مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
حشمت اله سعدی؛ خلیل میرزائی
چکیده
آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و یک راه حل جامع میباشد برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر فنآوری روز و تغییر روشها و محیطهای آموزشی خود هستند، بلوغ آموزش الکترونیکی، به دنبال شناسایی و آگاهی یافتن از وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشد تا پس از این اقدام، بتواند وضعیت مطلوب را ...
بیشتر
آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و یک راه حل جامع میباشد برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر فنآوری روز و تغییر روشها و محیطهای آموزشی خود هستند، بلوغ آموزش الکترونیکی، به دنبال شناسایی و آگاهی یافتن از وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشد تا پس از این اقدام، بتواند وضعیت مطلوب را در آن زمینه ترسیم نموده، در عین حال، دلایل عدم توسعهیافتگی آموزش الکترونیکی در آن بخش را بررسی نماید. در این مقاله از مدل شش سطحی میسرا و دینگرا ، استفاده شده است. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی آموزش عالی کشاورزی ایران هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و جامعه نمونه تحقیق که بهشیوه نمونهگیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده است، حدود 517 نفر میباشد. در این پژوهش، به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. دقت شاخصها و گویهها در پرسشنامه یا روایی صوری توسط متخصصان فن و اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفته است. برای بررسی پایایی و سازگاری درونی ابزار اندازهگیری تحقیق، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
مقاله پژوهشی
برنامه ریزی درسی
اسکندر فتحی آذر؛ غلامحسین میکائیلو؛ یوسف ادیب؛ علی اصغر خلاقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های مطلوب برنامه درسی آموزش همراه با تولید در رشته خیاطی شاخه کاردانش صورت پذیرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی–پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کل هنرآموزان رشته خیاطی شاخه کاردانش کشور بوده که از مجموع 1720 هنرآموز رشته خیاطی، مطابق با فرمول کوکران 314 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های مطلوب برنامه درسی آموزش همراه با تولید در رشته خیاطی شاخه کاردانش صورت پذیرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی–پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کل هنرآموزان رشته خیاطی شاخه کاردانش کشور بوده که از مجموع 1720 هنرآموز رشته خیاطی، مطابق با فرمول کوکران 314 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، که روایی آن توسط متخصصان برنامه ریزی درسی و آموزشی و هنرآموزان خیاطی تائید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرانباخ 845/. به دست آمد. نتیجه پژوهش نشان داد که در تعیین ویژگی های مطلوب برنامه درسی آموزش همراه با تولید باید علاوه بر ویژگی های لازم برای عناصر برنامه درسی از قبیل؛ اهداف، محتوا، روش های یاددهی-یادگیری، ارزشیابی، زمان، مکان و گروه بندی به برخی ویژگی های مولفه های مربوط به این الگو از قبیل؛ میزان تولید، نحوه تامین هزینه، نحوه خرید مواد اولیه و فروش محصولات و شایستگی های غیر فنی نیز توجه شود.
