نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مدیر آموزش شرکت صاایران،ایران
چکیده
بررسی و شناخت نیازها، اولین گام در برنامهریزی آموزشهای مهندسی محسوب می گردد که اگر به درستی انجام شود، مبنای عینیتری برای تطابق آموزشها با نیازهای سازمان فراهم میآورد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی نیازهای آموزشی مهندسان شرکت صنایع الکترونیک ایران به مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، شامل کلیه مهندسانی است که از سال 1384 تا سال 1388 تحت پوشش آموزشهای مهندسی قرار داشتهاند. از آن جا که مطالعه تمام افراد جامعه ممکن نبود، با روش نمونه گیری تصادفی ساده 150 نفر از آنها انتخاب و پرسشنامههای تهیه شده در اختیار آنان قرار گرفت که از این تعداد 110 نفر به پرسش نامهها پاسخ دادهاند. پرسشنامه متشکل از 30 سؤال بسته پاسخ میباشد که اعتبار آن از طریق محاسبه ضریب «آلفای کرونباخ» 92% برآورد شده است که نشان میدهد از پایایی مناسبی برخوردار بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اغلب مهندسان به یادگیری مهارتهای فنی و سپس مهارتهای ادراکی و انسانی اهمیت بیشتری میدهند. بر اساس تحلیلهای انجام شده، مشخص گردید که بین نوع تحصیلات و مقاطع تحصیلی، میزان سوابق کاری و شغل در اختیار مهندسان با نیازهای مهارتی آنها رابطه معنیداری وجود ندارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Survey on Skills Engineers Require to Have For Engineering Training Programs Using Kats’ Skill Model
نویسنده [English]
- S. Hadavand
Educational Administration,Education head Sa Iran,Iran
چکیده [English]
Surveying and identifying objectives are the first step to be taken in engineering educational programming, so that if carried out properly, a more objective basis for correlating educations with organizational needs will be achievable. In this article it is aimed to that using comparative- surveying methods find out training needs of engineers in Iran electronic industries company regarding technical, human and perceptional skills. Statistic society in this research is comprised of all engineers under training course between 2005 to 2009. Since, it is not feasible to focus on all individuals, 150 people were adopted randomly and asked to fill out a questionnaire. One hundred and ten questionnaires were returned. The questionnaire includes 30 questions, which are at 92% level of validity based on Chronbach’s Alpha that is the questionnaire has good stability. An information analysis was performed through comparative and deductive methods. Findings of the study illustrates that majority of engineers need more technical and perceptional training. In addition, our analyses showed that there is no meaningful relation between type degree, work experiences and authorities of engineers and required skills.
کلیدواژهها [English]
- Training need assessment
- Skill training
- Engineering Training
- Kats’ skill model
ارسال نظر در مورد این مقاله