فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه هنر و معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: آموزش از مسائل مهم موجود در هر جامعه است و نقش تعیین­کننده­ای در ارتقای سطح دانش افراد و رشد فرهنگ آن جامعه دارد. در زمان­های گذشته وظیفه و مسئولیّت مدارس، بیش­تر آموزش­های دینی بود. مدارس به منزله یکی از ارکان اصلی سازمان­های شهری به وسیلۀ قشر­های مختلفی هم­چون علماء و مدرسان، سلاطین و ثروتمندان و ... ساخته می­شد و علاوه بر کارکرد آموزشی مذهبی در بسیاری از اوقات نقش سیاسی اجتماعی نیز بر عهده می­گرفت. مدرسه طرحی برای پاسخ به نیازهای جامعۀ اسلامی است. «مدرسه بنایی سفارشی بود که به منظور خدمت به نهادی ایجاد شد که خود نوعی نوآوری در عرصه آموزش به شمار می­آمد. به علاوه، مدرسه عبارت بود از ایجاد نوعی تمدن ریشه­دار که دستاوردهای جدیدی را برای جامعه در پی داشت. در گذشته هستة مرکزی آموزش دانش اسلامی در مساجد بود، چون نخستین مکانی که در سده­های نخستین اسلامی به منظور آموزش مورد استفاده قرار می­گرفت؛ مسجد بود. از همین رو مسجد از دیرباز تاکنون در کنار کارکرد عبادت، مکان گردهم­آیی مسلمانان و کسب علم بوده است. این تحقیق به پیدایش مراکز آموزشی مذهبی که همان مسجد-مدرسه­ها هستند، می­پردازد و چون عمدۀ این مراکز در زمان قاجاریه ساخته شده­اند، جمعیتّ آماری را مسجد- مدرسه­های این دوره تشکیل داده است.  
این مقاله در نظر دارد تا با بررسی مدارس دورة قاجار و ویژگی­های آن به آزمون کیفیتّ آموزش در این مدارس بپردازد.
روش ها: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تفسیری-تاریخی است و تحلیل­های مربوط به بناها با روش استدلال منطقی صورت گرفته است. در جمع­آوری اطلاعات از اسناد و متون تاریخی، منابع کتابخانه­ای استفاده شده است. در این مقاله به منظور بررسی مفهوم آموزش، سه مورد از مسجد-مدرسه­های دوره قاجار به روش نمونه­گیری هدف­مند انتخاب شده­اند.
یافته‌ها:  نتایج نشان می­دهد اولاً مفهوم آموزش و شیوه­های آموزشی در طول دوره قاجار، تغییراتی داشته است. ثانیا این تغییرات در مفهوم آموزش باعث به ایجاد تنوع فرمی و شکلی و تغییرات در کالبد و معماری مدارس شده است؛ این نکته در پلان بنا، عملکرد داخلی بنا از جمله تغییر در دستگاه ورودی، حیاط مدارس، تعداد و کیفیت حجره­ها مشهود است.
نتیجه‌گیری: مفهوم آموزش در دوره­ی قاجار رویکرد همگانی­تر نسبت به ادوار گذشته به خود گرفت و از انحصار اشراف و نجیب­زادگان خارج شد. این امر علاوه بر اینکه باعث گسترش و پیشرفت مدارس از لحاظ مقیاس و تعداد گردید؛ باعث شد تا فضاهای اقامتی و حجره با تعداد و کیفیت بالاتر در مدارس قاجار شکل گیرند. در دوره سنتی، مدارس دارای معماری کاملا سنتی است. مدرسه سردار، سپهسالار و آقابزرگ از نمونه‌های این دوره­اند. الگوی این مدارس شامل یک حیاط مرکزی با تعدادی حجره اطراف آن است و ساختار آموزشی- اقامتی دارد. رویکرد عمومی در مدارس قاجار، باعث شد تا این مدارس نقشی اساسی در فعالیت­های اجتماعی داشته باشند و حتی برخی مراسم مذهبی و نمازهای جماعت برای عموم مردم در آنجا شکل گیرند. همین امر باعث تغییر در سیستم ورودی و ایجاد ورودی­های جداگانه برای طلاب و مردم عادی گردید.  حیاط در معماری مدارس قاجار از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. حیاط مدرسه فضایی روح­افزا، چشم­نواز و آرامش بخش را با استفاده از گیاهان، درختان و حوض آب برای طلاب فراهم می­آورد. این حیاط­ها در برخی مواقع حتی محل مباحثه و تدریس نیز بوده­اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Concept of education and its effects on architecture of mosque-schools in qajars era

