فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

3 گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: حمل نقل ریلی با توجه به مزایای ویژه و سازگاری با محیط‌زیست، از زیرساخت‌های مهم توسعه کشور محسوب می‌شود. در بندهای 24 و 25 امور اقتصادی سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه بر اولویت صنعت حمل‌ونقل ریلی تأکید شده و در بندهای 34 و 38 امور فناوری اطلاعات و ارتباطاتِاین برنامه به توسعه زیرساخت ارتباطی و هوشمند‌‌سازی سامانه‌ها اشاره دارد. نقش آموزش در راستای تحقق این برنامه‌ها بسیار پراهمیت است و بررسی، طراحی مدل و پیاده‌سازی سامانه‌ هوشمند یادگیری همچون اهرمی به توسعه یادگیری در حمل‌ونقل ریلی شتاب خواهد داد.
رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می­شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط به طور مؤثر فعالیتشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. سامانه‌ یادگیری همراه تعاملی به‌عنوان ابزاری برای تحقق نظریه هیتاگوژی قابل طرح و بررسی است. این رویکرد به‌عنوان زنجیره­ای از آندراگوژی مطرح است و نگاه فرآیندی دارد. با توجه به اهمیت ارتقاء ایمنی در بهره‌برداری راه‌آهن، تجهیزات متعددی در حوزه‌های تأسیسات زیربنایی، ناوگان و سیر و حرکت این وظیفه را بر عهده دارند. مسئله‌ای که راه آهن با آن روبرو است، ضعف در بهره‌برداری مطمئن از این تجهیزات و نگهداری و تعمیرات (نت) نامطلوب ناشی از عدم آموزش اثربخش است که می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد سانحه از آن نام برد.
روش ها: جامعه آماری این پژوهش لوکوموتیورانان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به تعداد 3000 نفر بودند که از میان آنان 280 نفر به روش خوشه ای به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ضمن بررسی و مطالعه مدل‌ها و رویکردهای یادگیری، از طریق به‌کارگیری ابزارهای آماری، مدلی هوشمند برای حرکت از آموزش به سمت یادگیری همراه، مشارکتی، همه‌جا حاضر و زمینه آگاه، متناسب با راه‌آهن کشور و زیرساخت‌های موجود به‌وسیله نرم‌افزار Smart PLS طراحی و پیاده‌سازی شد. تأثیر استقرار این سامانه بر ایمنی و مؤلفه کاهش خطرات بالفعل محیط کار، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد استقرار سامانه هوشمند یادگیری همراه تعاملی از طریق اثرگذاری بر قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و عملکرد شخصی لوکوموتیوران، بر ایمنی تأثیر گذار است.
نتیجه گیری: سامانه‌ یادگیری همراه تعاملی هوشمند به‌عنوان یک ابزار بالقوه در امر آموزش و توانمندسازی کارکنان قابل طرح و بررسی است. نقش آموزش در راستای تحقق این برنامه‌ها بسیار پر اهمیت است و بررسی، طراحی مدل و پیاده‌سازی این سامانه‌ همچون اهرمی به توسعه یادگیری حمل‌ونقل ریلی شتاب خواهد داد. امروزه مسائلی از قبیل قابلیت اطمینان، قابلیـت نگهـداری و در دسـترس بـودن به‌عنوان یکـی از مهم‌ترین اصول مدیریت زیرساخت‌ها مورد توجه است و هدف اصلی آن ارائه خدمات در زمان مطلـوب و بـا کیفیت مناسب با رویکردی رقابتی است؛ به‌طوری که یک سازمان تنها در صورتی می­تواند خود را با شرایط گسترده بازار خدمات سازگار کند که از یک ساختار در دسترس و قابل‌اعتماد برخوردار باشد. در این راستا ایمنی به عنوان یک مزیت رقابتی صنعت حمل و نقل ریلی مطرح  و به دنبال کاهش خطرات بالفعل محیط کار است. به‌طور کلی نتایج پژوهش نشان ­داد که استقرار سامانه هوشمند یادگیری همراه تعاملی از طریق اثرگذاری بر قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و عملکرد شخصی لوکوموتیوران، بر ارتقاء ایمنی تأثیر گذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating and identifying an interactive mobile learning model for improving the safety in the Railway

نویسندگان [English]

