فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی الکترونیک، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران

2 گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: از آنجا که آینده جهان بر پایه علم وفناوری استوار استو  ارتقاء سطح علمی، عاملی بسیار مهم و سازنده در سرنوشت کشور به شمار می­آید و نیاز اساسی کشورهای در حال توسعه  محسوب می­شود، چنانچه بتوان علل افزایش یا کاهش سطح علمی دانشجویان را شناسایی کرد و در زمینه گسترش یا کاهش این علل برآمد، مطمئناً جوانان درآینده نسبت به استفاده علم و فناوری آگاه‌تر خواهند بود و در کابرد آنها انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. از این رو در این پژوهش به بررسی تاثیر استفاده از رسانه­های اجتماعی مجازی بر سطح یادگیری دانشجویان می­پردازیم.  
روش‌ها‌:  پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می­باشد که در دانشگاه صنعتی سیرجان انجام شده است. معیارهای ورود به مطالعه شامل: دانشجوی دانشگاه صنعتی سیرجان بودن، دانشجوی ترم سوم به بالاتر، دانشجویان کارشناسی، دانشجویانی که دسترسی به شبکه­های اجتماعی مجازی دارند و تمایل به شرکت در مطالعه می­باشد. معیارهای خروج از مطالعه شامل: دانشجویان ترم اول و دوم، دانشجویانی که در مدت مطالعه وضعیت انتقالی، مهمانی، انصراف از تحصیل و یا اخراجی پیدا خواهند کرد، عدم تمایل به همکاری، تکمیل ناقص پرسشنامه­ها و دانشجویانی که صرفاً در زمان نمونه گیری در کل ترم تحصیلی فقط واحد کارورزی دارند. نمونه­ها شامل 200 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه صنعتی سیرجان می­باشند که به روش نمونه‌گیری تصادفی از میان جامعه مورد بررسی (کل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه صنعتی سیرجان) انتخاب شده­اند (در صورتی که شرایط لازم جهت ورود به مطالعه را داشته­اند).  ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه محقق ساخته دو قسمتی استفاده از شبکه­های اجتماعی بوده است. سوالات این آزمون بر اساس پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ ساخته شده است، چرا که کاربران این شبکه­ها از کاربران اینترنت محسوب می‌شوند. به­منظور تأیید روایی، پرسشنامه در اختیار چند نفر از اعضا هیات علمی قرار گرفت و روایی آن تأیید گردید (اعتبار صوری) و به منظور تعیین پایایی، ابتدا در اختیار 40 نفر از دانشجویان قرار گرفت و با استفاده از روش باز آزمایی، ضریب پایایی آن حدود 88% محاسبه گردید.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان می­دهد که بین میزان استفاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان (نوع استفاده، مدت زمان استفاده، میزان استفاده روزانه) از شبکه‌های اجتماعی مجازی و ارتقا سطح علمی ایشان با توجه به مقدار ضریب همبستگی تاوکندال (135/0-) رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست ‌آمده، در زمینه رابطه و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی با ارتقا سطح علمی می‌توان گفت که یک رابطه معنادار و معکوس بین دو مولفه مدت زمان عضویت و میزان استفاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان از شبکه‌های اجتماعی مجازی با ارتقا سطح علمی ایشان وجود‌ دارد. هر چه میزان استفاده و فعالیت جوانان در شبکه‌های مجازی افزایش پیدا می‌کند، یادگیری و ارتقا سطح علمی آنان کاهش می‌یابد. مولفه‌های معروف متغیر «استفاده از شبکه‌های مجازی» شامل مدت زمان عضویت و میزان استفاده در روز موید نتایجی هستند که فرضیه اصلی پژوهش نشان می‌دهد. بدین معنا که هر‌چه تعداد ساعات حضور و استفاده دانشجویان از فضای شبکه‌های مجازی و سابقه عضویت آن‌ها از این شبکه‌های مجازی بیشتر باشد، یادگیری و ارتقا سطح علمی به شکل معناداری تحت تاثیر قرار‌گرفته و کاهش پیدا می‌کند. ولی از آنجا که ضریب همبستگی نوع عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی و ارتقا سطح علمی و یادگیری مثبت است، می‌توان نتیجه گرفت که رابطه بین این دو مستقیم است. یعنی نوع شبکه اجتماعی می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی یادگیری دانشجویان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The impact of using social networks on students' learning in Sirjan Uuniversity of Technology

نویسندگان [English]

  • L. Dehyadegari 1
  • S. Khajehasani 2

1 Electronic science, Department of Electronic Science, Sirjan University of Technology, Sirjan, Iran

2 Computer science,, Department of Computer Science, Sirjan University of Technology, Sirjan, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The future of the world is based on science and technology and raising the level of science is the basic need of developing countries. So, if the causes of the increase or decrease in the scientific level of students can be identified and investigate the causes of them, the youth will surely be more aware of the use of science and technology in the future and will show more flexibility in using them. Therefore, in this study, we examine the effect of using virtual social media on students' learning level.
Methods: The present study is a cross-sectional descriptive-analytical study conducted at Sirjan University of Technology. Criteria for entering the study include: being a student of Sirjan University of Technology, third semester or higher, undergraduate students, students who have access to virtual social networks and the desire to participate in the study. Criteria for leaving the study include: first and second semester students, students who will be transferred during a study, a party, dropping out of school or expulsion, unwillingness to cooperate, incomplete completion of questionnaires and students who are only at the time of sampling. In the whole academic semester, they only have an internship unit. The samples include 200 students studying at Sirjan University of Technology, who were selected by random sampling from the study population (all students studying at Sirjan University of Technology) (if the necessary conditions for Have entered the study). Data collection tools included a two-part researcher-made questionnaire using social networks. The test questions are based on the Yang Internet Addiction Questionnaire, as users of these networks are Internet users. In order to confirm the validity, the questionnaire was given to several faculty members and its validity was confirmed (formal validity). In order to determine the reliability, it was first provided to 40 students and using the retesting method, the coefficient Its reliability was calculated to be about 88%.
Findings: According to the amount of the correlation coefficient of the Taukandal (-0.135), the results of the research show that there is a meaningful and inverse relationship between the use of virtual social networks by Sirjan University students (type of use, duration of use, daily use) and their scientific level.
Conclusion: According to the results, in terms of the relationship and consequences of virtual social networks with the promotion of scientific level, it can be said that there is a significant and inverse relationship between the two components of membership time and the use of virtual social networks by students of Sirjan University of Technology. As the use and activity of young people in virtual networks increases, so does their learning and promotion. The well-known components of the "use of virtual networks" variable include the length of membership and the amount of use per day confirming the results that the main research hypothesis shows. In other words, the more students attend and use the space of virtual networks and their membership history than these virtual networks, the learning and promotion of scientific level is significantly affected and reduced. But since the correlation coefficient is the type of membership in virtual social networks and the promotion of scientific level and positive learning, it can be concluded that the relationship between the two is direct. This means that the type of social network can have a direct impact on students' learning.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual social media
  • Learning
  • students
  • Sirjan university of technology

COPYRIGHTS 
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 


نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image