فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی، پردیس آیت‌اله خامنه‌ای، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: قرن بیست و یکم قرن حرکت جوامع به سمت دانایی­محوری، مشارکت دانش و تحول در محورها و مفاهیم بنیادین زندگی از جمله آموزش و تعلیم و تربیت از لحاظ کمیت، کیفیت و سرعت ارائه می‌باشد. گرایش جهان در چند دهۀ اخیر به استفاده از فنّاوری در آموزش به دلیل عدم پاسخگویی آموزش سنتی به نیازهای نظام آموزشی در برنامه درسی و محتوای آموزشی، نظر بسیاری از اندیشمندان را به خلق شیوه­ها و نوآوری­ها در این زمینه جلب کرده است. امروزه با توجه به گسترش روزافزون روش‌های آموزشی و پیشرفت‌های شگرف در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونیکی یکی از بهترین راهبردها برای تحقق عدالت اجتماعی در حوزۀ آموزش عالی با شعار "آموزش عالی با کیفیت برای همه" می‌باشد. آموزش الکترونیکی قریب به یک دهه است که در جهان و به فاصله کمی در ایران توسعه یافته است. افزایش تقاضا برای کسب علم، محدودیت‌های نظام­های سنتی آموزشی و تحول‌خواهی در روش­های فراگیری، جهان را به­سوی روش­هایی سوق داده است که در آن زمان و مکان ارزش ذاتی خود را از دست داده است؛ از این­رو آموزش الکترونیکی را می‌توان مهمترین عامل جهش علمی و فرهنگی در جهان معاصر دانست. با توجه به رشد روز افزون استفاده از استانداردهای تولید محتوا همچون استاندارد اسکورم در آموزش الکترونیکی، هدف پژوهش، ارزشیابی دوره­های محتوای آموزش الکترونیکی دانشگاه­های تحت استاندارد اسکورم از دیدگاه دانشجویان و اساتید است.
 روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید و دانشجویان دوره‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی بود که 230 نفر از دانشجویان و 45 نفر از اساتید به روش هدفمند و براساس جدول­کرجسی مورگان انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه­های محقق­ساختۀ اساتید و دانشجویان بود. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها توسط کارشناسان متخصص و استاد راهنما بررسی و  پس از انجام اصلاحات لازم تائید شد و ضریب پایایی آلفا برای نسخه دانشجویان 0.77 و برای نسخه اساتید 0.90 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی­تک نمونه‌ای) استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین میزان دسترس­پذیری، طراحی آموزشی، سازمان­دهی محتوا، بازخورد و ابرداده در دوره‌های محتوای آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی از دیدگاه دانشجویان و همچنین از دیدگاه اساتید براساس استاندارد اسکورم تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان دادکه میانگین میزان مؤلفه­های استاندارد اسکورم در دوره­های محتوای آموزش الکترونیکی دانشگاه شهیدبهشتی از دیدگاه دانشجویان و اساتید براساس این استاندارد در حد مطلوبی می‌باشد.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر همانند هر پژوهش دیگر با محدودیت‌هایی همانند استفاده تنها از یکی از ابزارهای تحقیق، پرسشنامه و عدم استفاده از سایر ابزارها، محدودیت دانشگاه و رشته تحصیلی، دشواری در شناسایی کارشناسان مسلط در این زمینه و شناسایی شرکت‌های تولید محتوا و دانشگاه‌های مجازی تحت استاندارد اسکورم در زمان انجام تحقیق، محدود بودن پیشینه مشابه خارجی آن، کار را برای محقق دشوار کرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که پژوهش حاضر در سایر دانشگاه‌های دارای آموزش الکترونیکی و در رشته‌های تحصیلی دیگر عملیاتی گردد تا قدرت تعمیم یافته‌ها افزایش یابد؛ بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش پیشنهاد می‌شود ضرورت دارد به اساتید نحوه‌ی استاندارد سازی محتوای الکترونیکی آموزش داده شود و جهت کاهش هزینه‌ها تولید محتواهای الکترونیکی در خود دانشگاه با همکاری اساتید و حتی خود دانشجویان صورت گیرد و همچنین ترتیبی داده شود تا بر تأثیر استانداردهای آموزش الکترونیکی اسکورم تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا با کسب اطلاعات ‌دقیق بتوان راهکار‌هایی جهت افزایش کیفیت آموزشی و رفاهی دانشگاه‌های دارای آموزش الکترونیکی تحت استاندارد اسکورم ارائه داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Assessment of the contents of electronic educational courses of the universities under SCORM standard

