فصلنامه علمی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تحلیل سلسله مراتبی شاخص های مؤثر بر کاربر در محیط‌های آموزشی طراحی شده براساس الگوهای بیوفیلیک (زیست گرایی)

محمد عصارزادگان؛ مقدی خدابخشیان

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 765-785

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10212.2963

چکیده
  پیشینه و اهداف: اتصال محکم زندگی انسان و طبیعت به‌عنوان عنصر ذاتی و فطری است. طبیعت تجلی‌گاه احساسات، شور، شعف و زیبایی‌ها است. به همین دلیل، انسان همواره می‌کوشد تا با آن همراه باشد. این نوع همراهی و همزیستی با طبیعت را به‌خوبی می‌توان در معماری دید. معماری بیوفیلیک ( زیست گرایی)، یکی از رویکردهای جدید در معماری امروز است که در پی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی طراحی فضای آموزشی با رویکرد کاهش استرس با استفاده از طراحی بیوفیلیک (زیست گرا)

مصطفی ارغیانی؛ محی الدین صفار؛ محمد مهوش

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 449-468

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9338.2834

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه یادگیری علوم مختلف به یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها تبدیل‌شده است و موانع متعددی وجود دارد که سرعت یادگیری را کاهش می‌دهد؛ ازجمله این موانع می‌توان به استرس اشاره کرد. استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجادشده در محیط و شرایط زندگی دانش­آموزان است که می‌تواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت ...  بیشتر