فناوری آموزش
مریم راشکی؛ محبوبه عرب عنانی
چکیده
پیشینه و اهداف:یاددهی- یادگیری برای توسعه خلاقیت و پایداری از ضرورتهای شهرهای امروزی است و محیط یادگیری هوشمند برای پاسخ به نیازهای جامعه دانشمحوری جدید در طراحی شهر هوشمند ایجاد شده است. کیفیت جامعه چالشی برای توسعه شهر هوشمند است؛ زیرا در زمینه اجتماعی، کیفیت جامعه با رویکرد حرفهای، به طور جامع و سیستماتیک مورد استفاده قرار ...
بیشتر
پیشینه و اهداف:یاددهی- یادگیری برای توسعه خلاقیت و پایداری از ضرورتهای شهرهای امروزی است و محیط یادگیری هوشمند برای پاسخ به نیازهای جامعه دانشمحوری جدید در طراحی شهر هوشمند ایجاد شده است. کیفیت جامعه چالشی برای توسعه شهر هوشمند است؛ زیرا در زمینه اجتماعی، کیفیت جامعه با رویکرد حرفهای، به طور جامع و سیستماتیک مورد استفاده قرار نمیگیرد. کیفیت جامعه بر کیفیت سازمانها، مؤسسات دانشگاهی، آموزشی و یادگیری مشارکتی استوار است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر طراحی شهر هوشمند با رویکرد آموزشی میباشد.روشها: در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران، مدیران دبیرستانها و کارکنان آموزش و پرورش شهرستان زاهدان میباشد. روش نمونهگیری پژوهش احتمالی و از نوع تصادفی ساده بود. در گام اول، با مطالعه منابع معتبر علمی و قابل استناد، ضمن آشنایی کافی با مفاهیم و تعاریف شهر هوشمند، توسعه شهر هوشمند و عوامل مؤثر بر آن، فهرست اولیهای از عوامل مؤثر بر شهر هوشمند با رویکرد آموزشی شناسایی شد. در این مطالعه شاخصها از لحاظ ساختاری و رویههای کاربردی در یادگیری شهر هوشمند مشخص گردید و بدبن ترتیب پرسشنامه پژوهش طراحی و تدوین شد و در اختیار استاد راهنما و مشاور قرار گرفت که پس از اصلاحات مد نظر برای گردآوری داده مورد استفاده قرار گرفت و سپس با استفاده از روش آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامههای مذکور محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزارspss استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 84/0 میباشد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با آزمون رگرسیون لجستیک صورت گرفته است.یافتهها: صنعت آموزش و پرورش باعث تغییر و ارتقای خدمات شهری میشود و این صنعت با ارزش افزوده و نیروی محرکه میتواند به عنوان صنعت پیشرفته در شهر هوشمند شناسایی شود. نتایج حاصل نشان داد که حکومت هوشمند (526/9)، تعامل و یکپارچگی هوشمند (926/9)، مردم هوشمند (875/8)، زیرساخت (872/8)، نیروی انسانی (757/7)، پذیرش فناوری (567/5)، اقتصاد هوشمند (236/7) و بستر تعامل الکترونیکی مبتنیبر محتوای چندرسانهای (756/5) بهترتیب بیشترین اهمیت را در استقرار شهر هوشمند دارند.نتیجهگیری: به منظور ایجاد یک سیستم آموزش هوشمند شهری، روند تشویق مشارکت شهروندان و ایجاد کانالهای مختلف ارتباطی بسیار مهم است. برچسب «شهر هوشمند» محدود به شهرهایی نمیشود که به سادگی فناوری بالایی را اتخاذ میکنند. هدف نهایی از توسعه شهرستانهای هوشمند؛ افزایش کیفیت زندگی افراد، خانوادهها و مردم محلی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته و سیستم آموزش و پرورش با ایجاد کانال ارتباطی بین شهروندان است؛ که میتواند سامانههایی را ایجاد نماید که یکپارچگی هوشمند را افزایش دهد. ساختار یادگیری در روند توسعه مهارتهای هوشمند در مدارس هوشمند باید مورد بازسازی قرار گیرد. جوهر شهر هوشمند، ارتقای همکاری اجتماعی، شبکه اجتماعی و مشارکت اجتماعی است و اعضای جامعه را به استفاده از یادگیری هوشمند به عنوان ابزاری برای رعایت بهتر هنجارهای رفتاری اجتماعی تبدیل میکند. همکاری و توسعه فناوری اطلاعات موانع به اشتراکگذاری اطلاعات و دانش و همچنین مرز یادگیری را در مدارس هوشمند از بین میبرد و سه تغییر را ایجاد میکند. اول تغییر روشهای آموزشی است؛ دومین مورد، بازسازی سیستم دانش و سومین بخش نفوذ در شکلگیری نسل جدیدی از روش یادگیری در بین دانشآموزان است.