فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه معماری و شهرسازی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

2 گروه معماری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران

3 دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: خلاقیت از ویژگی­های اساسی و سازنده انسان به شمار می­آید که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری، نقش موثری داشته و زیربنای اختراع­ها و دستاوردهای علمی و هنری است.  بخشی از خلاقیت افراد از طریق آموزش­هایی که در طول دوران مختلف زندگیشان دریافت می­کنند، حاصل می­آید. این موضوع به ویژه در حرفه­های مرتبط با طراحی به ویژه معماری و طراحی محیط که مسئله خلاقیت در آنها از اهمیت خاصی برخوردار است، نمود بیشتری دارد.  خلاقیت، حلقه‌ی گمشده‌‌ی آموزش‌‏های معاصر در رشته معماری است. این موضوع  در دروس عملی  با رویکرد خلق اثری بدیع بیشتر است. با این حال به نظر می­رسد که نحوه آموزش در این گونه دروس، می­تواند به رشد خلاقیت آنها کمک شایانی کند.
روش ها: با این هدف در این پژوهش دو شیوه آموزش معماری مبتنی بر استاد و دانشجو مدل­های پایه در نظر گرفته شد. تاثیر آن بر درس درک و بیان محیط در طی ترم، با مقایسه میزان خلاقیت دانشجویان پس از اتمام ترم بررسی شد. بدین منظور تعداد 80 دانشجو ترم اول معماری دانشگاه آزاد تهران غرب به عنوان جامعه آماری انتخاب شده و با استقرار آنها در دو آتلیه (هر آتلیه شامل 40 دانشجو)، با دو شیوه استاد محور و دانشجو محور در طول یک ترم به تدریس درک و بیان محیط برای آنها پرداخته شد. در انتهای ترم با برگذاری آزمون تورنس، به سنجش میزان خلاقیت آنها پرداخته و آزمون های آنوا و F برای سنجش میزان معناداری نتایج بهره گرفته شد.
یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین دو شیوه‌ی «استاد محور» و «دانشجو محور»، شیوه‏ی دانشجو محور در ارتقاء سطح خلاقیت دانشجویان درس درک و بیان محیط موفق‌تر بود.
نتیجه گیری: طبق پژوهش انجام گرفته در این مقاله، در شیوه آموزشی بر پایه دانشجو محور، از آنجایی که کلاس درس به این شیوه بر طبق مشارکت فعال دانشجویان استوار است، استاد از گروهی به گروه دیگر سر می­زند و با انجام بحث و گفتگو کلاس را مدیریت می‌کند و به دانشجویان فرصت می­دهد مسئولیت بیشتری در مورد یادگیری خود به عهده بگیرند. در موارد دیگر، به بچه­‏‏ها فرصت می­دهد تا سبک تدریس را معین کنند و با فعالیت خود کلاس را جهت دهند. سیمای کلاس در طول ترم تغییر می‌کند و بچه­‏‏ها چیز‏‏هایی می‌سازند و از دیگران می­خــواهند تا در تکمیل آن با آنـان همکاری کنند. بــدین ترتیب وظایف دستورالعملی نیست، بلکه ایجاد می­شود. شیوه­‏‏های ارزشیابی نیز در اینگونه کلاس‏‏ها مختلف است. در این کلاس­‏‏ها به ارزشیابی مستمر توجه خاص می­شود از آنجا که در کلاس درس دانش آموزان با هم مقایسه نمی­شوند، بلکه هر دانش آموز با خودش مقایسه می­شود، نمی­توان از شکل‏‏های سنتی ارزشیابی استفاده کرد. از این رو ارزشیابی با رویکرد حل مسئله، تهیه چک لیست مهارت‏‏ها و نگرش‏‏‏ها، ارزشیابی با توجه به پرونده­ی عملکردی دانشجویان و ارزشیابی با تکیه بر بیان شفاهی و ... راه‏‏‏های مختلف ارزشیابی مستمر تکوینی و پایانی است. در این شیوه تدریس دانشجو آزادانه تصویرذهنی خود را بیان می­کند و خود به جستجو می­پردازد تا اینکه به کشف و درک درستی برسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the role of student's teaching method on promoting their creativity Case studies: students of "Understanding and expressing the environment" course in the field of architecture1

نویسندگان [English]

  • S.E. Beladi Dehbozorg 1
  • M.H. Kaboli 2
  • A.A. Heidari 3

1 Department of Architecture & Urban Design, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran

2 Department of Architecture, Damavand Branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran

3 Engineering Department, Yasouj University, Yasouj, Iran

چکیده [English]