مقاله پژوهشی
تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
لاله بدری؛ محمد صالحی
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر منابع و مواد غیردرسی در توسعه انگیزش و بهبود توانایی درک شنیداری زبان آموزان است. تاکید تحقیق حاضر، استفاده از مواد غیردرسی شنیداری و تجربه موقعیت های زندگی واقعی در کلاس درس، به عنوان یک روش ارتباطی است. در این تحقیق ، نمرات پس آزمون و پیش آزمون درک مهارت شنیداریِ IELTS با هم مقایسه شده اند. علاوه بر این جامعه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر منابع و مواد غیردرسی در توسعه انگیزش و بهبود توانایی درک شنیداری زبان آموزان است. تاکید تحقیق حاضر، استفاده از مواد غیردرسی شنیداری و تجربه موقعیت های زندگی واقعی در کلاس درس، به عنوان یک روش ارتباطی است. در این تحقیق ، نمرات پس آزمون و پیش آزمون درک مهارت شنیداریِ IELTS با هم مقایسه شده اند. علاوه بر این جامعه آماری مورد مطالعه، پرسشنامهِ ی انگیزش را ، که مقیاس انگیزۀ تحصیلی هم نامیده می شود، تکمیل کردند. این پرسش نامه برای ارزیابی میزان انگیزش زبان آموزان، برای یادگیری زبان انگلیسی، با استفاده از مواد غیردرسی شنیداری، که خارج از کلاس درس استفاده می شوند، به کار می رود. داده ها با استفاده از آزمون های تی تحلیل شد. نتایج دال بر اثر بخشی استفاده از مواد آموزشی غیر درسی بر میزان انگیزه و همینطور توانایی شنیداری بود. همچنین نتایج این مطالعه، تاییدی بر یافته های اخیر است که بکارگیری مواد غیردرسی شنیداری را روشی مفید برای بهبود مهارت درک شنیداری و توسعه انگیزش می دانند.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش عمومی
معصومه وکیلی صادقی؛ روح الله نوری؛ امید مهدی عبادتی
چکیده
تجارت و روشهای کسبوکار، یکی از مهمترین حوزههایی است که با بهکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت بهسرعت و بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحول گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. در همین راستا مطالعه سیستم مدلهای کسبوکار الکترونیکی در جهان ...
بیشتر
تجارت و روشهای کسبوکار، یکی از مهمترین حوزههایی است که با بهکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت بهسرعت و بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحول گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. در همین راستا مطالعه سیستم مدلهای کسبوکار الکترونیکی در جهان پیچیده امروز ضروری است. علیرغم اینکه برخی کسبوکارها در حوزهی کاری خود به موفقیت نائل میشوند، اما کسبوکارهای زیادی وجود دارند که با شکست مواجه میشوند. علت شکست این کسبوکارها به انتخاب مدل کسبوکار مناسب برمیگردد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلهای کسبوکار الکترونیکی موفق با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین انجام شد. در این پژوهش جهت انتخاب بهترین مدل کسبوکار الکترونیکی موفق، 105 کسبوکار دارای نماد اعتماد مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد کمی است که بهصورت تحقیق میدانی انجام شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه بوده است. نتایج تحقیق مبین آن است که بهترین مدل در موفقیت کسبوکارها، مدل فروشگاه الکترونیکی و مدل تبلیغات میباشد. نتایج بهدست آمده از الگوریتم k-means و ID3 نشان دادهاند که از 12 معیار در نظر گرفته شده جهت انتخاب بهترین مدل موفق، دو معیار توسعه ابزارهای IT و استراتژی شرکت مهمترین نقش را برای موفقیت کسبوکارهای دارای نماد اعتماد دارا هستند.
مقاله پژوهشی
تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
سمیه سلاجقه تذرجی؛ اصغر سلطانی؛ سید محمد حسین موسوی نسب
چکیده
اختلال کمبودتوجه / بیشفعالی بر اساس وجود مشکلاتی در توجه، بازداری و جلوگیری از تکانشگری و سطح فعالیت تعریف میگردد. اغلب اوقات مشکلات دانشآموز مبتلا به این اختلال، در تمامی حیطههای تحصیلی، اجتماعی و رفتاری او تبلور مییابد. مدارس هوشمند از جمله مدارسی هستند که میتوانند بسترهای آموزشی متفاوتی را برای دانشآموزان دارای این ...