نویسندگان [English]

  • N. Ghazanfari 1
  • A. Badeleh 2

1 Department of Educational Sciences, Markaz Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran

2 Department of Educational Sciences, Ayatollah Khamenei Campus, Gorgan. Iran

چکیده [English]

Background and Objective:The 21st century is the century of societies moving towards knowledge-based, knowledge sharing and transformation in the axes and basic concepts of life, including education in terms of quantity, quality and speed of presentation. The tendency of the world in recent decades to use technology in education due to the lack of traditional education to meet the needs of the education system in the curriculum and educational content, has attracted the attention of many thinkers to create methods and innovations in this field. Today, due to the increasing development of educational methods and dramatic advances in the field of information and communication technology, e-learning is one of the best strategies for achieving social justice in the field of higher education with the slogan "Quality higher education for all." E-learning has been developed in the world for a decade and a short time in Iran. The increasing demand for science, the limitations of traditional educational systems, and the evolution of methods of learning have led the world to methods in which time and place have lost their intrinsic value; Therefore, e-learning can be considered the most important factor in the scientific and cultural leap in the contemporary world. Considering the increasing popularity of using content production standards like SCORM in electronic education, the objective of this survey is evaluation of electronic education content courses in the universities under SCORM standard, from the viewpoint of students and professors.
Methods: This study uses a descriptive applied survey-type methodology. Statistical population of the survey is professors and students of distance learning courses in the Shahid Beheshti University (case study) consisting of 230 students and professors. They were selected purposefully on the basis of Morgan and Krejcie table. Data collection tools were researcher-made questionnaires of students and professors. The alpha validity ratio for the students’ questionnaire was measured as0.77and for the professors’ questionnaire as 0.90. In order to analyze and evaluate data, descriptive statistics (mean value, standard deviation) and deductive statistics (one-sample t-test) were used.
Findings: The survey findings showed there is a significant relationship between the mean value of accessibility, educational design, content organization, feedback and super-data in the electronic educational content courses in Shahid Beheshti University from the viewpoints of students and professors according to SCORM standards. It also showed that in their viewpoint, the mean value of SCORM standard factors in the electronic educational content courses of Shahid Beheshti University, according to this standard, is in an appropriate level.
Conclusion: The present study, like any other research, has limitations such as using only one research tool, questionnaire and not using other tools, university and field of study limitations, difficulty in identifying experts in this field and identifying content production companies and virtual universities under SCORM standard. At the time of the research, the limited similar external background made it difficult for the researcher. Therefore, it is suggested that the present study be implemented in other universities with e-learning and in other fields of study to increase the power of generalizations; Based on the findings of the research, it is suggested that professors need to be taught how to standardize electronic content and to reduce costs, electronic content production in the university with the cooperation of professors and even students, and also to arrange the impact of e-learning standards SCORM should be further researched to provide accurate information on ways to increase the quality of education and welfare of universities with e-learning under the SCORM standard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "electronic education"
  • "SCORM electronic educational standards"
  • "electronic educational contents"

