فصلنامه علمی
فناوری آموزش- آموزش عالی
تأثیر محیط‌ همیارانه‌ برخط مبتنی بر بازخورد همتای استدلالی بر روی مهارت‌های تفکر انتقادی و کیفیت استدلال‌ورزی دانشجویان

قدرت اله خلیفه؛ سعید لطیفی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 479-492

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10071.2938

چکیده
  پیشینه و اهداف: در حال حاضر، در سراسر جهان شاهد تحول در روش­های یادگیری برخط و تغییر به سوی روش­های یادگیری همیارانه در محیط برخط هستیم. محیط­ یادگیری برخط به دلیل ماهیت مشارکتی و تعاملی خود در صورت استفاده از رویکردهای طراحی مناسب، فرصت منحصر به فردی را برای توسعه یادگیری انفرادی و همیارانه ایجاد می­کند. بر این اساس، اگر توسعه ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
ارزشیابی جایگاه مهارتهای تفکر انتقادی در برنامه‌ درسی ریاضیات دوره متوسطه مدارس عادی و تیزهوش

مظاهر آبادی؛ ناصر نوشادی؛ احسان ممتحن

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 40-48

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2997.1764

چکیده
  پیشینه و اهداف: هنر محاسبه به قدمت آدمی است و مهارتهای تفکر انتقادی همواره یکی از ابزارهایی است که انسان برای رویارویی با چالش‌های زندگی از آن بهره می‌گیرد. روزانه با تصمیم‌گیری‌هایی مواجه می‌شویم که نیاز به استدلال، درک و فهم، تفسیر، تجزیه و تحلیل و ارزشیابی اطلاعات دارند. مهارت‌های تفکر انتقادی فرد را قادر می‌سازد تصمیمی قابل ...  بیشتر