  • R. Sharifi 1
  • Gh. Bazaee 2
  • H. Asadzadeh 3

1 Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of Information Technology Management, Faculty of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objective:Rail transport is one of the most important infrastructures for the development of the country due to its special advantages and adaptation to the environment. Article 24 and 25 of the economic affairs of the general policies of the Sixth Development Plan emphasizes the priority of the rail transport industry. In articles paragraphs 34 and 38 of the ICT affairs of this plan the development of communicative and intelligent systems is also referred to. The role of education in the implementation of these programs is very important, and the study, design of the model and the implementation of intelligent learning systems accelerate the development of learning in rail transport. Achieving organizational missions depends on the ability of employees to perform the assigned tasks and adapt to a changing environment. Implementing training and improving human resources allows people to effectively continue their activities and increase their efficiency in accordance with organizational and environmental changes. An Interactive Mobile Learning System (IMLS) can be designed as a tool for implementing the theory of Heutagogy. This approach is considered as a chain of andragogy and has a process look. Considering the importance of improving safety in the operation of railway, there are many facilities in the areas of infrastructure, fleet and operation of this task. The problem that the Railway Company has faced is the weakness in the safe operation of these equipment and the maintenance caused by the lack of effective training that can be identified as one of the major contributing factors to the disaster.
Methods: In this research, the size of the population was 3000 drivers of the Islamic Republic of Iran Railways; 280 were selected as the sample based on clustering sampling. By studying the models and learning approaches through the use of statistical tools, an intelligent model for moving from training to learning, participatory, ubiquitous and informed, and appropriate to the railway and the existing infrastructure was validated and implemented by Smart PLS software. The impact of this system on safety and the reduction of the actual workplace environmental hazards was studied.
Findings: The results of the study indicated that the establishment of an interactive mobile learning system impacts the safety by influencing the drivers’ accountability, accessibility and performance.
Conclusion: The intelligent interactive learning system as a potential tool for staff training and empowerment is examined. The role of education in the implementation of these programs is vital and can speed up the study and design of the model and the implementation of this system to develop the learning of the development of the country’s railing system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • Mobile
  • Interactive
  • Safety
  • Railway

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Gholamali S. [Translation of Adult education and continuing education] Jarvis P. (Author). Tehran: Samt; 2014. Persian.
[2] Ebrahimzadeh R. Learning theories, Tehran: Pajooh; 2014. Persian.
[3] Farhadi R. e-Learning new paradigm in the information age, Journal of Information Science and Technology. 2005; 21(1): 66-49. Persian.
[5] Ebrahimbeigi Chimeh M. Mobile training using MWT. In the Proc. of the 1st Government Conferences on Mobile Government (pp. 21-32). Mashhad, Iran; 2009. Persian.
[6] Bazghangarandi A, Mashayekh F. [Translation of Towards learning on the line (electronic) transition from traditional teaching and its communication strategies], Brouwer AW (Author). Tehran: Agah; 2007. Persian.
[8] Morshedi L, Kazemi H, Omidi Najafabadi M. Attitudes of students on agricultural education promotion and education in the years 88-89 of Tehran Science and Research Branch on Mobile Learning, Swot Analysis. Journal of Agricultural Extension and Education Research. 2011; 4(3): 73-63. Persian.
[9] Mosaddeq H. Feasibility study on electronic learning in Yazd Master's Gas Company [master's thesis]. UT, Tehran; 2009. Persian.
[10] Safarzadeh M, Manouchehri K. Learning through mobile electronics. In the Proc. of the 2nd International Conference on Electronic Municipality, (pp. 61-89). Tehran, Iran; 2010. Persian
[11] Yazdan Panah A, Bayat E. Explaining and evaluating the competitive indices of virtual machines. Strategic Management Studies. 2013; 12: 101-122. Persian
[12] Bagherian Far M. Heutagogy in adult education. Journal of Management Study. 2015; 6(3): 115-130. Persian.
[13] Fathali M. Zakeri J, Moghadasnejad F. Life cycle cost analysis in railway engineering (from the perspective of maintenance management and repair). Tehran:Railway Research and Training Center; 2015. Persian
[14] Khorasani A, Kanaani Nayeri P. Mobile learning. Tehran: Iran's Industrial Research and Training Center; 2016. Persian.
[20] Wentworth RJ, Popham A. Changing learning environments with mobile technology. In the Proc. of Society for Information Technology & Teacher Education Int. conference of Chesapeake (pp.1071-1076). VA: AACE; 2005.
[21] K-Uszpa M. The picture of mobile learning: a survey of expert expectations about learning on mobile phones. German:Mobile education center of Excellence; 2005.
[22] Khaki GH. Research method with thesis writing approach. Tehran: Baztab Press; 2011. Persian.
[23] Rezazadeh A, Davari A. Structural equation modeling with PLS. Tehran: Jahad Daneshgahi Press; 2012. Persian.
[24] Fathi Vajargah K, Nasiri F. Feasibility study on the deployment of virtual in-service training in the ministry of education, Quarterly Educational Innovations. 2005; 4(11): 47-64. Persian.
[26] Khorasani A. Mobile learning a new paradigm in virtual learning, Tehran: Iranian Industrial Training and Research of Iran Press; 2016. Persian.
[27] AbdulWahabi M, MehrAlizadeh Y, Parsa A. Feasibility study on the establishment of intelligent schools in girls' high schools in Ahwaz, Quarterly Journal of Educational Innovation. 2011; 43(1): 82-113. Persian.
 
 
 
 
 

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image