فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: استرس امتحان یکی از استرس­های موقعیتی است که با عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون­ها دانش‌آموز و دانشجو در مراکز آموزشی رابطة تنگاتنگ دارد. افراد دارای استرس امتحان بالا بر خلاف افراد دارای استرس امتحان پائین که اغلب به متغیرهای مرتبط با تکلیف توجه دارند به متغیرهای مرتبط با خود توجّه می‌کنند. به بیان دیگر، افراد دارای استرس امتحان در طی امتحان نگران و دلواپس هستند. افراد دارای اضطراب و استرس امتحان بالا در مقایسه با افراد دارای اضطراب و استرس امتحان پایین حواس‌پرتی بیشتری دارند و از خودشان ناراضی‌ترند. این افراد وقتی که در یک موقعیت ارزیابی قرار می‌گیرند، از خود پاسخ­های منفی و خود مدارانه‌ای نشان می‌دهند که موجب می‌شود گذشت زمان آهسته‌تر به نظر آید و در انجام تکلیف در دست اقدام اختلال بوجود می‌آید. استرس امتحان مرکب از سه مؤلفه مهم نگرانی، هیجان‌پذیری و واکنش جسمانی است. اثرات منفی استرس امتحان بر پیشرفت تحصیلی در تحقیقات زیادی تأیید شده است.علت عمدة افت عملکرد این است که افراد دارای استرس امتحان نمی‌توانند به بخش­های مرتبط با تکلیف توجه کنند و افکار نامربوطی به ذهنشان خطور می‌کند که مانع از پیشرفت آن­ها می‌شود. عوامل زیادی می­توانند استرس امتحانات را در بین دانشجویان پیام نور کاهش دهند؛ یکی از مهم­ترین این عوامل نقش برگزاری آزمون­های مجازی می­باشد. آموزش مجازی یا آموزش الکترونیکی شیوه جدید یادگیری از راه دور، و مبتنی بر شبکه اینترنت- اینترانت می‌باشد. در این شیوه­ی آموزش، منابع مورد نیاز از طریق شبکه اینترنت دراختیار دانشجویان قرار گرفته و دانشجویان می­توانند در­هر­زمان و درهرمکان, از منابع آموزشی جهت یادگیری استفاده کنند. در این روش از ابزارهایی مانند قالب­های تعاملی، شبیه­سازی، کلاس آنلاین، تمرین­ها، آزمون های مجازی، فیلم، تصویر و صوت، بر اساس استانداردهای رایج آموزشی، امکان آموزش مخاطبان را فراهم می­سازد. این پژوهش باهدف بررسی نقش آزمون­های مجازی در کاهش استرس از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرند درسال تحصیلی1395-1396انجام گرفته است.
 روش ها: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرند به تعداد1896می باشد (تعداد جامعه آماری دانشجویان1740 و اساتید156 نفر). تعداد نمونه آماری دانشجویان بر اساس جدول مورگان293  نفرو تعداد نمونه آماری اساتید27 نفر است. روش نمونه گیری برای هر دو گروه روش نمونه گیری طبقه ای نسبی است. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر، دو پرسشنامه است. پرسشنامه اول، پرسشنامه استاندارد آموزش مجازی و پرسشنامه دوم محقق ساخته می‌باشد. روایی پرسشنامه‌ها حاضر توسط اساتید متخصص مورد تایید قرار گرفته است. در بررسی پایایی این آزمون، میزان همسانی درونی با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردیده که برای پرسشنامه استاندارد آموزش مجازی 91.0 و برای پرسشنامه محقق ساخته 0.87 می باشد. برای تحلیل داده­ها در سطح آمار توصیفی از نمودار، درصد و فراوانی و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.
یافته ها: از این مطالعه نتایج زیر حاصل شده است: برگزاری آزمون­های مجازی در کاهش نگرانی نقش دارد؛ برگزاری آزمون­های مجازی در کاهش هیجان‌پذیری نقش دارد؛ برگزاری آزمون­های مجازی در کاهش انجام واکنش­های جسمانی نقش دارد.
نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان داد آزمون‌های مجازی در کاهش نگرانی، کاهش هیجان پذیری و کاهش واکنش های جسمانی نقش دارد بنابراین برای کاهش میزان استرس در دانشجویان و به بوجود آوردن شرایط لازم برای کاهش استرس توصیه می‌شود زیر ساخت‌های آزمون‌های مجازی جهت کاهش استرس در دانشگاه‌ها توسعه و نهادینه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the role of virtual tests in reducing stress from the perspective of faculty members and students of Payame Noor University

نویسنده [English]

  • Sh. Ranjdoust

Department of Curriculum Development,, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand ,Iran

چکیده [English]