نویسندگان [English]

  • H. Hayaty
  • F. Gholami

Department of Art and Architecture, College of Arts and Architecture, Islamic Azad University, Ahwaz, Iran

چکیده [English]

Background and Objective:Education is one of the most important issues in any society and has a decisive role in promoting the level of knowledge of individuals and the growth of culture in that society. In the past, the duty and responsibility of schools was mostly religious education. Schools were built as one of the main pillars of urban organizations by various strata, such as scholars and teachers, kings and the rich, and in addition to their religious educational function, they often played a socio-political role. Took over. The school is a project to meet the needs of the Islamic community. The school was a custom building created to serve an institution that was itself an innovation in education. In addition, the school was the creation of a kind of entrenched civilization that brought new achievements to society. In the past, the core of the islamic education was in the mosques; because the first places which were used in the early islamic centuries for education were the mosques. Accordingly, the mosque have historically functioned as places of muslims gatherings and acquiring knowledge.The present study investigates development of the religion-educational centers, i.e. the school-mosques; and since majority of these centers were built in Qajars Era.
Methods: the statistical population of the study consists of the school-mosques built in this period. The verify used in this research is historical commentary and the analysis of the buildings is done with the logical reasoning method. Historical documents and literature library resources have been used to collect information. In this paper, three of the school-mosques of Qajar Dynasty have been selected through purposeful samplivg in order to study the concept of education.
Findings:The concept of education and educational methods have changed during Qajar Era; and these changes in the concept of education have led to diversity of forms and changes in architecture of the schools. These changes are evident in plan, internal functions of the building, including changes made to the entrance system, courtyard, and number and quality of the dorms.
Conclusion: The concept of education in the Qajar period took a more general approach than in previous eras and was freed from the monopoly of the aristocracy and nobles. This not only led to the expansion and development of schools in terms of scale and number; but also caused the formation of living spaces and rooms with higher number and quality in Qajar schools. In the traditional period, schools have a completely traditional architecture. Sardar, Sepahsalar and Aghabzorg schools are examples of this period. The model of these schools includes a central courtyard with a number of rooms around it that has an educational-residential structure. The general approach in Qajar schools caused these schools to play an essential role in social activities, and even some religious ceremonies and prayers for the general public were formed there. This led to a change in the entry system and the creation of separate entrances for students and ordinary people. The courtyard is of special importance in the architecture of Qajar schools. The school yard provides a refreshing, eye-catching and relaxing space for students using plants, trees and a pool of water. These courtyards have sometimes even been the subject of debate and teaching.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Mosque
  • school
  • Qajar Architecture

