فناوری آموزش- آموزش عمومی
کمال عقیق
چکیده
در این مقاله ابتدا با استفاده از توزیع لجستیک سه پارامتری در پاسخگویی به پرسشهای چهارگزینهای در امتحانات ورودی، میزان توانایی هر یک از داوطلبان برای هر پرسش در نتیجه هر امتحان با روش نظریهی پرسش- پاسخ (IRT) مورد اندازهگیری قرار گرفته و بر اساس توانایی نمره او تعیین شده و مبتنی بر این اطلاعات رتبه بندی داوطلبان انجام پذیرفته ...
بیشتر
در این مقاله ابتدا با استفاده از توزیع لجستیک سه پارامتری در پاسخگویی به پرسشهای چهارگزینهای در امتحانات ورودی، میزان توانایی هر یک از داوطلبان برای هر پرسش در نتیجه هر امتحان با روش نظریهی پرسش- پاسخ (IRT) مورد اندازهگیری قرار گرفته و بر اساس توانایی نمره او تعیین شده و مبتنی بر این اطلاعات رتبه بندی داوطلبان انجام پذیرفته است. همچنین با استفاده از روش متداول پرسشهای چهار گزینهای، توزیع های تجربی و نظری نیز محاسبه و رتبه بندی شده است. دو نتیجه حاصل مورد قیاس قرار گرفته و با استفاده از آزمون نکویی برازش تناظر بین رتبه بندیها مورد مطالعه و بحث قرار گرفتهاند. براین اساس در یکی از آزمونهای سازمان سنجش آموزش کشور که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری تهیه شده است، توانایی هر یک از امتحان دهندگان برآورد شد و برای هر آزمودنی مقدار توانایی، نمره بر اساس توانایی، نمره خام (روش کلاسیک)، رتبه بندی براساس نمرههای توانایی و براساس نمرههای خام، و تفاوت دو روش رتبه بندی بررسی شده است .