Background and Objective: Creativity is one of the basic and constructive features of human beings, that has an effective role in the growth and development of the individual and human civilization, and it is the basis of scientific and artistic inventions and achievements. Part of a person's creativity comes from the instruction they receive throughout their lives. This is especially projected in design-related professions, especially architecture and environmental design, in which the issue of creativity is of particular importance. Creativity is the missing link of contemporary tutorials in architecture. This topic in practical lessons, with an approach to creating an exquisite work, is more. Nevertheless, it seems the method of teaching in such courses could help them to grow their creativity.
Methods: Two methods of teaching architecture based on teacher- and student-cetered were considered as the base models. The impact on understanding and expressing the environment (UAEE) during one semester by comparing student creativity was examined. For this purpose, 80 sophomores of Islamic Azad University, Tehran West Branch, were Selected as the sample of research and they were deployed in two studios (each studio containing 40 students), and were instructed by two methods "teacher-centered' and "student-centered” during one semester. At the end of the semester, with the Torrance test, their creativity was assessed and ANOVA and F tests were used to measure the significance of the results.
Findings: The results indicated the student-centered approach to raise the students' creativity was the most successful way of UAEE through both methods.
Conclusion: According to the results, in the student-centered teaching method, since the classroom is based on the active participation of students, the teacher goes from one group to another and manages the class by discussion and gives students the opportunity to take more responsibility for their own learning. In other cases, the students are given the opportunity to determine the style of teaching and to direct the class with their activities. The appearance of the class changes throughout the semester, and the students do things and ask others to help them complete that. Thus, the tasks are not instructed, but are created. Evaluation methods are also different in such classes. In these classes, special attention is paid to formative assessment, because in the classroom, students are not compared with each other, but each student is compared with themselves. Traditional forms of evaluation cannot be used.
Therefore, evaluation with problem solving approach, preparation of checklist of skills and attitudes, evaluation according to the portfolios, evaluation based on oral expression and ... are different ways of formative evaluation. In this way of teaching, the student is free to express his / her mental image and search until he / she discovers and understands correctly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Creativity
  • Course of understanding and expressing the environment
  • Master-centered
  • Student-centered
  • Education of architectural engineering

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Azemati HR., Saleh Sedghpour B, Jalili Z,  Baratpour L. Studying the features of designing closed spaces for girls' gifted schools with an approach to promoting creativity of students. Journal  of Armanshahr. 2014;  7(13): 51-58. Persian
[2] Memarian H. New methods of student-centered in engineering education of Iran. Iranian Journal of Engineering Education. 2012; 13(52): 1-21. Persian
[3] Rahimimand M, Abbas Pour A. The effects of employing new teaching methods on creativity and academic achievement of students. Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences. 2015; 4(4): 119-142. Persian
[4] Emadi M, Vakilifard A, Farkhondeh Y. Comparing the effect of traditional and blended instructional approaches on the creativity, motivation, and learning of non-Iranian learners of Persian language. Journal of Language research. 2018. Persian
[5] Shahali Zadeh M, Dehghani S, Banihashem K,  Rahimi A. Designing and implementation of blending of problem solving instructional model with constructivism’s principles and the study of its effect on Learning and creative thinking. Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences. 2016; 5(3): 83-117. Persian
[6] Momeni Mahmuee H. Improvement of high education curriculum, a step toward training creative alumni. Scientific Journal of Education Strategies in Medical Sciences. 2009; 2(3): 121-126. Persian
[7] Shahni Yeylagh M, Sohrabi F, Shokr Kon H. The Effect of Brain Training on the Creativity of Shahid Chamran University Students in Ahwaz with Intelligence Control. Journal of Educational Sciences and Psychology. 2005; 12(3): 1-26. Persian
[8] Mohammad Zare M, Sarikhani R, Mehraban J,  Mostafa Salari M. Comparison of Bybee and Traditional Teaching Methods on the Creativity and Cognitive Load in Chemistry Course. Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences. 2015; 5(2), 55-76. Persian
[9] Hojat I. Creative training-experience. Iranian Journal of Honarhaye Ziba. 2004; 18(18): 25-36. Persian
[10] Dehkhoda A. Dehkhoda Dictionary. Tehran: Tehran University Publishing; 1979. Persian
[12] Aisenck M. Psychology of Cognition. Translation of Kharrazi, M. Tehran: Ney Publishing; 2000. Persian
[13] Edwards B. Design with the Right of the Brain. Translation of Sheroo, A. Tehran: Afaf Publishing; 1998. Persian
[14] Behrouzi N. Relationship between Personality Characteristics and Creativity and Relationship of it with Academic Performance [master’s thesis]. SCU, Ahvaz;  1996.  Persian
[15] Kefayat M. A survey on the relationship between parenting attitudes and creativity and the relationship between creativity with intelligence and academic achievement [master’s thesis]. SCU, Ahvaz; 1994.  Persian
[16] Ghasemzadeh H. [Translation of Talents and creativity skills and ways to test them] Torrance EP (Author). Tehran: Dannaya Noor Publishing; 1997. Persian
[17] Hosseini A. The nature of creativity and its cultivation practices. Mashhad: Beh nashr Publishing; 2008. Persian
[18] Ghasemzadeh H. [Translation of Growing up creative: nurturing a lifetime of creativity]. Amabile T (Author). Tehran: Niloofar Publishing; 2002. Persian
[19] Mehdizadeh Saradj F, Farsi Mohammadi Pour A. Adjusting the curriculum for teaching the basics of architectural design on the basis of future requirements of students in architectural design studios. Iranian Journal of Honarhaye Ziba. 2013; 17(4): 61-70. Persian
[20] Baba Pour Kheirdin, J. Creativity: descriptions; limitations and creativity methods. Peyvand Journal. 1999; 21(241): 37-45. Persian
[22] Panjehpour M, Ataee N. Comparison the effectiveness of problem solving method with lecture-based method in the teaching of metabolic biochemistry. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11(9): 1318-1325. Persian
[23] Angula N. Higher Education and the Development Challenge in Emergent Nations. World Conference of Higher Education. UNESCO, Paris; 1998.
[24] Ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran, Supreme Council of Planning. syllabus of Bachelor of Architecture; 1997. Persian
[25] Bakhtiari Manesh E. Enhancing balanced sensory perception at the workshop of "Understanding and expressing the environment". Iranian Journal of Sofeh. 2015; 26(2): 21-38. Persian
[26] Shamsnia S, Ahmadi A, Afshar M. Investigating the relationship between entrepreneurship and creativity with the level of education in employees of science and technology parks in Shiraz. Quarterly Journal of Thoughts in Education. 2011; 6(4): 159-173. Persian

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image