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Doaee H, Rezaee Rad M. Designing and explaining the impact of human resources management tasks on organizational performance market orientation. Journal of Public Management Research. 2011; 14: 106-85. Persian.
[2] Kazemi Gharacheh M. Evaluating the stages of electronic content production in the curriculum of Mashhad University of Medical Sciences in 2011. The Journal of Educational Measuring and Evaluation Studies. 2013; 3(3): 79-71. Persian.
[3]Poor Neaman L, Sedighi H. Studying the views of students about the quality of websites of virtual universities and their satisfaction from these universities. (doctoral dissertation), Tarbiat Modares University; 2011. Persian.
[4] Bazr Afshan S, Alikhani M, Rastegr Poor H. Evaluating the effect of education through electronic content (multimedia) on learning the science of elementary school science sixth of the damaged hearing impaired students. Quarterly Journal of Exceptional Education. 2015;14 (3): 17-21. Persian.
[5] Karimi M. Evaluating and analyzing the quality of electronic learning capacities in Iran's higher education system. Tarbiat Modares University. SRTTU, Tehran; 2006. Persian.
[6] Education Center Of Tehran University. Electronic content guide. Tehran: Moalef; 2017. Persian.
[7] Abbasi S, Badeleh A. Production of electronic content (educational software): standards, tools and software. Tehran: Tehran Dbagharan Art and Cultural Institute; 2014. Persian.
[8] Givehchi E. The effect of time management training program on motivation and learning of students of e-learning center of Sahihan Ghaemshahr University of SRTTU Nursing. (master’s thesis). Allameh Tabatabaei University;2014. Persian.
[9] Akbari Bayatiani A. Analysis and evaluation of the electronic content of the Islamic Revolution course at the Virtual Faculty of Science and Hadith of Shahre Ray on the basis of standard components of SCORM. (master’s thesis). Allameh Tabatabaei University. Faculty of Psychology and Educational Science; 2014. Persian.
[10] Zandi B, Masumi Fard MA, Masumi Fard MI. Educational Planning of Content Generation Systems in E-Learning. Quarterly Journal of Educational Strategies. 2012; 1:  70-65. Persian.
[11] Momeni Rad A, Ali Abadi KH. Quality assurance in e-learning by utilizing e-learning standards. Journal of Strategic Strategies. 2012; 3(3): 92-87. Persian.
[12] Momeni Rad A, Ali Abadi KH. Evaluating the quality of information technology in the e-learning department of Khaje Nasir-e-Din Tusi University of Technology based on e-learning standards. Educational Measurement. 2012; 2(7): 121-138. Persian.
[14] Office of Free and Multimedia Education. Content Production Office. Participation training in the provision of electronic content. Tehran: Moalef; 2016. Persian.
[16] Kakai F, Hakim Zadeh R. Evaluating the quality of the e-learning program of the MSc in Information Technology Engineering at Shiraz University. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2015; 6(3): 109-85. Persian.
[17] Masumi S, Fazelian P. The technical quality of electronic content of Khaje Nasiratoozi and Shiraz virtual universities according to the SCORM standard. Paper presented at the International Conference on Engineering, Science and Technology, Istanbul, Institute of Managers of Idea Capital, Vieira; 2015. Persian.
[18]Kazemi Gharacheh M. Evaluating the quality of electronic content from the perspective of students of Mashhad University of Medical Sciences. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2014; 4(4):  93-75. Persian.
[19] Abgahi A, Agha Kasiri Z, Moshtaghi S, Hoseini Ahangari S. Evaluation of the virtual training courses of Khaje Nasir Tusi University of Technology from the viewpoint of students and professors according to the Standard of Scorm (SCORM). Development of Jundishapour Training. Biomedicine Center for the Study of Medical Education. 2013; 3(2): 11-20. Persian.
[20] Gorji S. Evaluating the Efficiency of Electronic Learning Courses at Tarbiat Modares University from Users' Perspectives. Islamic Azad University, Sari Branch. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2012; 3(5): 11-20. Persian.
[21] Moradi N. (2010). The use of e-learning based on SCORM standard in the teaching of chemical concepts. Ministry of Science, Research and Technology. Tarbiat University of Shahid Rajaee University. (master’s thesis). SRTTU, Tehran; 2010.  Persian.
[22] Noruzi A. Free Access Magazines and their Role in the Development of Iran's Scientific Knowledge and Advancement. Approach Quarterly. 2006; 38: 21-15. Persian.
[23] Dehghan Zadeh H, Kazemian Z. Benefits and Application of Educational Design as a New Way of Learning. First National Conference on Educational Sciences and Psychology. Article ID (COI). ASMJ01_076; 2014. Persian.
[24] Fardanesh H. Theoretical Foundations of Educational Technology (2nd ed.). Tehran: Samt; 2011. Persian.
[25] SHabani H. Educational skills (3rd ed.). Tehran: Human Sciences Books and Publishing Organization (side), Human Sciences Research and Development Center; 2014. Persian.
[27] Afzal Nia M. Design and acquaintance with materials and learning resources centers. Tehran: Samt; 2015. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image