فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مطالعات تعلیم و تربیت، پژوهشکده فرهنگ پژوهی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران

3 تکنولوژی آموزشی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهدافیکی از پیشرفت های جدید در تکنولوژی آموزشی که در حال حاضر به طور گسترده در کلاس های درس استفاده می شود تابلوی هوشمنداست که از آن برای افزایش میزان یادگیری و انگیزه دانش آموزان استفاده می شود. تابلوی هوشمند یک ابزار آموزشی است که باعث می شود تصاویر رایانه با استفاده از ویدیو پروژکتورروی تابلو نمایش داده شوند. سپس معلم می تواند با استفاده از انگشت خود به‌عنوان موش واره، به طور مستقیم بر صفحه، مواردی را بر تخته دستکاری و کپی کند سخنران می تواند مطالب ارائه شده را ذخیره کند. قابلیت های فنآوری برد هوشمند و نرم افزار همراه آن دانش آموزان را تشویق می کند تا عمیقا در مطالب آموزشی غرق شوند و با انگیزه بالا گام به گام با معلم در راستای فراگیری مطالب درس پیش روند. برخی نقاط قوت و ضعف این فنآوری آموزشی قابل درک است و با انجام پژوهش‌های بیشتر، می توان به اثربخشی آن  بر پیشرفت‌های  آموزشی پی برد.  این تحقیق به بررسی تاثیر تابلوهایهوشمند بعنوان یک وسیله مفید آموزش بر یادگیری افعال دو کلمه ای و انگیزه یادگیری زبان آموزان سال چهارم  در شهرستان خرمشهر، ایران پرداخته است.  
روش ها: از میان کلاس های سال چهارم دبیرستان یکی از دبیرستان های خرمشهر دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شده است. از هر کلاس 15 نفر که علاقه مند به شرکت در کلاس فوق العاده زبان انگلیسی بودند به صورت هدفمند انتخاب شدند.تعداد کل دانش آموزان 30 نفر بوده است. برای انجام پژوهش از طرح پژوهشی اندازه گیری مکرراستفاده شده است. فراگیران ابتدا پیش آزمون افعال دو کلمه ای و پرسشنامه انگیزه را دریافت نمودند. سپس طی هشت جلسه افعال دو کلمه ای بوسیله تابلو هوشمند آموزش داده شد. سپس پس آزمون ها برگزار گردید. بعد از سه هفته آزمون های پی گیری برگزار شد. داده ها بوسیله آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفری تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که استفاده از برد هوشمند تاثیر مثیت معنادار بر یادگیری مداوم افعال دو کلمه ای و افزایش انگیزه فراگیران دارد.
نتیجه گیری: تابلوهای هوشمند بعنوان یک ابزار، دارای  پتانسیل زیاد برای افزایش عملکرد آموزشی معلمان و دست آوردهای آموزشی فراگیران هست و در نهایت موفقیت‌های دانش آموز را بهبود می‌بخشد. به هر حال، این ادعا که می‌توان با استفاده از این فناوری به طور خودکار موفقیت دانش‌آموز را افزایش داد، ممکن است نادرست باشد. از این رو معلم‌ها باید در مورد چگونگی استفاده از این ابزار با دقت فکر کنند. با توجه به محدودیت مکانی اجراء پژوهش، تکرار پژوهش‌های مشابه در دیگر مدارس ممکن است نتایج متفاوت به همراه داشته باشد. بنابراین، نتایج شاید به تمام دانش‌آموزان دبیرستانی و تمام نواحی دیگر تعمیم داده نشود. مدت زمان اجرای این پژوهش فقط هشت جلسه بوده است که به نظر می رسدزمان محدودی است. بعلاوه،  شرکت کنندگان دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان بودند و دیگر سطوح دبیرستان در نظر گرفته نشده است و فقط از دانش‌آموزان دختر استفاده شد. در نتیجه انتخاب حجم نمونه بزرگتر از دانش‌آموزان دختر و پسر می‌تواند به اعتبار نتایج بیفزاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

On the impact of using smart boards on improving EFL learners' motivation and learning of phrasal verbs

نویسندگان [English]

  • G. Ali Bakhshi 1
  • M. Zeinali 2
  • M. Bakhtiarvand 3

1 Department of Educational Research,Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 English Language Department, Farhangiyan University, Birjand, Iran

3 Department of Educational Technology, Faculty of Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objective:One of the new developments in educational technology that is currently widely used in classrooms to increase students' learning and motivation is the smart board. Smart board is an educational tool that allows computer images to be displayed using video projector on the board. The teacher can then use his/ her finger as a mouse to directly manipulate and copy items on the board on the screen. The speaker can save the presented content. The smart board's technology capabilities and accompanying software encourage students to immerse themselves deeply in the educational content and to move forward step by step with high motivation with the teacher in order to learn the content of the lesson. Some of the strengths and weaknesses of this tool is understandable and its effectiveness can be revealed by further research.The use of smart boards in teaching English as a foreign language has been of much concern to English language teachers since a couple of years ago. However, the impact of smart boards on learning phrasal verbs and attitudes of Iranian learners of English language has not been appropriately investigated.
Methods: The present study aimed at investigating the impact of smart boards on learning phrasal verbs and motivation of language learners for learning a foreign language. In doing so, 30 EFL learners at a high school in Khoramshahr were selected through convenience sampling. They received instruction on phrasal verbs through smart board within 8 weeks. The participants' scores on pretest, posttest, and follow up tests on motivation and phrasal verbs were submitted to two different repeated measures ANOVA.
Findings: The results showed that there was a significant difference between the participants' scores on pretest and posttest of both phrasal verbs and motivation test. Therefore, it could be argued that the use of small boards can significantly contribute to the learners' motivation and learning of phrasal verbs.
Conclusion: Smart boards as a tool have great potential to increase teachers 'educational performance and learners' educational achievements, and ultimately improve student achievement. However, the claim that the student's success can be automatically increased using this technology may be incorrect. Therefore, teachers need to think carefully about how to use this tool. Due to the spatial limitations of this research, its replication research in other schools may have different results. Therefore, the results may not be generalized to all high school students and other areas. The duration of this study was only eight sessions, which seems to be a limited time. In addition, the participants were high school seniors, and other high school levels were not considered, and only female students were recruited in the study. As a result, choosing a larger sample size consisting both male and female students can increase the validity of the results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • smart Board
  • Phrasal Verbs
  • Motivation
  • Iranian Language Learners

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[3] AbuSeileek A. The effect of using an online based course on the acquisition of grammar inductively and deductively. ReCALL Journal. 2009; 21(3): 20-38.
[5] Wood R. Thinking about the Internet pedagogically. Rutgers: The State University of New Jersey Campus at Camden; 1999.
[22] Russell M. The impact of education technology on learner interactions. Educations Computing Research. 2007; 12(3): 441-456.
[24] Rajabi A, Khodabakhshzadeh H. The effect of implementation of smart board on Iranian lower-intermediate EFL learners' reading; Mediterranean Journal of Social Sciences. 2015; 6(4)
[36] Dordinezhad F. Development and Validation of motivation and attitude scale for learning English. Jastarhaye Zabani. 2014l; 6(2): 107-128. Persian
 

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image