فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

چکیده

تدوین پایان­نامه یکی از مهم­ترین بخش­های آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­ها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبک‌های نظارتی و تعاملی استادان راهنما انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه­ی آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران که در دو سال اخیر از پایان­نامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده بودند تشکیل داد (3092N= ). با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران 342 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه­ی محقق­ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصان به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب 872/0 نشان از سطح قابل ‌قبول ابزار تحقیق بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. بر اساس نتایج به‌دست ‌آمده، دانشجویان از هیچ‌یک از سبک‌های نظارتی استادان راهنما رضایت نداشتند. در رابطه با سبک‌های تعاملی نیز، دانشجویان سبک تعاملی افقی را به‌عنوان مهم‌ترین سبک تعاملی برگزیدند. در خصوص سبک‌های نظارتی، استفاده از سبک‌های تلفیقی و در خصوص سبک‌های تعاملی، استفاده از سبک افقی و سبک مثبت و پویا به استادان راهنما پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining master's student satisfaction of interactive and supervisory styles of supervisors

نویسندگان [English]

  • H. Arasteh
  • Y. Saeedi

, Faculty of Management, Kharazmi University. Tehran. Iran

چکیده [English]

Preparing the thesis is one of the most important parts of education in higher education level.The current study aimed to determine the level of master student satisfaction of interactive and supervisory styles of supervisors. This research was descriptive survey. The population of the study was all entering male and female doctoral students in 2013-14 academic-year majoring in humanities, science and engineering in Tehran's public universities who defended their master's thesis in the past two years (N=3092). Using Cochran sampling formula, 342 individuals were selected as research sample. A researcher made questionnaire was used for data collection. The validity of the questionnaire was determined by experts and its reliability was measured by Cronbach's alpha (α=.87.2), showing an acceptable level of research tool. One sample t test was used for data analysis. Based on the obtained results, the students were not satisfied with any of the supervisory styles of supervisors. In connection to the interactive styles, students adopted horizontal interactive style as the most interactive style. In supervisory styles, using a combination of styles; and in interactive styles, using a positive and dynamic horizontal style is suggested to the supervisors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational
  • Master students' satisfaction
  • Supervisory and interactive styles Supervisors
  • University
[1]
Lancaster, S., & Milia, L.D., Supervisor Behaviours that. Facilitate Training Transfer. Journal of Workplace Learning, Vol. 25, No. 1, (2012). pp. 6-22.
]2 [
Nili, M.R., Nasr, A.R., & Akbari, N., Check the quality of graduate theses tips.Daneshvar Raftar, Vol. 14, No. 24, (2007). pp. 111- 122. [In Persian.[
]3[
derakhshanfar, H., shahrami, A., hatamabadi, H.R., Amina, F., & Sharifi, E., Check the selection criteria and thesis supervisor from the perspective of medical students. Biannual Journal of Medical Education Development, Vol. 3, No. 4, (2012). pp. 49- 57. [In Persian[.
[4]
Schwartz, H.L., From the Classroom to the Coffee Shop: Graduate Students and Professors Effectively Navigate Interpersonal Boundaries. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, http://www.isetl.org/ijtlhe/, Vol. 23, No. 3, (2011), pp. 363-372.
]5[
Rezaian, M., Mutual responsibilities of the supervisor and the student in writing a thesis. Journal of Medical Education and Development, Qazvin University Of Medical Sciences, Vol. 4, No. 1, (2010), pp. 49- 55.
]6[
Vilkinas, T., An Exploratory Study of the Supervision of Ph.D/ Research Students’ Theses. In Innov High Edu, Vol. 32, (2008). pp. 297-311.
]7[
Ray, S., Selecting a Doctoral Dissertation Supervisor: Analytical Hierarchy Approach to the Multiple Criteria Problem. International Journal of Doctoral Studies, Vol. 2, (2007). pp. 23-32.
]8[
Mcalpine, L., & Weiss, J., Mostly True Confessions: Joint Meaning-Making about the Thesis Journey. The Canadian, journal of Higher Education, Vol. 30, No. 1, (2000). pp. 1-26.
]9[
Shirbegi, N., Kavehei, S., The Role of regulatory supervisors and students from the perspective of graduate students. New Educational Approaches, Faculty of chologic & Educational Science University of Isfahan, Vol. 7, No. 1, (2012), pp. 1- 26. [In Persian[.
]10[
Ylijoki, O., Masters Thesis Writing From A Narrative Approach. Journal Of Studies In Higher Educstion, Vol. 26, No. 1, (2001), pp. 21-34.
]11[
Wiscer, G., The Good Supervisor: Supervising Postgraduate and Undergraduate Research for Doctoral Theses and Dissertations. Palgrave Macmillan. (2005).
[12]
Palomo, M., Development and Validation of a Questionnaire Measure of the Supervisory Relationship. Unpublished D Clin Psych Thesis, Oxford University. (2004).
]13[
Jamieson, S., & Gray, C., The Supervision of Undergraduate Research Students: Expectations of Student and Supervisor. Practice and Evidence of Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education, Vol. 1, No.1, (2006). pp. 37-59.
[14]
Eric Kraus, S., & Arif Ismail, I., PhD Students’ Experiences of Thesis Supervision in Malaysia: Managing Relationships in the Midst of Institutional Change. The Qualitative Report, Vol. 15, No. 4, (2010). pp. 802-822.
]15[
Attaran, M., ZeinAbadi, H.R., Tolabi, S., Supervisor selection and Student-Supervisor relation: PhD graduates perspectives. Journal of  Curriculum Studies(J.C.S.), Vol. 4, No. 15, (2009). pp. 281- 308. [In Persian[.
 
