فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه معماری و شهرسازی ، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران.ایران

2 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: آموزش­های فنی­حرفه­ای، نقش مهمی را در توسعه اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده­ی بهینه از فرصت­ها و افزایش کارایی در اقتصاد جامعه بر عهده دارد. لذا افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارت­های تخصصی در زمینه­های مختلف می­توانند در شغل­های مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین پاسخگوی نیاز اصلی کشور در الویت گسترش آموزش­ها و مهارت­های فنی­­حرفه­ای باشند. یکی از مهم­ترین بخش­های نظام آموزشی هر کشور، برنامه نظام آموزش فنی­حرفه­ای است. توجه به آن از جمله خط مشی­های اساسی کشورها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد در سطح پیش از دانشگاه به شمار می­آید. از سوی دیگر نیز نقش و اهمیت به­سزای آموزش فنی­حرفه­ای در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فردی از تیررس پژوهش­ها دور نمانده است. از دیرباز ارزیابی وضعیت عملکرد سازمان­های متصدی امر تربیت کارورزان و متخصصین کارآمد و ماهر در حوزه فنی­حرفه­ای کشور، نشان­دهنده ضرورت پرداختن به این امر به عنوان نیاز اصلی جامعه درحال توسعه ایران بوده است. لذا با بررسی وضعیت ضرورت­های ایجابی جامعه فنی­حرفه­ای کشور در تامین نیروی انسانی کارآمد، به موضوع آسیب­شناسی وضع موجود، پرداخته ­شده است. با در نظر گرفتن عوامل همراستا با اهداف راهبردی و تعاملات بین المللی (همچون نهادهای آیسسکو و یونیوک در سازمان ملل)، تدوین طرح مداخله برای بهبود شرایط حاضر الزامی می­گردد.
روش ها: روش پژوهش مقاله حاضر با بررسی توانمندی سازمان­های فعال آموزش فنی­حرفه­ای در ایران و جمع­آوری مستندات مربوط به اهداف و فعالیت­های سازما­ن­های سیاستگذار و مجری؛ تبیین میزان توجهات و حساسیت­های تخصصی تحقیق شده طی سالیان اخیر انجام پذیرفته است. جامعه آماری شامل تحقیقات انجام شده تاکنون و ابزار تحقیق تحلیل روند تحولات آموزش فنی­حرفه­ای است.
یافته‌ها: دستاورد تحقیق نیز، راهکار مناسب بهبود روند آموزش فنی­حرفه­ای ایران می­باشد. از مهمترین عوامل کارآمدسازی در این پژوهش؛ توجه به وضعیت جذب و اشتغال به میزان 21%، لزوم تحول نظام آموزشی به میزان 13% و فرآیند یاددهی- یادگیری  به میزان 8.5%  در کنار دیگر عوامل مشاهده شده­اند.
نتیجه‌گیری: بررسی روند تحقیقات مربوط به آموزش­های فنی­حرفه­ای در طی سال­های 1388 تا 1396 در سالیان اخیر نشان می­دهد که اولویت­های تحقیق براساس شرایط روز جامعه فنی­حرفه­ای به ترتیب عبارت از: ارائه راهکار، عوامل دروندادی و بروندادی، مطالعات تطبیقی، لزوم بازبینی و تحول الگوگیری با اهداف جهانی، بررسی وضعیت اشتغال و جذب هنرجویان، ویژگی­های شخصیتی هنرجویان، ارائه مدل استاندارد ارزیابی عملکرد، محیط آموزشی، بررسی کتب فنی­حرفه­ای، عوامل ایجاد گرایش دانش آموزان، متغیرهای درونی اثرگذار بر عملکرد، بررسی عدم گرایش دانش­آموزان به آموزش فنی­حرفه­ای و نهایتاً موانع توسعه آموزش فنی­حرفه­ای به طور مشخص تاثیرگذار آموزش فنی­حرفه­ای در توسعه پایدار نظام فنی­حرفه­ای کشور می­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Promoting Process of Technical and Vocational Education in Iran

