نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
تجارت و روشهای کسبوکار، یکی از مهمترین حوزههایی است که با بهکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت بهسرعت و بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحول گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. در همین راستا مطالعه سیستم مدلهای کسبوکار الکترونیکی در جهان پیچیده امروز ضروری است. علیرغم اینکه برخی کسبوکارها در حوزهی کاری خود به موفقیت نائل میشوند، اما کسبوکارهای زیادی وجود دارند که با شکست مواجه میشوند. علت شکست این کسبوکارها به انتخاب مدل کسبوکار مناسب برمیگردد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلهای کسبوکار الکترونیکی موفق با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین انجام شد. در این پژوهش جهت انتخاب بهترین مدل کسبوکار الکترونیکی موفق، 105 کسبوکار دارای نماد اعتماد مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد کمی است که بهصورت تحقیق میدانی انجام شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه بوده است. نتایج تحقیق مبین آن است که بهترین مدل در موفقیت کسبوکارها، مدل فروشگاه الکترونیکی و مدل تبلیغات میباشد. نتایج بهدست آمده از الگوریتم k-means و ID3 نشان دادهاند که از 12 معیار در نظر گرفته شده جهت انتخاب بهترین مدل موفق، دو معیار توسعه ابزارهای IT و استراتژی شرکت مهمترین نقش را برای موفقیت کسبوکارهای دارای نماد اعتماد دارا هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying and Prioritizing Successful e-Business Models in Iranian Dot-Coms by Using Machine Learning Techniques
نویسندگان [English]
- M. Vakilisadeghi 1
- R. Noori 2
- O. Ebadati 3
1 Department of Information Technology Management ,Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Information Technology Management Department, Management Faculty, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Information Technology Management Department, Management Faculty, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Today, business, economics and society has been transformed by information technology. Many traditional ways of earning money have evolved and new methods and values have come to the fore. In this regard, Study of the e-business system in today's complex and turbulent world is essential. Despite the fact that some businesses succeed in their field of work, there are many businesses that fail, because of selecting inappropriate business model. So, this study which has been done to identify successful e-business models using machine learning techniques. Quantitative survey was used to doing research. 105 businesses with a eTrust were selected to find the best successful electronic business model. The instrument used to collect data was a questionnaire. Analyzing collected data shoes the best business model for the success of businesses in Iran, are e-shop model and the advertising. The results of the k-means algorithm and ID3 show that of the 12 criteria considered in choosing the best model for success, two criteria; including the development of IT tools and company strategy have the most important role for the success of trusted businesses.
کلیدواژهها [English]
- e-Business Model
- Machine Learning
- e-Trust
- e-Shop
- Development of IT tools
ارسال نظر در مورد این مقاله