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Ayatollah Shirazi B. [Translation of Islamic architecture: form, application, and meaning] Hillenbrand R (Authors). Tehran: Rozaneh; 2001. Persian.
[2] Pahlavanzadeh L. Isfahan’s Schools in Safavid Era. Proceedings of Architecture and Urbanization, Conference of Maktab – e Isfahan. Center of Compilation. Translation and Publication of Works of Art and Art Research Institute (pp. 254-260). Tehran; 2008. Persian.
[3] Pirnia M. Introduction to Islamic Architecture of Iran. Tehran: Sorush-e Danesh; 2006. Persian.
[4] Sami Azar A. History of Developments in Iranian Schools. Tehran: Organization for Renovation, Development and Equipping Schools of Iran Press; 1997. Persian.
[5] Kasaie N. Nizamiyya Schools and their Social and Scientific Impacts. Tehran: Amir Kabir; 1995. Persian.
[6] Dehkhoda A. Dehkhoda Dictionary. Tehran: Rozaneh2003. Persian.
[7] Mousavi Hamedani MB. [Translation of Tabatabaie Tafsir al-Mizan] Tabatabei M (Author). Tehran: Raja Cultural Publishing Center; 1984. Persian.
[8] Salehi A, Yarahmadi M. Islamic Education from the Perspective of Allameh Tabatabai: with an Emphasis on Educational Objectives and Methods. Islamic Education. 2008; 3(7): 23-50. Persian.
[9] Soltanzadeh H. Schools were Established on Iran from Antiquity to Darolfonoon. Tehran: Aghah; 1985. Persian.
[10] Khosrojerdi N, Mokaramdust H. A reflection on the alphabet of primary school design.Tehran:Tahan Publication; 2012. Persian.
[11] Talebi Haghighi N. Landscape architecture for educational areas [master’s thesis]. Shahid Beheshti University.Tehran; 2004. Persian.
[12] Dudek M. Architecture of Schools: the new learning environment, Woburn, Massachusetts: Reed Educational and Professional Publishing Ltd; 2000. Persian.
[13] Mohammad Yusef K. Iranian architecture in islamic era, the organization for researching and composing university textbooks in the humanities. Tehran:SAMT; 2000. Persian.
[14] Jalili V. [Translation of The Sufi Tradition in Persian. Architecture Sense of Unity] Ardalan N, Bakhtiar, L (Authors). Tehran: Elm-e Meamar Publications; 2011. Persian.
[15] Hojat I. Tradition and Innovation in Educating Architecture. Tehran: Tehran University Publications; 2012. Persian.
[16] Pirnia M. Stylistics of iranian architecture, compiled by gholamhosein memarian. TehranSorush-e Danesh; 2011. Persian.
[17] Ahmadi Shalmani M. Contemporary Archiecture of Educating Spaces in Ancient Iran up to Contemporary World. Tehran: Soroushe Danesh; 2011. Persian.
[18] Pirnia A. Introduction to Islamic Architecture of Iran. Tehran: Iran University of Science and Technology; 2005. Persian.
[19] Mahdavinejad M Ghasempurabadi M, Mohammadlu Shabestari A. Typology of mosque-schools in qajars era. Islamic Iranian Urban Studies Quarterly. 2012; 1: 11. Persian.
[20] Karimian H. Tehran: Past and Now. Tehran: National University of Iran; 1956. Persian.
[21] Sahab A. History of Sepahsalar High School. Tehran: Sephr Print; 1950. Persian.
[22] Keshavarz G, Mostafavi, A. Monography of Sepahsalar Mosque. Advised by Reza Kasaie. No 562. Tehran: shahid Beheshti University, Faculty of Architecture and Urban Planning, Documentation and Research Center; 1993. Persian.
[23] Nick Khalq A. Sepahsalar Mosque and High School (A project of buildings reconstruction subject). No 4213. Tehran: Shahid Beheshti University, Faculty of Architecture and Urban Planning, Documentation and Research Center; 1993. Persian.
[24] Shaterian R. Climate and Architecture. Tehran: Simaye Danesh; 2008. Persian.
[25] Etemadoslataneh MHK. Forty Years of Iran’s History: Naser al-Din shah Era.Tehran: Asatir; 2005. Persian.
[26] Haji Ghasemi K. Ganjnamch. Dictionary of Islamic Architecture, Treasures of Historical Monuments of Isfahan. Tehran: Cultural Heritage Organization; 1998. Persian.
[27] Golijani Moghadam N. Historic Place – Architecture of Mosque - School Agha bozorgh Kashan. Tehran:Conference Proceedings of the Mosque, Past, Present and Future; 1999. Persian.
[28] Alaghmand S, Salehi S, Mozafar F. A Comparative Study of Architecture and Content of Iran’s Schools, from the Traditional Era to the Modern Era. The Scientific Journal of Bagh – E Nazar. 2017; 14: 49Persian.
[29] Haji Ghasemi K. Ganjnameh. schools, cultural heritage organization. Tehran: Cultural Heritage Organization; 1999. Persian.
[30] Yazdanfar A, Khanmohammadi M, Darvis M. Responding the human psychological needs in educational spaces using the teachings of the traditional schools. Research in Islamic Architecture Quarterly. 2017; 4: 49. Persian.
[31] Melazadeh K, Mohammadi M. Encyclopedia of iranian monuments during the names of schools and religious buildings. TehranSura mMehr Publications; 2002. Persian.
[32] Ganjnameh. Second volume, religious monuments of tehran, directory of Islamic Iranian architectural works. Tehran: Documentation and Research center of Architecture and Urbanization College; 2015. Persian.
[33] Azemati H, Aminifar, Pourbagher S. The pattern of the spatial arrangement of modern schools based on the principles of islamic schools. Tehran; 2016. Persian.
[34] Bemanian M, Momeni K, Soltanzadeh H. A Comparative Study of Architectural Design Features in the Qajar and Safavid Mosque-Schools. ArmanShahr. 2013; 11: 15-34. Persian.
[35] Hajebi B, Arzhmand A. Endowment Effects on the Stability of the Safavid Schools. Nameye Memari va Shahrsazi. 2011; 6: 89-102. Persian.
[36] MahE-Rukh A. Education around the World: Educationin West Central Asia. US: Colin Brock. Publisher A& C Black; 2013. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image