نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: بازنماییهای تصویری در قالب دستنگارهها مهمترین ابزار بیان ایده و تولید مفاهیم برای طراحان و دانشجویان معماری است. کاربرد وسیع آن به دلیل سادگی ابزار و سرعت بیان همواره موردتوجه طراحان است. بررسی انواع و شیوه ترسیم دانشجویان طراحی نمایانگر آن است که هر یک از روش و ساختار منحصر به فردی در ترسیم بهره میبرند. واکاوی در مفاهیم نهفته در دستنگاره و شناسایی رابطه احتمالی بین بیان گرافیکی و تیپ شخصیتی، مشابهت زیادی با تحقیقات در زمینه خطشناسی و رابطه بین شخصیت افراد و دستخط دارد. خطشناسی یا گرافولوژیدر روانشناسی و تحلیل شخصیت موردتوجه قرار دارد و به معنای تجزیهوتحلیل ویژگیهای فیزیکی و الگوهای دستخط نمایانگر شخصیت نویسنده است. دست نگارههای مفهومی اولین نمایشهای بصری حاصل از ایدههای ذهنی در فرایند بازنمایی و تفسیر است که روی کاغذ پیاده میشوند و همانند رویکردهای موجود در روانشناسی خط، می تواند بازگوکننده بسیاری از ویژگیهای ذهنی و درونی طراحان و راهنمایی برای اساتید طراحی معماری برای شناخت توانایی دانشجویان باشد. مسئله تحقیق شناسایی مفاهیم نهفته دست نگارههای مفهومی و نحوه عملکرد شخصیتهای مختلف در حل مسئله باز و بسته است.
روشها: پژوهش توصیفی تحلیلی با رویکردی اکتشافی است که با مشاهده مستقیم از طراحی دانشجویان ترمهای پایه معماری و آزمون شخصیت، در پی شناخت رابطه بین کیفیت دست نگاره مفهومی با تیپ شخصیت است. مفهومسازی ترسیمات در نوع قلم، خط، شکل، جانمایی، علائم، ایده و زمان است و در ادامه تحلیل اسناد و توصیف یافتهها انجام شد.
یافتهها: نمونه نتایج تحلیل اسناد ترسیمی و آزمون شخصیت نشان داد که شخصیتهای ادراکی و شهودی رویکردی کلی با ایدههای متنوع را در حل مسئله دارند و در مسئله باز مهارت بیشتری دارند، در مقابل با نقص جزئیات و نرسیدن به یک ایده تثبیتشده مواجه هستند و در مقابل شخصیت های منطقی و قضاوتی در مسائل بسته توانمندتر هستند.
نتیجهگیری: نتایج نشان می دهد شخصیتهای برونگرا برخوردی کلی با مسئله دارند و در مقابل درونگراها با ایدههای ذهنی خصوصا در حل مسائل باز با گرداوری اطلاعات بسیار زیاد و غرق شدن در یک ایده توجهی به اصل مسئله و دنیای واقعی ندارند. انزواطلبی و اضطراب در نوع ترسیم گویای ضعف اعتماد به نفس آنها است. در شخصیت شهودی و حسی، نحوه دریافت و تفسیر مسئله طراحی و انتقال آن نمود بیشتری می یابد. توجه به جنبههای روایی و داستانی موجب میشود که شهودیها برای تحلیل مسائل چندبعدی موفق تر باشند؛ بنابراین در حل مسئله باز با خلق ایدههای متنوع توفیق بیشتری داشته و در مقابل دقت کمتری در توجه به جزئیات خصوصا در مسئله بسته دارند.اساتید میتوانند با تحلیل دستنگارههای اولیه این نواقص را در طی گام های اول شناسایی و اصلاح نمایند. شناخت توانمندی دانشجویان با توجه به نوع شخصیت، هدایت آنها را در مرحله مناسب امکانپذیر میسازد و با تقویت توانایی استدلال در طراحی، گام گذاردن در مسیر صحیح تولید و تثبیت ایده را تسهیل میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Conceptual sketch Representation of Architectural Students' Personality (Student Case Study of Bu-Ali Sina University)
نویسندگان [English]
- M. Wahdattalab
- M. Kaboudi
Department of Architecture, College of Architecture, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: Visual representations in the form of manuscripts are the most important tools for expressing ideas and generating concepts for designers and architecture students. Its wide application is always considered by designers due to the simplicity of tools and speed of expression. Examining the types and methods of drawing design by students show that each uses a unique method and structure in drawing. An analysis of the concepts underlying the manuscript and identifying the possible relationship between graphic expression and personality type is very similar to research on graphology and the relationship between personality and handwriting. graphology is examined in psychology and personality analysis and means the analysis of physical features and handwriting patterns representing the author's personality. Conceptual sketch is the first visual representation of the mental ideas in the process of representation and interpretation embedded on paper, and similar to approaches of line psychology, it reflects many of the mental attributes of the designers and guidance for architecture design professors to understand the students' ability. The research problem is to identify the hidden concepts of conceptual sketch and how different personalities function in problem-solving.
Methods: An exploratory descriptive study with an exploratory approach that with direct observation of architectural design and personality test seeks to find out the relationship between the qualities of drawing with personality type.
Findings: The sample of the results of the personality and design test shows that perceptual and intuitive personalities have a broader approach to problem-solving ideas and are more skilled in open issues, but they are faced with defective details and lacking a fixed idea. In contrast, logical and judgmental personalities are more powerful in closed issues. They face flaws in detail and fail to come up with a well-established idea, and rational and judgmental personalities are more capable in closed issues.
Conclusion: The results show that extroverted personalities have a general approach to the problem, while introverts do not pay attention to the essence of the problem and the real world, with mental ideas, especially in solving open problems by gathering a lot of information and drowning in an idea. Isolation and anxiety in the type of drawing indicate their lack of self-confidence. In intuitive and sensory personality, the way of receiving and interpreting the problem of designing and transmitting it becomes more visible. Attention to narrative and narrative aspects makes intuitions more successful in analyzing multidimensional problems; Therefore, they are more successful in solving open problems by creating various ideas, and in contrast, they are less careful in paying attention to details, especially in closed problems
By primary interpretation of these sketches, professors can detect and correct these issues. Knowing students’ capabilities with respect to their varied personalities facilitates their guidance in the right time فخ strengthen their design ability and take the right path of productivity and fixed ideas.
کلیدواژهها [English]
- Conceptual sketch
- design
- architecture student
- personality test
COPYRIGHTS
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers.
[4] Broadbent G. Design in architecture: architecture and the human sciences. New York: John Wiley & Sons; 1973.
ارسال نظر در مورد این مقاله