Document Type : Original Research Paper

Authors

1 Department of Chemistry, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Department of Chemistry, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

Abstract

: The purpose of this thesis is to compare the educational effectiveness of Chemistry laboratory in second grade of high school by using the educational software and traditional method . The independent variable was teaching method and the dependent variables were attitude and knowledge. The study has been carried out using a semi-experimental method. The samples were randomly selected from high schools in Ilam city. In each school, two classes were randomly selected; one class was selected as experimental group and the other as the control group. For the former, a pre-test was done which indicated that there was no significant difference between two groups in attitude and knowledge level. Two-dimensional diagram of content–purpose related to the items of attitude questionnaire and knowledge test were presented to professors’ and experts in order to obtain the validity of the instruments. The reliability measurement of learning achievement was α= 0.71 and for the attitude questionnaire was α=0.88. According to the research procedure, the control group did the experiment in the traditional laboratory using chemical substances laboratory tools, and the experimental group did the same experiment using educational software in the computer site. Using the  analysis of  covariance for post-test, it was determined that the control group had more educational achievement than the experimental one, but the experimental group had more positive attitude to computer and chemistry laboratory than the control group. There were significant differences between two groups in three parts of attitude including:  emotional, cognitive and behavioral. 

Keywords

Main Subjects

]1 ]مارگریتامک وایلینچ، مدرسه مجازی، ترجمه: عبادی رحیم ، تهران، مؤسسه آفتاب مهر، 1373. ]2 ]دیآر گریسون و تری آندرسون، یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ،2003 ،ترجمه: زارعی اسماعیل و صفایی موحد سعید، تهران، انتشارات علوم و فنون، 1374. ]3 ]حبیبی شکوفه و بحرینی بروجنی مجید، بررسی عوامل مرتبط بر استفاده بهینه از آزمایشگاهها ازدیدگاه دبیران، متصدیان و....، پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش وپرورش، 1373. ]4 ]سیف علیاکبر، روانشناسی پرورشی )آموزش و یادگیری(، تهران، انتشارات آگاه، 1373. [5] Jones J.E. ,Computer Simulated Experiments in High School Physics and chemistry, Dissertation Theses, 1972. [6] Arshadi Nejad M., a comparison and Evaluation of Effectiveness of computer مقایسه میزان تأثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرمافزار آموزشی و روش سنتی در ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم ، جلد 4 ،شماره 2 ،زمستان 8811 simulated Laboratory instruction versus traditional laboratory instruction in solid state electronics circuity, Dissertation Abstracts international , Vol. 53, No. 12, 1992, pp.41-91. [7] Morgil Inci S.,Yavuz O.O. and et al., Traditional and computer – assisted learning in teaching acid and bases, Chemical education Research and practice(CERP), Vol. 6, No. 2, 2005, pp.52- 63. ]7 ]بشیری سیدهفاطمه و عطاران محمد، بهره گیری از نرم افزارکمک آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانش آموزان در کالس، پژوهشکده تعلیم وتربیت، دوره23 ،شماره 31، .15 صفحه، 1378 ]2 ]سعادتمند محسن، بررسی تأثیرآموزش به کمک کامپیوتر (CAI (بر زبان انگلیسی سال اول دبیرستان و مقایسه آن با روش های سنتی آموزش، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، 1371. ]10 ]میرزارضایی زهرا، ارزشیابی نحوهی فعالیت آزمایشگاه شیمی در مدارس نظام جدید آموزش متوسطه شهر تهران، پژوهشکده تعلیم وتربیت آموزش و پرورش، .1388 ]11 ]فریدونی احسان و کمائی مهدی، راهنمای جامع شبیه سازی آزمایشگاه شیمی به کمک نرم افزار VLab تهران، نشر آفرنگ، 1378. ]12 ]نادری عزت ا... و سیفنراقی مریم، روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران، نشر ارسباران، 1375. ]13 ]دالور علی، مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی، تهران، انتشارات رشد، 1370.
CAPTCHA Image