نویسندگان [English]

  • M.S. Taher Tolou Del 1
  • S.A. Sadat 1
  • R. Ali Dehi Ravandi 2

1 Department of Architecture, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran.,Iran

2 Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran. Iran

چکیده [English]

Background and Objective:Vocational technical education plays an important role in developing productive employment, improving the business environment, making the best use of opportunities and increasing efficiency in the community economy. Therefore, after acquiring specialized knowledge and skills in various fields, people can work in suitable jobs and as an entrepreneur meet the main needs of the country in the priority of expanding training and technical skills. One of the most important parts of any country's education system is the program of the vocational technical education system. Paying attention to it is one of the basic policies of the countries for training efficient human resources at the pre-university level. On the other hand, the important role of technical and vocational education in achieving economic, social and individual goals is not far from the scope of research. Since the late establishment of training organizations of interns and expert specialists in the country's technical and vocational fields, it has become necessary to indicative this issue as the main need of the developing society of Iran. Therefore, by assessing the need for professional technical community in the country, and to provide efficient manpower, the present situation has been addressed. Taking into account the factors consistent with strategic goals and international engagements (such as ISESCO & UNEVOC in the United Nations), it is necessary to develop to improve the current situation.
Methods: The methodology of this research is to investigate the professional technical education ability in Iran and to collect documents related to the goals and activities of strategy originators and implementers; to explain the amount of attention and sensitivity of the researches conducted during recent years. The research tool has analyzed in development of vocational education.
Findings:The research achievement is a suitable way to improve the process of professional technical education in Iran. The most important factors of efficiency include attention to the Attraction and employment status by 21%, the necessity to change the education system by 13% and finaly; the teaching-learning process by 8.5%, were alongside with other factors.
Conclusion: A review of the research process related to technical and vocational training during the years 2009 to 2017 in recent years shows that the research priorities based on the current conditions of the technical and vocational community, respectively, are: providing solutions, input and output factors, comparative studies, the need to review and transform the modeling with global goals, review the employment status and student recruitment, students' personality traits, provide a standard model of performance appraisal, educational environment, review of technical and professional books, trends Students, internal variables affecting performance, examining students' tendency to technical-vocational education and finally barriers to the development of technical-vocational education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Process Promoting
  • Technical Education
  • Vocational Education
  • ISESCO
  • UNEVOC

