مستقیم بر آن اثر میگذارد. بهعلاوه معنیداری خطاهای برآورد هر یک از سازهها نشان میدهد که عوامل برونزای دیگری نیز در رابطه متغیرهای این پژوهش با تابآوری تحصیلی میتوانند تأثیر داشته باشند. بر این اساس پیشنهاد میگردد عوامل دیگری مثل انگیزههای درونی یا بیرونی و اخذ اهداف عملکردی توسط یادگیرندگان به عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر مدل ساختاری مورد پژوهش قرار گیرد. همچنین در جهت بکاربستن نتایج این پژوهش توصیه میشود محیطهای آموزشی به گونهای طراحی شوند که یادگیرندگان با تکالیف جذاب و چالشبرانگیز روبرو شوند و فرصت موفقیت و تجربه احساس شایستگی برای آنها فراهم باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The relationship between motivating tasks and academic resiliency: The mediating role of mastery goals and perceived competence
نویسندگان [English]
- Sh. Mirzaie 1
- A. Kiamanesh 2
- E. Hejazi 3
- Sh.S. Banijamali 4
1 Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Islamic Azad University, Science and Research Branch, humanities faculty, Tehran, Iran
3 Faculty of Psychology & Education, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Faculty of Psychology & Education, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives:In academic situations, having the opportunity to succeed and rebuild learning increases students' self-confidence in achieving success. Teaching such learners the path to progress and showing the results of hard work makes them strive to master the learning situation. The result is a sense of control and autonomy along with a sense of value. Such instance causes the learner to insist, commit, and work harder without fear of failure to achieve success. Therefore, the importance of the present study is to theoretically determine and discover the model or how to place individual and environmental factors affecting academic resilience. From a practical point of view, this study aims to clarify the importance of individual and environmental factors affecting resilience in education. The aim of this study was to explore the relationship between motivating tasks and academic resiliency and Also determination mediating role of mastery goals and perceived competence.
Methods: The present study utilizes a correlational research method using causal relationship modeling methods. The research method applied to this study was structural equation modeling. The target population of the study comprised Tehran universities students who were studying at education and psychology faculties in the academic year of 2014-2015. The sample consisted of 414 students who were selected by random cluster sampling method. In other words, the sampling unit was the classes rather than the individuals. The instruments used in this study were: Classroom Goals Structures, Achievement Goal Orientation, Perceived Competence Scale and Academic Resiliency Questionnaire.
Findings: The results revealed that motivating tasks has direct effect to predict academic resiliency. Furthermore, mastery goals and perceived competence mediated the relationship of motivating tasks with academic resiliency. Discussion and implications of the results are presented in the study.
Conclusion: Based on this, it can be concluded that the setting of attractive and motivating tasks leads to the adoption of goals of mastery, self -esteem and control over the learning position of learners. Based on research results, the assignment variable as an extrinsic variable directly affects the resilience variable (dependent variable) and also through intermediate variables (proficiency goals and competency perception). In addition, the significance of the error estimation of each of the constructs shows that other external factors can also affect the relationship of the variables of this study with academic resilience. Based on this, it is suggested that other factors such as internal or external motivation and functional goals by learners be investigated as variables affecting the structural model. In order to apply the results of this research, it is recommended that academic centers be designed in such a way that learners face attractive and challenging tasks and provide them with the opportunity to succeed and experience a sense of competence.
کلیدواژهها [English]
- MotivatingTasks
- Academic Resiliency
- Perceived Competence
- Mastery Goals
- Goal Orientation
COPYRIGHTS
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers.
ارسال نظر در مورد این مقاله