Background and Objective:Test anxiety is one of the state stresses that is closely related to the performance and academic achievement of millions of students in educational centers. People with high test stress, unlike those with low test stress who often pay attention to homework-related variables, pay attention to self-related variables. In other words, people with test stress are anxious during the exam. People with anxiety and high test anxiety are more alert and unhappy than those with low test anxiety and stress. When these people are in a position of evaluation, they show negative and self-centered responses that make the passage of time seem slower and causes disruption in the process of doing the task. Test stress consists of three important components: anxiety, excitement, and physical response. The negative effects of test stress on academic achievement have been confirmed in many studies. The main reason for the decline in performance is that people with test stress cannot pay attention to the tasks related to homework and irrelevant thoughts come to their minds that hinder their progress. Many factors can reduce test anxiety among Payame Noor students. One of the most important factors is the role of virtual tests. Virtual or e-learning is a new way of learning remotely, based on the Internet-intranet network. In this teaching method, the required resources are provided to the students through the Internet network, and the students can use the educational resources to learn at any time and in any place. In this way, tools such as interactive templates, simulation, online classroom, exercises, virtual tests, videos, and images and audios developed based on educational standards allow the audience to be taught. The goal of this study was to evaluate the relationship between virtual tests and stress reduction from the viewpoints of university instructors and students in Payam-e Noor University in academic year 2016-2017.
Methods: This study is applied based on its goal; it is descriptive-survey based on its nature; and it is a field study based on its research method. The research population included instructors and students of Marand Payam-e Noor University (n=1896, 1740 students and 156 instructors). The sampling method is relational-stratified in both groups. The data collection instrument included two questionnaires. The first one was a standard questionnaire of virtual education and the second one is a researcher-made questionnaire. The validity of this questionnaire is approved based on experts’ opinions. In examining the reliability of this test, the level of internal consistency was estimated using Cronbach's alpha method. The Cronbach's alpha for the standard questionnaire of virtual education was 0.91 and the researcher-made questionnaire was 0.87, respectively. For analyzing the data, the graph, percentage and frequency have been used at descriptive statistics level; and the Pearson correlation test has been used for inferential statistics.
Findings: The following results have been obtained: virtual tests are associated with reduced stress; conducting virtual tests is associated with reduced emotion; and conducting virtual tests is associated with reduced physical response.
Conclusion: The results showed that virtual tests play a significant role in reducing anxiety, excitability and physical reactions. Therefore, to reduce stress in students and create the necessary conditions to reduce stress, it is recommended to develop the infrastructures of virtual test in universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Virtual Tests
  • Stress
  • Excitement
  • Physical Reactions

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. a

[1] Abolqasemi M. Construction and assessment measures for testing stress. Proc. of the 2nd National Conference on Psychology and Educational Sciences (pp. 59-63). Tehran; 2013. Persian
[2] Abbas A, Bahman H, Sugarcane, H. Compilation and credit validation for measuring test anxiety in Ahvaz secondary school students. Journal of Educational Sciences and Psychology. 2006; 3-4: 74-61.  Persian
[3] Stewar N. Comparison of the effectiveness of cognitive and metacognitive strategies training on performance improvement in science sites [master's thesis]. Allameh TabaBabaei University, Tehran; 2012. Persian
[4] Imam GholizadehBaboli M. The effect of teaching methods in social science learning in second secondary school students of Babol's new regiment. [master’s thesis]. TarbiatMoalem University, Tehran; 2009. Persian
[5] Amiri A, Mohammad Khani P. Training of mind as a cinical intervention: A conceptual and experimental review. Quarterly Journal of Mental Health. 2006; 1(1):  38-29. Persian
[6] Shojaee M. Causes and Failures of Students. Journal of Information and Communication Technology in Education. 2014; 2(2): 34-30. Persian
[7] Badieh Cheraghi A. The effectiveness of participatory study and interaction request on the understanding of secondary school students in Ali Abadkolat City. [master's thesis]  AllamehTabatabaei University, Tehran; 2002. Persian.
[8] Deserted I. Methods of preventing academic failure. Tehran: Parents & Coaches; 2000. Persian
[9] Deserted I. The effectiveness of Lazarus Multifaceted Therapy, Ellis rational emotion and relaxation on students' test Anxiety. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009; 8(3): 42-36. Persian
[10] Derakhshan N. Comparison of learning strategies and study of students in successful and unsuccessful, girl and boy students in the middle school in the years 1382-1382. [doctoral dissertation].  Tabriz University, Tabriz; 2002. Persian.
[11] Arnold P, Frank F. Try observer familiar effects on test anxiety: A computerized approach. Michigan: Central Michigan University; 2009.
[12] Baer, R.A. (2006), Mindfulness-based treatment approaches: Clinicians guide to evidence base and application. USA: Academic Press.
[14] Mousavi S. Comparison of Relative Strength of Girls and Sons in Iranian Universities, Journal of Behavioral Sciences Research. 2012; 6(1): 25-1. Persian
[15] Zatith A, Chasin J. Students with exam stress, high, medium and low. Journal of   Medical Education. 2014; 11(1): 58-68.
[17] Kouler DR, Halaham K. The link between stress and academic performance in students' exam. College Student Journal. 2011; 37(7): 276-85.
[19] Dusek J. The development of test anxiety in children. In I. Sarason (Ed.), Test anxiety: Theory, research, and applications (pp. 87-110). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2008.
[21] Kouler DR, Halaham K. The link between stress and academic performance in students' exam. College Student Journal. 2011; 37: 276-85. 16.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image