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Abtahi SH. Human Resource Management (1st Ed), VII, Tehran: Publishing Management Research and Training Institute, affiliated to the Ministry ofEnergy; 2020. Persian.
[3] Salimifar M, Mortazavi S. Human capital and entrepreneurship in vocational technical approach (Case study: Khorasan), Journal of Knowledge and Development. 2005;17(34): 85-63. Persian.
[6] Marjani B. The study of factors affecting the establishment of technical and vocational schools in Iran from Dar-ol-Fonoun into now (maser’s thesis), Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran; 1991. Persian.
[7] Gharabeghian M. Kamal-ol-Molk School. Journal of Payame-Noor. 1973; 2(10): 11, 86.
[8] Modaressi Saryazdi J. Performance evaluation of Yazd technical school since its association. Higher Education and Research Management Institute. 1988; 20. Persian.
[9] Aghomsheh M. History of Technical and Vocational Education in Iran. Training of Technical and Vocational Teacher, Coordinated Magazine. 1987; 9: 22.Persian.
[10] Modressi Saryazdi J, Modaressi Saryazdi A. Technical and vocational education and training of expert technicians in Iran. The Growth of Vocational Training. 2012; 8)2): 18-19. Persian.
[11] Navidi A, Barzega, M. Evaluation of vocational training courses. Quarterly of Educational Innovations. 2012; 42(11): 163. Persian.
[12] Rajabi H, Zandi B, Akradi E, Shakeri M. Studying the Effect of Teaching and Teaching on Students' Learning Combined; A Case Study of Technical and Vocational Courses. Journal of Educational Research. 2017; 5)2): 69-81. Persian.
[13] Sobhani Nejad H, Tezhdan A. Explaining the framework of professional qualifications of instructors and professors of technical and vocational education. Two Quarterly Journal of Educational Planning Studies. 2015; 4)8(: 63-88. Persian.
[14] Navid A. Why and how to integrate general education and technical and vocational education. Quarterly Journal of Educational Innovations. 2014; 13(52): 78. Persian
[15] Mohammadi M, Marzoughi R, Salimi Q, Mansouri S. The Effect of Combined Education on the Success and Satisfaction of Teachers in the Technical and Vocational Education System. Two Quarterly Journal of Education and Learning. 2017; 9(1): 91-108. Persian.
[16] Bagherzadeh Z Osareh, A. Presentation of the views of the secondary technical and vocational education system of Iran. Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning. 2015; 12(46): 33-46. Persian.
[17] Shakari A, Mohammadi A, Monfaredi Beigi M. Entrepreneurship Curriculum Capacity in Higher Education: a Case Study of Technical and Vocational School in Shiraz. Two Quarterly Studies on Higher Education Curriculum. 2011; 2(4): 132-147. Persian.
[18] Sadri A, Zahedi A, Rahmani N. The quantitative growth of the country's technical and vocational graduates and the demand for skilled manpower in order to revise the curriculum. Journal of Educational Technology. 2017; 12(2): 97-87. Persian.
[19] Abdullahi H. Responding to the experienced mechanisms of establishing the relationship between formal and professional education and labor market in Iran. Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning. 2016; 13(49): 152-167. Persian.
[20] Jazini A. Business Ideas and Its Importance in Vocational and Vocational Education. Journal of Entrepreneurship in Agriculture. 2014; 1(2): 43-59. Persian.
[21] Kashtiaray N, Yousefi A, Mousavi S. The fit of needs of the industrial sector with technical and vocational training in girls 'and boys' schools (case study of Falavarjan city). New Approach Quarterly in Educational Management. 2012; 3(2): 119-138. Persian.
[22] Marashi M, Mehr Alizadeh Y, Tusi T. Globalization and Its Impact on the Curriculum Objectives of the Iranian Educational System. Quarterly Journal of Educational Sciences. 2014; 20(1): 51-74. Persian.
[25] Navid A, Barzegar M. Assessment of PhDs in technical and vocational education. Quarterly Journal of Educational Innovations. 2012; 11(42): 161. Persian.
[26] Malekshahi S. The role of combined-skill training in vocational and technical vocational schools in entrepreneurship and job creation. International Conference on Management, Economics and Industrial Engineer, Tehran, Institute of Managers of Idea Capital, Vijra, May 26; 2015. Persian.
[27] Mansouryar Z, Jalalian S. Increasing students' interactivity through promoting spatial and physical quality in technical and vocational schools (Case study: Shahid Sobadzhi Conservatory in Kabudarahang city). Quarterly Journal of Environmental Studies. 2017; 5(20): 72-81. Persian.
[29] Zain Abadi HR, Parand K. (2013). Technical and professional Training and Employment in Iran. Tehran: Technical and Vocational Training Organization; 2013. Persian.
[30] Ghafouri MH. Education, lockdown key for Sustainable Development, along with a review of the Transformation Document of the Ministry of Education, adopted in December 2012. Paper presented in the first National Sustainable Development Conference in Arid and Semi-arid Areas; 2011.Persian.
[31] Izadi S, Ramesh F, Azimi F. Relationship of curriculum with sustainable development. Paper presented in the National Conference of the Curriculum Change of Courses of Education, Birjand University; 2014. Persian.
[32] Proceedings and all of the 9-years studies conducted and presented at the National Educational Conferences held on at Shahid Rajaee Teacher Training University during the 2009-2017. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image