بیشتر
اختلال کمبودتوجه / بیشفعالی بر اساس وجود مشکلاتی در توجه، بازداری و جلوگیری از تکانشگری و سطح فعالیت تعریف میگردد. اغلب اوقات مشکلات دانشآموز مبتلا به این اختلال، در تمامی حیطههای تحصیلی، اجتماعی و رفتاری او تبلور مییابد. مدارس هوشمند از جمله مدارسی هستند که میتوانند بسترهای آموزشی متفاوتی را برای دانشآموزان دارای این اختلال فراهم آورده به گونهای که باعث بهبود وضعیت تحصیلی آنان بشوند. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی برنامهدرسی مدارس هوشمند بر علایم بیشفعالی دانشآموزان مقطع ابتدایی بوده است. روش این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر کرمان (68325 نفر) در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونهای 162 نفره شامل 84 دانشآموز تحت آموزش مدارس هوشمند و 78 دانشآموز عادی از دو ناحیه شهر کرمان انتخاب شدند. علائم اختلال بیشفعالی بهوسیله پرسشنامه کمبودتوجه سوانسون، نولان و پلهام (SNAP) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری میان مدارس هوشمند و عادی در تاثیرگذاری بر علائم بیشفعالی دانشآموزان وجود داشت. بر این اساس، برنامهدرسی مدارس هوشمند بر کاهش علایم بیشفعالی، علایم کمبودتوجه و تکانشگری دانشآموزان اثر مثبتی داشت بهطوری که این علائم در این دانشآموزان بهبود پیدا کرد.
مقاله پژوهشی
بازی های رایانه ای آموزشی
سعید پورروستایی اردکانی؛ زینب عارفی
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازیهای رایانهای و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را کلیه ی دانشآموزان دختر سال ششم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 95-96 تشکیل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازیهای رایانهای و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را کلیه ی دانشآموزان دختر سال ششم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 95-96 تشکیل داده است. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر (دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش) از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون انگیزش کلر و آزمون خلاقیت تورنس بوده است. تحلیل آماری این پژوهش، توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف معیار و استنباطی با کوواریانس تک متغیری و چند متغیری بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی در مقایسه با فیلم آموزشی بیش تر موجب افزایش انگیزش در مولفه علاقه به مواد آموزشی میشود درحالیکه در رابطه با خلاقیت تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد (P>0.05). بنابراین، برای افزایش خلاقیت دانش آموزان با توجه به شرایط و وضعیت موجود در مدرسه میتوان از بازی رایانهای یا فیلم آموزشی استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
داود کریم زادگان مقدم؛ فاطمه طالبان؛ داود وحدت
چکیده
آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه توانمندیها، مهارتها و شایستگیها در بخشهای مختلف جامعه است که با ورود فناوریاطلاعات کاملاً دگرگون شده است. نرمافزارهای آموزشی به عنوان یکی از وجوه ورود فناوریاطلاعات در حوزه آموزش، در کنار روش سنتی تدریس نتایج یادگیری را بهبود میبخشند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزشالکترونیکی ...
بیشتر
آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه توانمندیها، مهارتها و شایستگیها در بخشهای مختلف جامعه است که با ورود فناوریاطلاعات کاملاً دگرگون شده است. نرمافزارهای آموزشی به عنوان یکی از وجوه ورود فناوریاطلاعات در حوزه آموزش، در کنار روش سنتی تدریس نتایج یادگیری را بهبود میبخشند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزشالکترونیکی حفظ و روخوانی قرآن بر روی دانشآموزان میباشد، که برای آزمایش آن دانشآموزان پایه سوم ابتدایی استان تهران انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی تعمدی، 60 نفر انتخاب شدند که 30 نفر به عنوان گروه کنترل و 30 نفر به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از نرمافزار محققساخته به نام "فرشتههای قرآنی" و پرسشنامه منطبق بر اهداف کتاب درسی قرآن استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادههای این پژوهش از آزمون t گروههای مستقل و t گروههای وابسته، استفاده گردیده است. نتایج بدستآمده نشان میدهند که اختلاف میانگین نمره پیش و پسآزمون حفظ و روخوانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، بیشتر بوده و با توجه به ارضا شدن شرط سطح معناداری (p < 0.05)، دریافتیم که آموزشالکترونیکی با استفاده از نرمافزار آموزشی محققساخته بر روخوانی و حفظ قرآن دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی تأثیر مثبت دارد.