نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده ریاضی،دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایران
2 دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
3 دفتر مطالعات بین المللی تیمز/ پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش
چکیده
خلاقیت ریاضی اغلب یک پدیده ناشناخته محسوب میشود. به نظر میرسد بیشتر دانشمندان علاقهمند نیستند فرآیندهای تفکر خود را که موجب خلق و ابداع میشود توصیف و تحلیل نمایند. یکی از اهداف مقاله حاضر، که متکی بر یافتههای تحقیقی معاصر میباشد، آن است که با اشاره به بعضی از تعاریف و ویژگیهای خلاقیت ریاضی، به توصیف و تحلیل فرآیندهای تفکر ریاضیدانان در حین خلق ریاضیات، بپردازد. در این راستا، یک مدل چهار مرحلهای شامل مراحل آماده سازی، کمون ، جرقه ذهنی و تأیید را مورد بررسی قرار میدهد. با مروری بر ادبیات، معلوم میشود که یک تعریف خاص و قراردادی برای خلاقیت ریاضی وجود ندارد. بعضی از تعاریف تأکید میکنند که یک عمل خلاقانه در ریاضیات میتواند شامل خلق یک مفهوم مفید یا کشف یک رابطه شناخته نشده و یا تغییر در سازماندهی ساختار یک نظریه ریاضی باشد. چالشها در معرفی و توسعه خلاقیت ریاضی به علت تنوع زیاد تعاریف و ویژگیهای آن است. درک، شهود، بصیرت و توانایی تعمیم دادن از جمله نیرو محرکههای خلاقیت ریاضی هستند. خطاپذیری یکی از ویژگیهای فعالیتهای خلاقانه ریاضی میباشد که باید مورد تقدیر قرار گیرد؛ زیرا همین وجود خطا است که میتواند باعث پیشرویهای اساسی شود. لذا در آموزش ریاضی باید با توجه به این ویژگیها ، شرایط و بستری فراهم نمود تا یادگیری معنا دار (درک و بصیرت) از طریق برقراری ارتباطات و اتصالات بین مفاهیم و روشها ایجاد شود و فرصت پرورش مهارت تعمیم دادن از این طریق فراهم گردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Perspective of Creativity in the Process of Learning Mathematics
نویسندگان [English]
- M. Nadjafikhah 1
- N. Yaftian 2
- S. Bakhshalizadeh 3
1 Faculty of Mathematics, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
2 Faculty of Mathematics, Iran University of Science and Technology, Faculty Member, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
3 Research Officer, Timss/ PIRLS National Study Center, Research Institute for Education, OERP, Ministry of Education
چکیده [English]
Mathematical creativity is often considered as a mysterious phenomenon. Most mathematicians seem to be not interested in analyzing their own thinking processes and do not describe how they work or conceive their theories. One of the goals of this paper, which is based on research findings from contemporary literature, presents some definitions and characteristics of mathematical creativity and also describes and analyzes mathematicians’ thinking processes during creating mathematics. For this purpose, a four-stage model is considered consisting of: preparation, incubation, illumination and verification. Referring to literature, it is evident that there is not a specific conventional definition of mathematical creativity. According to some of definitions, a creative act in mathematics could consist of: creating a new fruitful mathematical concept; discovering an unknown relation; and reorganizing the structure of a mathematical theory. The challenges in the identification and development of mathematical creativity are due to the large variety in definitions and characteristics of mathematical creativity. Understanding, intuition, insight and generalization are some of moving powers of mathematical creativity. Fallibility is one of the characteristics of creative mathematical activities which should be appreciated since this existing chance of fallibility could lead to major success achievements of human. Hence, considering all above mentioned, learning-teaching mathematics should be so that it provides environment that fosters ability to make connections among concepts and processes and also provides opportunities to generalize.
کلیدواژهها [English]
- Creativity
- Mathematical Creativity
- Creative Mathematical Activities
ارسال نظر در مورد این مقاله