نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه مدیریت، واحد پارسآباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارسآباد مغان، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف:یکی از مهمترین چالشهای پیشروی صاحبنظران حوزه منابع انسانی اثبات نقش این منابع در ارزشآفرینی سازمان است. با ظهور سازمانهای دانشی در اقتصاد دانش بنیان، سهم سرمایه انسانی در ارزش آفرینی سازمان از سرمایههای فیزیکی و ساختاری سبقت گرفته و سرمایهگذاریهای سنگین در نیروی انسانی برای تبدیل کردن آنها به عامل اصلی مزیت رقابتی را توجیهپذیر کرده است. از آنجا که نیروی انسانی کارآمد و ارزشآفرین با ارزشترین منبع هر سازمانی به حساب میآید قسمت اعظم سرمایهگذاریها، معطوف به منابع انسانی گردیده است. مهمترین ابزاری که در این منظور مورد استفاده قرار میگیرد آموزش است، که با هدف ارتقا کیفی سطح مهارت، دانش و نگرش موجب توانمندی افراد در ایفای وظایف خود و کامیابی سازمان، مورد استفاده قرار میگیرد. در یک سازمان پویا و کارآمد کارکنان احتیاج به آموزشهای نو و مهارتهای تازه دارند تا موفقیت حرفهای خود را باز یابند و به آنچه برای آموزش با استانداردهای بالا لازم است مجهز شوند. دورههای آموزش نیروی انسانی شامل برنامهها و فعالیتهای طراحی شده برای بهبود عملکرد کارکنان با هدف حل معضلات و مشکلات عملکرد فعلی و پیشگیری از مشکلات آتی سازمان است. همچنین رویکردی که هدف اصلی آن تغییر و یادگیری کارکنان و افزایش مهارتهای لازم جهت ایفای اثربخشتر وظایف شغلی است. منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه در راستای توسعه و پیشرفت هر کشوری است.. این تحقیق بهدنبال تبیین مدل توسعه نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی با رویکرد ارزشآفرینی منابع انسانی در سازمانهای دولتی بوده است.
روشها:روش پژوهش، روش آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، صاحبنظران حوزه پشتیبانی عملکرد الکترونیکی و ارزشآفرینی منابع انسانی سازمانهای دولتی، در بخش کمی نیز کارکنان ارشد سازمانهای دولتی استان اردبیل بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 24 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبهها، و در بخش کمی نیز 278 نفر از میان کارکنان ارشد سازمانهای دولتی استان اردبیل با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. ابزارهای مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبه ساختاریافته و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و PLS، تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، سازههای پژوهش در سطح رضایتبخش بود. همچنین تمامی مؤلفههای نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی ارائه شده در ارزشآفرینی منابع انسانی مطلوب بود.
نتیجهگیری: نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی نقش مهمی در تحقق ارزشآفرینی منابع انسانی ایفا میکند. یعنی هرچه سطح نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی افزایش یابد ارزشآفرینی منابع انسانی نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود:با توجه به تکثر و تعدد سازمانهای دولتی پیشنهاد میگردد در پژوهشهای آتی، سازمانهای دولتی بر اساس معیارهای مناسبی خوشهبندی گردند و در هر خوشه به تفکیک مطالعه صورت گرفته و تحلیل شوند و در صورت امکان ادغام گردند تا نتایج قابلاتکاتری در سطح ملی بهدست آید. تدارک زمینه شغلی کامپیوترمحور و تلفیق ابزارهای مناسب در آن که بر عملکرد واقعی کارکنان دلالت دارد، اثربخشی و کارآیی این نظام را در ارزشآفرینی کارکنان افزایش میدهد. مدیران سازمانهای دولتی بایستی در طرح منابع پشتیبانی و انتخاب سطح پشتیبانی به سطح مهارت کارکنان توجه اساسی داشت.در نهایت با توجه به نتایج این تحلیلها سطح و عنصر پشتیبانی عملکرد مناسب جهت افزایش ارزشآفرینی منابع انسانی شناسایی و انتخاب شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Model of development of electronic performance support system with human resource value creation approach, governmental organizations of Iran
نویسنده [English]
- Kh. Sarboland
Department of Management, Parsabad Moghan Branch, Islamic Azad University, Parsabad Moghan, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: One of the most important challenges facing human resource experts is proving the role of these resources in value creation of the organization. With the advent of knowledge organizations in the knowledge-based economy, the share of human capital in the value creation of the organization has surpassed the physical and structural capital and heavy investments in human resources to make them the main factor justified competitive advantages. Since efficient and value-creating manpower is the most valuable resource of any organization, most of the investments are focused on human resources. The most important tool used for this purpose is training, which is used with the aim of improving the quality of skills, knowledge and attitudes that enable people to perform their duties and the success of the organization. In a dynamic and efficient organization, employees need new training and new skills to regain the success of their careers and to be equipped with what is needed for high-standard training. Manpower training courses include programs and activities designed to improve employee performance with the aim of solving current performance problems and preventing future problems of the organization. It is also an approach whose main purpose is to change and teach employees and increase the skills needed to perform job duties more effectively. This research has sought to explain the development model of the system supporting electronic performance with the human resource rewarding approach in governmental organizations.
Methods: The research method was mixed. The statistical population of the present study in the qualitative part included experts in the field of support of electronic performance and value creation of human resources of governmental organizations. In the qualitative part the population included senior staff of public organizations in Ardabil province. Sample size in the qualitative section was 24 people selected through targeted sampling and snowball interviews, and in the quantitative part, 278 of the senior staff members of public organizations in Ardebil province were selected by proportional allocation sampling method.The instruments used in the qualitative section were structured interviews and semi-structured interviews, and in the quantitative section, a questionnaire. Data were analyzed using SPSS and PLS software.
Findings: According to research findings, research structures were satisfactory Also, all components of the electronic performance support system offered in the human resource value creation were desirable.
Conclusion: Electronic performance support system plays an important role in realizing the value creation of human resources. This means that as the level of support for electronic performance increases, the value creation of human resources will also increase. Due to the multiplicity of government organizations, it is suggested that in future research, government organizations be clustered according to appropriate criteria and then be studied and analyzed in each cluster separately and if possible they merge to achieve more reliable results at the national level; providing a computer-based job environment and combining appropriate tools in it, which indicates the actual performance of employees, and can increase the effectiveness and efficiency of this system in creating value for employees; managers of government organizations should pay basic attention to the skill level of employees in designing support resources and choosing the level of support; and finally, according to the results of these analyses, the level and element of performance support should be identified and selected. to increase the value creation of human resources.
کلیدواژهها [English]
- E-performance support
- Value creation approach
- Human Resources
- Government agencies
COPYRIGHTS
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers.
ارسال نظر در مورد این مقاله