فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران- دبیر آموزش‌وپرورش شهرستان مریوان ، ایران

2 گروه دانشکده فنی - مهندسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی / عضو هیات علمی وابسته دانشگاه لیمریک - ایرلند، تهران، ایران

4 گروه فناوری اطلاع‌رسانی در آموزش عالی ، تهران، ایران

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی و بازتعریف نقش معلم در محیط‌های جدید و سرشار از فناوری بر طبق دیدگاه نظریه‌پردازان ارتباط­گرایی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن، تحلیل محتوای کیفی مایرینگ می‌باشد. جامعة موردپژوهش کلیة مقالاتی (94 مقاله) هستند که از سال 2003 تا 2015 در مورد ارتباط نظریة ارتباط­گرایی با یادگیری در ژورنال‌های معتبر حیطة آموزش و با کلمات کلیدی مشخص یافت شده‌اند. جامعة نمونه 16 مقاله است که این تعداد، از جامعه براساس اشباع نظری داده‌ها و به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی - قیاسی اسناد جامعة نمونه گردآوری شدند. با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، پاسخ سؤال پژوهش در 16 زیر­مقوله مشخص و با روش کدگذاری باز در 5 مقوله اصلی دسته‌بندی شدند. نتایج تحلیل منجر به تشخیص نقش‌های مهم معلم به‌صورت یک الگو در محیط‌های آموزشی مبتنی بر فناوری بر طبق نظریة یادگیری ارتباط­گرایی گردید.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Future teacher; change in roles and tasks in the digital environments based on the Connectivism theory

نویسندگان [English]

  • N. Barari 1
  • A. Moeini 2
  • M. Rezaei Zadeh 3
  • H. Abbas Kasani 4

1 Information technology Department in higher education, teacher of the Ministry of Education in Marivan County. Iran

2 Department of Technical and Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Psychology and educational Science Department, Faculty of psychology and educational Science, Shahid Beheshti University and Faculty member of Limerick University, Ireland. Tehran. Iran

4 Department of, Information technology in higher education. Tehran. Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to investigate and redefine the role of the teacher in new environments and rich in technology in accordance with the view of the Connectivism theorists. The research approach is qualitative and the research method is based on Mayring’s qualitative content analysis. The Research community is all of the relationship articles about the Connectivism theory since 2003 to 2015 and learning in accredited journals in the field of education which are sorted with specific keywords. There were 98 articles. The sample was 13 articles which were selected purposefully based on the theoretical saturation of data. The data were been collected from the qualitative-analogous analysis of documents of the sample. By analyzing data the answers to the research question were identified in 29 sub-categories and were classified in 6 main subscales based on the open coding method. The results of the analysis led to the recognition of teacher’s important roles as a model in training environment based on technology in accordance with the learning-oriented Connectivism theory.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Connectivism theory
  • Teachers
  • digital environment
  • Mayring
]1[. W. Drexler, “The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy”, Australasian Journal of Educational Technology Vol. 26, No.  3, pp. 369-385, (2010).
]2[. R. Kop, and A. Hill, “Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past?”, The International Review of Research in Open and Distributed Learning, Vol, 9. No. 3, (2008).
[3]. H. Eskandari, ‘Epistemological Critique Of Connectivism Theory Based On Islamic Realism And Introducing Of Its Teaching-Learning Components’, [PhD Thesis]. Tehran: Tarbiat Modarres University: School Of Humanities, (2011). [In Persian]
[4]. S. Downes, “Places to go: Connectivism & connective knowledge”, Innovate: Journal of Online Education, Vol. 6, No. 5, (2005).
[5]. G. Siemens, “Learning and knowing in networks: Changing roles for educators and designers”, ITFORUM for Discussion, PP. 1-26, (2005)
[6]. W. Drexler, “The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy”, Australasian Journal of Educational Technology, Vol. 26, No. 3, pp. 369-385, (2010).
[7]. F. Seraje, “A new approach to the design of electronic learning environments” Educational innovationsScientific -Research journal, Vol. 1, No.12, pp. 100-121, (2008). [in Persian]
[8]. Ph.   Mayring, “Qualitative Content Analysis Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research” [Internet], retrieved, 2015 Dec 1, Available from: http://Nbn-Resolving.De/Urn:Nbn:De:0114-Fqs0002204, (2000).
[9]. H. Eskandari, H, Theory and practice of media in the digital age, samt, Tehran, pp. 37-80, (2012). [In Persian]
[10]. G. Siemens, and P. Tittenberger, Handbook of Emerging Technologies for Learning, Canada, University Of Manitoba, pp. 127- 133, (2009).
[11]. R. Oliver, “The role of ICT in higher education for the 21st century: ICT as a change agent for education”, [internet], http://bhsict.pbworks.com/f/role%20of%20ict.pdf, Retrieved April, 14, 2007, (2004).
[12]. N. Callaghan, and M. Bower, “Learning through social networking sites–the critical role of the teacher”, Educational Media International, Vol. 49, No.1, PP. 1-17, (2012).
[13]. G. Siemens, Knowing Knowledge. Vancouver, Bc: Lulu, pp. 13-29, (2006).
[14]. G. Siemens, Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age, [internet], http://www.elearnspace.Org.Articles/connectivism Html, Retrieved: 01/03/2015, (2005).
[15]. L. Starkey, “Teachers’ pedagogical reasoning and action in the digital age”, Teachers and Teaching: theory and practice, Vo.16, No. 2, PP. 233-244, (2010).
[16]. E. Rezai, MR. nili, H. Fardanesh, M. Shah Alizadeh, ‘Qualitative Content Analysis of Connectivism Theory and Introducing a Conceptual Model of Learning Ecology Design’, MEDEA Scientific -Research journal, Vol. 5, NO. 1, PP. 33-45, (2014). [In Persian]
[17]. Mc. Pettenati, and M. Ranieri, Informal Learning Theories and Tools to Support Knowledge Management. In: Distributed Cops, Proceedings of Innovative approaches for learning and knowledge sharing, pp. 55-345, (2006).
[18]. C. bonek, “the economist debate on social networking”, [internet], from: http//zephpria.org/thoughts/archives/,html, retrieved, 2015/01/15/, (2008).
[19]. G. Siemens, “Learning and knowing in networks Changing roles for educators and designers”, Paper 105: University of Georgia IT, from: http://it.coe.uga.edu/itforum/Paper105/Siemens, (2008).
[20]. A. Jones, “ICT and future teachers: are we preparing for e-learning?”, In Information and Communication Technology and the Teacher of the Future, Vol. 9, No. 2, pp. 65-70, (2009).
[21]. G. Siemens, “Complexity, Chaos and Emergence” [Internet]. Available From: https://docs.google.com/document/d/1SbKRX97g1tVgxE3gVWIvA8injDYe_9JVwGjYCLzXe3k, retrieved, 15 April 2015, (2009).

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image