نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف:فرسودگی و ارزش تکلیف تحصیلی از جمله مهم ترین متغیرهای حوزه تحصیلی می باشند. فرسودگی تحصیلی به احساس خستگی در انجام تکالیف مدرسه و مطالعه، ونیز نگرش بدبینانه به تحصیل و مطالب درسی و احساس بیکفایتی تحصیلی اشاره دارد. ارزش تکلیف ادراک فرد از تکالیف و اهمیت آن است که شامل مؤلفه های علاقه، اهمیت و مفید بودن است. تحقیقات نشان داده اند که این دو متغیر می توانند پیامدهای تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهند.هدف این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ریاضی در آموزش فیزیک بر ارتقای ارزش تکلیف وکاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم میباشد. در این راستا تحقیق حاضر قصد دارد، دانش آموزان با و بدون آموزش مهارتهای ریاضی در آموزش فیزیک را از نظر میزان ارزش تکلیف و فرسودگی تحصیلی مورد مقایسه قرار دهد.
روشها: روش تحقیق حاضر از نوع طرح نیمهآزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. در این تحقیق نمونه ای شامل دو کلاس 36 نفره از دانشآموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی- فیزیک از جامعه آماری دانش آموزان اداره آموزش وپرورش ناحیه 1 شهر تبریز در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شدند. دانش آموزان شرکت کننده در این تحقیق، به صورت هدفمند انتخاب شدند و سپس بصورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دانش آموزان گروه آزمایش در آموزش درس فیزیک به مدت 8 جلسه در معرض آموزش مهارتهای ریاضی قرار گرفتند و در این مدت دانش آموزان گروه کنترل به همان شیوه سنتی آموزش خود را دریافت کردند. بسته آموزشی مهارتهای ریاضی در آموزش فیزیک، توسط دبیران فیزیک تهیه و توسط اساتید حوزه تربیتی و فیزیک دانشگاه مورد بازبینی و تأیید قرار گرفته است. این بسته شامل توجیه دانش آموزان درباره آموزش مهارت های ریاضی و کاربرد آنها در آموزش مفاهیم فیزیک ازجمله آنالیز برداری و کاربرد آن در فیزیک ، تابع خطی و کاربرد آن در فیزیک ، معادله درجه دو و کاربرد آن در فیزیک، تانژانت و شیب می شد. هر دو گروه قبل و بعد از آمورش با استفاده از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی و ارزش تکلیف مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های بدست آمده با استفاده از روش کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که در میزان فرسودگی تحصیلی بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود دارد. دانشآموزانی که آموزش مهارتهای ریاضی داشتند، میزان فرسودگی تحصیلی پایینتری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند. همچنین نتایج نشان داد که بین دو گروه در ارزش تکلیف تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج نشان می دهد، دانشآموزانی که آموزش مهارتهای ریاضی داشتند، میزان ارزش تکلیف بالاتری را نشان می دهند.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق تأثیر آموزش مهارتهای ریاضی در آموزش فیزیک را بر ارتقای ارزش تکلیف وکاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان مورد تأیید قرار میدهد. نتایج بدست آمده می تواند در حوزه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا پیشنهاد می شود در راستای ارتقای ارزش تکلیف وکاهش فرسودگی تحصیلی و به تبع آن ارتقای پیامدهای تحصیلی، آموزش مهارت های ریاضی در آموزش فیزیک مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق خرده مقیاس های فرسودگی مورد بررسی قرار نگرفت. پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی، تاثیر آموزش مهارتهای ریاضی در آموزش فیزیک بر خرده مقیاس های فرسودگی تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of mathematical skills training in teaching physics on promoting task value and minimizing educational burnout among high school grade twelve students
نویسندگان [English]
- N. Karimi 1
- H. Vahedi 2
1 Basic Science Departments, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Educational Psychology Department, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: The educational Burnout and task value are among the most important variables in the field of education. Educational burnout refers to feeling of tiredness in doing tasks and study, as well as a pessimistic Attitude to education and curriculum and a feeling of inadequacy. The task value is one's perception of tasks and its importance, which includes the components of interest, importance, and usefulness. Research has shown that these two variables can affect academic outcomes. The purpose of this study was to investigate the effect of training math skills in physics education on improving the task values and reducing the educational Burnout of 12th grade students. In this regard, the present study aimed to compare students with and without training math skills in physics education in terms of the educational Burnout and task value.
Materials and Methods: The present research method was a quasi-experimental design as a pre-test-post-test with a control group. In this study a sample of two classes with 36 students from the 12th grade math-physics students from the statistical community of students of the District 1 of Tabriz was selected in the first semester of the 2018-19 academic year. The students in this study were selected by Targeted Sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups. Students in the experimental group were exposed to math skills training for 8 sessions and the control group received traditional training over the same period. The training math skills in physics education package has been prepared by physics teachers and reviewed and approved by professors in the field of education and physics at the university. This package included justifying students about training math skills and their applications in training physics concepts such as vector analysis in physics, linear function and its application in physics, Quadratic function and its application in physics ،Tangents and slope. Both groups were evaluated before and after the study by educational burnout and task value questionnaires. The obtained data were analyzed using covariance method.
Findings: The results of study showed that there is a significant difference between the two groups in terms of their educational burnout. Students who had math skills training in physics education demonstrated lower educational burnout in compare with control group. The results also showed that there was a significant difference between the two groups in the task value. The results show that students who have been taught math skills show a higher task value.
Conclusion: The results of the research confirm the effect of teaching math skills in physics education on improving the task values and reducing educational burnout of students.The results can be used in the field of education. In this regard, it is suggested that in order to improve the task value and reduce academic burnout and consequently to improve academic outcomes, the teaching math skills in physics education should be considered. The study did not examine burnout subscales. In future researches, it is suggested that the effect of teaching math skills on physics education on the subscale of academic burnout be examined.
کلیدواژهها [English]
- "Mathematics Skills"
- "Physics Training"
- "Educational Burnout"
- "Task Values"
COPYRIGHTS
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers.
ارسال نظر در مورد این مقاله