فناوری آموزش- آموزش عالی
منوچهر جعفریگهر؛ مهدی کرمی
چکیده
بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا همچنان در زمینة تسلّط بر مهارتهای موردنیاز برای نگارش آکادمیک مشکلات زیادی دارند. شاید نگارش مشارکتی در سامانة اینترنتی ویکی راهحل خوبی برای رفع این مشکل باشد. ازاینرو، مطالعة حاضر به بررسی و مقایسة میزان اثربخشی راهبرد تکنویسنده ویرایش توسط همکلاسی و راهبرد چند نویسنده با هم ...
بیشتر
بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا همچنان در زمینة تسلّط بر مهارتهای موردنیاز برای نگارش آکادمیک مشکلات زیادی دارند. شاید نگارش مشارکتی در سامانة اینترنتی ویکی راهحل خوبی برای رفع این مشکل باشد. ازاینرو، مطالعة حاضر به بررسی و مقایسة میزان اثربخشی راهبرد تکنویسنده ویرایش توسط همکلاسی و راهبرد چند نویسنده با هم در ویکی پرداخته است. شرکتکنندگان، 20 زبانآموز مرد با سطح تحصیلات کارشناسی و کارشناسیارشد بودند که در دورة آمادهسازی آیلتس آکادمیک ثبتنام کرده بودند. در این مطالعه از روش سریهای زمانی برابر استفاده شد که شامل شش مرحله مداخله بود: در مراحل فرد مداخله از راهبرد ویرایش توسط همکلاسی و در مراحل زوج از راهبرد با هم استفاده شد. در طول دورة مداخله، در تکالیف نگارشی که از راهبرد ویرایش توسط همکلاسی استفاده میشد، هر شرکتکننده مقالة آکادمیک خود را مینوشت و همزمان به ویرایش مقالات همکلاسیهای خود میپرداخت؛ امّا در تکالیفی که از راهبرد با هم استفاده میشد، از همة شرکتکنندگان خواسته شد تا با کمک یکدیگر یک مقاله منسجم بنویسند. برای مقایسة اثربخشی مداخلات در مراحل سریهای زمانی از تحلیل واریانس یکطرفه (اندازهگیریهای مکرّر) استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه ویکی هنگام استفاده از راهبرد با هم در نگارش عملکرد بهتری داشتند. باید خاطرنشان کرد که مطالعة حاضر یکی از اولین پژوهشها در زمینة شناسایی مؤثرترین راهبردهای نگارش مشارکتی در شبکههای اجتماعی بوده است، حالآنکه در بیشتر پژوهشهای قبلی، ابزارهای نگارش مشارکتی مورد مقایسه قرار میگرفتند. یافتههای این پژوهش میتواند گامی بسیار مهم در موفقیت شرکتکنندگان در آزمونهای بینالمللی زبان خارجی باشد.