فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: از رایانه به عنوان ابزاری قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه در زندگی مردم برای هر کار و فعالیتی استفاده می­شود. استفاده از رایانه در آموزش و پرورش، در سال­های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر از رایانه­ها و فن­آوری­های مرتبط در بسیاری از مدارس در سراسر جهان استفاده می­گردد. ﺗﺎ ﭼﻨﺪی ﭘﯿﺶ اﻓﺮاد ﺑﺮای آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ زﻣﺎن و ﻣﮑـﺎن ﻣﺸﺨﺼـﯽ داﺷـﺘﻨﺪ ﮐـﻪ دورﻫﻢ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﻧﺪ وﻟﯽ اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪ و ﺷﺒﮑﻪ ﺗﺎ ﺣﺪودی اﯾﻦ ﻧﯿـﺎز از ﺑﯿﻦ رﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻫﺮﮐﺴﯽ ﺑﻪزودی ﻗﺎدر ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﻫﺮ ﭼﯿـﺰی  را در ﻫﺮ زﻣـﺎﻧﯽ و ﻣﮑـﺎﻧﯽ  ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮد. اﯾﻦ اﻣـﺮ در ﺳـﺎﯾﻪ ﻧﻈـﺎم ﺟﺪﯾـﺪی از آﻣـﻮزش ﺻـﻮرت ﻣﯽ­ﮔﯿـﺮد ﮐـﻪ آﻣـﻮزش الکترونیکی نامیده می­شود. مهارت‌های اجتماعی شامل مؤلفه­هایی می­باشند. تحمل­پذیری، نحوه واکنش در مواجهه با تعارض، تفکر انتقادی، تصمیم به قبول یا قطع یک عقیده و موفقیت براساس دلایل و شواهد منطقی، مسئولیت­پذیری، بر عهده گرفتن کار یا وظیفه­ای و پاسخگو بودن نسبت به آن، فعالیت­های گروهی، شرکت در فعالیت­های دسته جمعی، انجام وظیفه، خویشتن­داری، همدلی، به دست آوردن، غنی کردن و توسعه ارتباطات جدید با سایر افراد جامعه، احترام به دیگران، توجه به روابطی که موجب حفظ منزلت اجتماعی خود و دیگران می­شود و در نهایت همکاری و هماهنگی با اعمال دیگران در جهت هدف مشترک از مؤلفه­های مهارت­های اجتماعی هستند.  از میان تمام سازمان­هایی که نقش کلیدی در اجتماعی کردن افراد دارند، نظام­های آموزشی، اولین جایگاه رسمی جهت کسب تجربه­های اجتماعی و از اساسی­ترین عنصر رشد اجتماعی افراد محسوب می­شوند چرا که نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می­رود. هدف پژوهش حاضر  مقایسه مهارت­های اجتماعی دانشجویان نظام آموزش حضوری و الکترونیکی بوده است.
روش‌ها: روش تحقیق، روش شبه­ آزمایشی با دو گروه آزمایشی می­باشد. اولین اندازه‌گیری با اجرای یک پیش ‌آزمون و دومین اندازه‌گیری با اجرای پس ‌آزمون صورت گرفته است. به روش تصادفی ساده جمعاً 48  نفر، به ‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. دو گروهی که به این طریق تشکیل شد مشابه هم بودند و اندازه‌گیری متغیرهای وابسته برای هر دو گروه در یک‌ زمان و تحت یک شرایط صورت گرفت. برای اندازه­گیری از پرسشنامه­ی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت استفاده شده است. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده ­های حاصل پژوهش، از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافته‌ها: در نهایت نتایج نشان داد، بین میانگین دو گروه آزمودنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد و محیط یادگیری الکترونیکی در میزان مهارت­های اجتماعی و مولفه­های مهارت­های اجتماعی کاربران این محیط، عملکرد بهتری نسبت  به آموزش حضوری (رو در رو) نشان داده است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق حاکی از آن است، که محیط یادگیری الکترونیکی بر میزان مهارت­های اجتماعی و مولفه­های آن بر دانشجویان تاثیر مثبت دارد. دانشجویانی که در محیط یادگیری الکترونیکی قرار داشتند، نمرات بالاتری از گروه دیگر که تحت آموزش در محیط سنتی بودند کسب نمودند. این امر بیانگر موثر بودن محیط طراحی شده برای یادگیری الکترونیکی در میزان مهارت­های اجتماعی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparison of social skills of students in in-person training and online system

