فصلنامه علمی
یادگیری الکترونیکی
بررسی تأثیر ارائه‌ آموزش شخصی‌‌سازی ‌شده مبتنی ‌بر سبک یادگیری بر بار شناختی یادگیرندگان در آموزش الکترونیکی

مجید عابدین؛ احسان پازوکی؛ رضا ابراهیم پور

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، ، صفحه 901-920

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10376.3003

چکیده
  پیشینه و اهداف: از بدو حیات بشر روی زمین، همواره یادگیری به‌عنوان یکی از جنبه‌های توسعه و ترقی انسان، تمام جوانب زندگی او را دربرگرفته و جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های زندگی‌اش پیدا کرده است. از طرف دیگر، پیشرفت سریع فناوری در دهه‌های اخیر، تغییرات اساسی و چشمگیری در عالم آموزش و یادگیری به‌وجود آورده است. یکی از اصلی‌ترین تأثیرات ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دو قلو

جلال الدین نصیری؛ امیر محمود میر؛ سمیه فتاحی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 316-326

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3358.1859

چکیده
  پیشینه و اهداف:دسترسی به اینترنت و کامپیوتر فرصت­هایی را برای آموزش الکترونیکی ایجاد کرده­اند. دسترسی راحت­تر به منابع و آزادی عمل کاربران از مزایای آموزش الکترونیکی است. با این حال آموزش الکترونیکی جذابیت و پویایی آموزش­های سنتی یا چهره به چهره را ندارد و در این سیستم­ها وضعیت کاربر مانند نرخ یادگیری و وضعیت انگیزشی آن­ها ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
بررسی ویژگی‌های یادگیری دانشجویان رشته‌های مهندسی با تأکید بر سبک‌های یادگیری و غلبه‌ طرفی مغز

مرضیه امینی؛ احمد علی‌پور؛ عیسی ابراهیم‌زاده؛ بهمن زندی؛ مهران فرج الهی

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 213-220

https://doi.org/10.22061/tej.2011.225

چکیده
  در چند دهه اخیر حجم انبوهی از دانش و تحقیقات نو در رشته­های مختلف علوم از جمله، رشته­های متنوع مهندسی افزوده گردیده و به ویژه سرعت فرسودگی اطلاعات و جایگزینی آنها با یافته­های نو توانمندی­های یادگیرندگان را به چالش کشیده است. یادگیری­های نوین، نیازمبرمی به تمرکز برشیوه­ها و سبک­های متناسب با تفکر انتقادی و حل مسأله و ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی

نفیسه صابری؛ غلامعلی منتظر

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22061/tej.2010.294

چکیده
  سامانه­های آموزشیار هوشمند به عنوان محیطی شخصی شده و مبتنی بر توانمندی و ویژگی­های یادگیری در نظام آموزش الکترونیکی، محیطی پیچیده، پویا و همراه با عدم قطعیت است. پایش این محیط برای استخراج ویژگی­ها و مدل­سازی دقیق یادگیرنده کاری زمان­بر و سخت است. هدف از این مقاله، ارائه چارچوبی انعطاف­پذیر با بهره­گیری از قابلیت­های ...  بیشتر

فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
اندازه گیری میزان اثربخشی و کارایی مدل جکسون در یادگیری یادگیرندگان در سیستم یادگیری الکترونیکی تطبیقی

فتانه تقی یاره؛ مولودی سیادتی؛ فاطمه عروجی

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1388، ، صفحه 235-246

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1331

چکیده
  امروزه تحقیقات زیادی در سیستم­های یادگیری تطبیقی مبتنی بر وب، در حال انجام است به نحوی که بتوان سیستم را مطابق سبک یادگیری کاربر، شخصی سازی نمود. تاکنون سبک های یادگیری گوناگونی معرفی شده­اند که از آن میان کارایی مدل جکسون در این مقاله مد نظر قرار می­گیرد تا اثربخشی این مدل در مدلسازی رفتارها و سبک یادگیری یادگیرندگان در سیستم ...  بیشتر