نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه صنایع چوب، دانشکده فنی مهندسی عمران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2 دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
زش اصولی و مناسب و توأم کردن علم و فن در هنرستانهای کشور در شکوفایی صنعت و ایجاد اشتغال نقش اساسی دارد. در این خصوص تطابق محتوای آموزشی دروس فنی با نیازهای صنعت امری ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش انطباق محتوای آموزش دروس تخصصی رشته کابینتسازی چوبی هنرستانهای کاردانش با نیازهای صنعت موردبررسی قرار گرفت. برای این منظور پنج درس مهم تخصصی شامل«رسم فنی کابینت چوبی»، «ساخت کابینت چوبی»، «فرآیند اجرای پروژه»، «تکنولوژی فرآوردههای چوبی» و «ماشینهای سیار و ثابت» جهت بررسی انتخاب شد. جامعة آماری این پژوهش، هنرآموزان هنرستانهای کاردانش مجری رشتة کابینتسازی چوبی و صنعتگران فرآوردههای چوب در استان خراسان رضوی بود. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامة محققساخته استفاده شد. تعداد 50 پرسشنامه محققساخته به روش سرشماری بین هنرآموزان و تعداد 250 پرسشنامه محققساخته به روش تصادفی ساده بین صنعتگران توزیع شد. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش، حاکی از این بود که بهطورکلی بین محتوای دروس تخصصی رشتة کابینتسازی چوبی هنرستانهای کاردانش با نیازهای صنعت چوب ازنظر صنعتگران و هنرآموزان بیشتر از حد متوسط انطباق وجود دارد. بنابراین محتوای آموزشی رشتة کابینتسازی چوبی توانسته است انتظارات صنعت را تا حد مناسبی برآورده نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating educational technology of wood science and technology in technical/vocational schools
نویسندگان [English]
- H. Rangavar 1
- A.A. Khallaghi 2
- A. Nasri Fakhredavoud 1
1 Department of Wood Industry, Faculty of Civil engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Principled instruction and appropriate combination of science and technology in technical/vocational schools have a crucial role in industrial boom and job opportunity creation of the country. In this regard, the compatibility of syllabuses of technical/vocational courses with the needs of the industry seems crucial. In the current study, the compatibility of the syllabus of wooden cabinet-making major with the needs of the industry was investigated. With this end in view, five major and specific courses were chosen: “Technical drawing of wooden cabinet”, “Wood products technology” , “Mobile and stationary machines”, “The process of project implementation” and “Making wooden cabinets”. The population included teachers of cabinet making technical/vocational schools and wood artisans in Khorasan Razavi Province. A researcher-made questionnaire was used for collecting data. Fifty questionnaires were distributed among teachers based on census sampling and 250 questionnaires were distributed among artisans based on random sampling. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the gathered data. The results of data analysis showed that the compatibility of the wooden cabinet-making syllabus with the needs of the industry in Khorasan Razavi is above the mean. Therefore, it can be concluded that the curriculum of the wooden cabinet-making has met the needs of the industry up to a satisfactory extent.
کلیدواژهها [English]
- Syllabus
- needs
- training schools
- wood industry
ارسال نظر در مورد این مقاله