نویسندگان [English]

  • M. Falahi
  • E. Zaraii Zavaraki
  • D. Nourozi

Department of Instructional Technology, College of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran. Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:The computer is used as a powerful yet cost-effective tool in people's lives for any work or activity. The use of computers in education has increased dramatically in recent years, and computers and related technologies are now used in many schools around the world. Up to recently people should gather to learn in a specific place and time, but nowadays by the advancement of technological infrastructures and the Internet this need has vanished to a great extent. Soon everyone is able to learn anything, anywhere, at any time. This is accomplished under the umbrella of a new educational system, called e-learning. Social skills include components. Tolerance, how to react in the face of conflict, critical thinking, the decision to accept or reject an opinion and success based on logical reasons and evidence, responsibility, taking on a job or task and being accountable for it, activity Group activities, participation in group activities, duty, self-control, empathy, gaining, enriching and developing new relationships with other people in the community, respecting others, paying attention to relationships that preserve the social status of oneself and others, and finally, cooperation and coordination with the actions of others towards a common goal are components of social skills. Of all the organizations that play a key role in the socialization of individuals, educational systems are the first official place to gain social experience and the most basic element of social development of individuals because the education system of any society. It is the foundation of the social, economic, political and cultural development of that society.
The purpose of this research was comparing the social skills of students under conventional training and e-learning education system.
Methods:  The research method is quasi-experimental with two experimental groups. The first comparison was done using a “Pre-Test” and second comparison was also done using a “Post-Test”. A total of 48 people were randomly selected as a sample group. These two groups were similar and comparing the dependent variable was done at the same time and under the same condition.  The social skills questionnaire By Garsham & Elliot was used. The Analyze of Covariance (ANCOVA) was used for analyzing data.
Findings: The results showed that there are significant differences between the two groups and e-learning environment in terms of social skills and social skills components of users of this environment has shown better performance in comparison to Face-To-Face training.
Conclusion: The results of the analysis of research data indicate that the e-learning environment has a positive effect on the level of social skills and its components on students. Students in the e-learning environment scored higher than the other group in the traditional learning environment. This indicates the effectiveness of the environment designed for e-learning in the level of social skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Skills
  • Components Of Social Skills
  • Conventional Training Method
  • E-Learning Training Method
[1] Zaraii Zavaraki E, Tofaninejat E. Blended Learning: A New Approach To The Education System, Journal of Higher Education. 2011; 14(2): 71-87. Persian.
[3] Zaraii Zavaraki E, Safai Movahed S. [Translation of UNESCO advisory group: Distance learning system: Remarks on trends, policies and strategies for distance learning]. Tehran: Cultural & Scientific Publications; 2011. Persian.
[5] Maleki M, Aliabadi Kh. The impact of instructional design patterns gagne and five-step Bybee In Network-Based teaching and learning Yadary students. Journal of Educational Psychology. 2010; 19(4): 99-116. Persian.
[8] Birami M, Moradi AZ. Social impact on the quality of students social skills training. Journal of Education. 2006; 1(4), 47-67. Persian.
[9] Mofidi F. Preschool and primary education. Tehran: Payam Nour University; 1992. Persian.
[10] Phillips SR. Student discussions in cooperative learning groups in a high school mathematics classroom: A descriptive multiple cases study (doctoral dissertation).  University Of Akron; 2010.
[13] Merati A, Eslampanah M. Lationship between Internet dependence and social skills of students. Journal of Social Psychology. 2012; 2(8): 24-34. Persian.
[14] Shahsavari Esfahani S, Misalinejat L, Sobhanian S. Comparison of the effects of virtual and traditional teaching methods on students' skills, capabilities circuit. Hormozgan Medical Journal. 2010; 14(3): 184-190. Persian.
[15] Rashidzadeh A, Fathi Azar E, Hashemi T. Effect of assertiveness training on social skills components pre-university school students. Journal of Educational Psychology Studies. 2010; 8(13): 57-72.
[19] Salari Pur E. Effect of pre-organizing the academic achievement of students in the first year of secondary social studies and social skills of a Master Bandarabas (master's thesis), Islamic Azad University of Marvdasht; 2011. Persian.
[20] Biabangard I. Research methods in psychology and educational sciences. Tehran: Doran Publishers; 2007.  Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image