فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: استفاده از محیط معماری به‌عنوان ابزار آموزشی مستلزم شناسایی معیارهای محیطی مؤثر بر ارتقای کیفیت یادگیری کاربران است. با شناخت معیارهای مؤثر بر آرایش و نظم فضا می‌توان اصولی را برای طراحی بهتر محیط یادگیری تبیین نمود و میزان عوامل مزاحم یادگیری را به حداقل رساند. از طرفی مدارس به‌عنوان مهم‌ترین فضاهای تربیت کننده‌ی نیروی انسانی، نقش به‌سزایی در افزایش یادگیری افراد جامعه ایفا می‌کنند. از این‌رو طراحی محیط‌هایی مناسب در راستای تکامل همه جانبه‌ی دانش‌آموزان، یک ضرورت است. مدرسه یک مرکز اجتماعی است و اساسی‌ترین هدف آن یادگیری مفاهیم درسی و آموزش رفتار اجتماعی مطلوب است. رفتار مرتبط با کالبدی است که انسان در آن محیط قرار می‌گیرد، بنابراین ویژگی‌ها و کیفیت‌های فضاهای آموزشی در شکل‌گیری رفتارها تأثیرگذار هستند. محققان روانشناسی محیط، با مطالعه الگوهای رفتاری کودکان در فضاهای آموزشی به تأثیر عواملی مانند نور، تهویه، گرمایش و سرمایش، چیدمان و ... در افزایش روند یادگیری پرداختند. از مهم‌ترین مؤلفه‌های کلاس درس با بهره‌وری بالا، مبلمان مناسب با چیدمان مطلوب است. پژوهش حاضر به عملکرد و کارکرد مبلمان روی نحوه یادگیری دانش‌آموزان پرداخته است. هدف پژوهش طراحی بهینه محیط‌های آموزشی در جهت ارتقاء کیفیت میزان یادگیری دانش‌آموزان است.
روش‌ها: روش جمع‌آوری مطالعات، میدانی و کتابخانه‌ای در منابع روانشناسی محیطی و روش پژوهش همبستگی و استفاده از آزمون آماری مقایسه‌ای تحلیل واریانس (ANOVA) می‌باشد. جامعه‌ی آماری شامل تغییرات در مبلمان سه کلاس با شرایط نورگیری و تهویه یکسان در مدرسه‌ای از شیراز بوده و بررسی رفتاری میزان یادگیری از طریق ایجاد تغییر در مبلمان فضای آموزشی و سنجش میزان یادگیری از طریق مقایسه معدل دانش‌آموزان چیدمان‌های مختلف در دو ترم متوالی با استفاده از نرم‌افزارهای اکسل و SPSS بوده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل بیانگر تأثیر مثبت معیارهای چیدمان فضایی محیط مدرسه بر میزان یادگیری بوده است و محیط کالبدی کلاس درس می‌تواند به‌عنوان معلمی جهت انگیزه‌ی یادگیری برای دانش‌آموزان باشد.
نتیجه‌گیری: بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده، این پژوهش بر روی یکی از عوامل مهم مؤثر بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان مدرسه جمع‌آوری شده است. همان‌طور که قبلا بیان شد، عوامل متفاوتی در کیفیت یادگیری نقش دارد و یا تجمیع عوامل، نتایج مطلوب‌تری می‌دهد؛ از جمله این عوامل می‌توان به تأمین ارتباط فضای آموزشی با فضای سبز، پخش موسیقی، پیش‌بینی آزادی حرکتی و گردش در فضا، قابلیت نشستن و استراحت، خوردن و آشامیدن و ... اشاره کرد.با توجه به تحلیل یافته‌ها، فرضیه پژوهش ثابت شد و انعطاف‌پذیری در کالبد محیط یادگیری، حس کنجکاوی کودک را بر انگیخته و منجر به بروز خلاقیت وی خواهد شد. در فضای آموزشی نحوه چیدمان میز و صندلی دانش‌آموزان موجب ارتباط فعال و دو سویه آن‌ها با محیط می‌شود. در نهایت می‌توان مبلمان را یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری و تحریک حس کنجکاوی محسوب کرد. کیفیت محیط کالبدی با میزان یادگیریس ارتباط مستقیم دارد و طراحی فضای داخلی در محیط آموزشی می‌تواند باعث افزایش یادگیری دانش‌آموزان و پیشرفت آن‌ها گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of class interior furniture in improving student learning

نویسندگان [English]

  • Kh. Movahed
  • Kh. Sajadi

Department of Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:Using the architectural environment as an educational tool requires identifying environmental criteria that affect the quality of users' learning. By recognizing the criteria affecting the arrangement and order of space, we can explain the principles for better design of the learning environment and minimize the amount of learning disruption. On the other hand, schools, as the most important spaces for training human resources, play an important role in increasing the learning of people in society. Therefore, designing appropriate environments for the comprehensive development of students is a necessity. School is a social center, and its purpose is to learning lessons and learning social behavior. Behaviors are related to the physical environment in which human beings are located, so the formation of behaviors are influential in the qualities of educational spaces. Researchers have studied the role of the factors such as light, ventilation, heating and cooling, lighting, and etc. on learning process by studying the behavioral patterns of children in educational spaces. The most important element of a classroom with high productivity is its suitable furniture. In this study, the function and performance of furniture on student learning were studied. The purpose of this research is to design optimized educational environments in order to improve the quality of learning.
Methods: The research method is correlational and the sources of environmental psychology and One Way Analysis of Variance (ANOVA) were used. The case study is three classrooms in a school with the same lighting and air condition. Study on learning behavior was investigated by changing the furniture of the educational space using Excel software and SPSS.
Findings: The results indicated positive effects of the spatial layout in the educational spaces, and the classroom can be a teacher for learning motivation.
Conclusion: This research has been compiled on one of the important factors affecting the quality of school students' learning. As mentioned earlier, different factors play a role in the quality of learning or the combination of factors gives better results; among these factors, we can mention the relationship between educational space and green space, playing music, predicting freedom of movement and movement in space, the ability to sit and rest, eating and drinking, etc. According to the analysis of the findings, the research hypothesis was proven. And flexibility in the body of the learning environment will arouse the children's curiosity and lead to their creativity. In the educational environment, the arrangement of students' desks and chairs causes their active and two-way communication with the environment. Finally, furniture can be considered as one of the effective factors in learning and stimulating curiosity. The quality of the physical environment is directly related to the amount of learning, and the design of the interior space in the educational environment can increase students' learning and their progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Layout
  • Furniture
  • Learning
  • school
  • Education
[1] Muhammad GH. The Psychology in the School (3rd ed.). Isfahan: Main; 2000. Persian.
[2] Seif A. Modern educational psychology (9th ed.). Tehran: Dorn Publication; 2007. Persian.
[3] Karimi, A. R., & Tahmasbi, M. Study the impact of classroom layout on improving student learning. Paper presented at the National Conference on Educational Spaces Architecture. Tehran, Iran; 2015. Persian.
[4] Mardomi, K., & Delshad, M. (2010). A flexible learning environment, an experienced child's world, an adaptable educational system. Iranian Scientific and Architecture Association Journal. 2010; 1: 109-118. Persian.
[6] Lotfata A. The impact of environmental factors on the learning of elemental educational environments in the city. Urban Management Journal. 2008; 21: 73-90. Persian.
[7] Azemati H, Aminifar Z, PourBagher S. The pattern of spatial arrangement of modern schools based on Islamic schools in order to attract individuals. Naghshe Jahan. 2016; 2: 16-23. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image