 
]16[
Gatfield, T., & Alpert, F., The Supervisory Management StylesModel, in Quality Conversations, Proceedings of the 25th HERDSA Annual Conference, Perth, Western Australia, (2002). pp. 7-10 July.
]17[
Safaee Movahed, S., attaran, M., Analysis of norms affecting the selection of advisors in the areas of absolute (Mathematical Sciences) and interdisciplinary (Education): a phenomenological study. Interdisciplinary Studies in the Humanities, Vol. 2, No. 4, (2010). pp. 95- 121. [In Persian[.
]18[
East, M., Bitchener, J., & Basturkmen, H., What Constitutes Effective Feedback to Postgraduate Research Students? The Students’ Perspective." Journal of University Teaching & Learning Practice, Vol. 9, No. 2, (2012), pp. 8-31.
]19[
Bradbury- Jones, C., Unity and Detachment: A Discourse Analysis of Doctoral Supervision. In International Journal of Qualitative Methods, (2007). pp. 81-91.
]20[
Toncich, D.J., Key Factors in Postgraduate Research: A guideforStudents, Christobel Engineering, Australia Brighton. (2006).
]21[
Lovitts, B.E., Leaving the Ivory tower the Causes and Consequences of Departure from Doctoral Study. New York: Row Man and Littlefield Publishers, Inc. (2001).
]22[
Zhao, C., Golde, C. M., & McCormick, A.C., More than a Signature: How Advisor Choice and Advisor Behavior Effect Doctoral Student Satisfaction, Paper Prepared for the Conference of the American Educational Research Association. Montreal, Canada, April 12, (2005).
]23[
Grevholm, B., Persson L.E., & Peter, W., A Dynamic Model for Doctoral Students and Guidance of Supervisors in Research Groups. Educational Studies in Mathematics, Vol. 6, No. 2, (2005). pp. 173-179.
]24[
Fernando, D.M., & Hulse-Killacky, D., The Relationship of Supervisory Styles to Satisfaction with Supervision and the Perceived Self-Efficacy of Master's-Level Counseling Students. Counselor Education and Supervision, Vol. 44, No. 4, (2005). pp. 293-304.
]25[
Mhunpiew, N., A Supervisor’s Roles for Successful Thesis and Dissertation. US-China Education Review , Vol. 3, No. 2, (2013). pp. 119-122.
]26[
Jamali Mahmoee, H.R., Relations between teachers and students during the project. News Analysis database Lisna. Word of the Week # 60.(2012). [In Persian[.
]27[
Gordon, J., ABC of learning and teaching in medicine: One to one teaching and feedback. [Cited 2011 Jan 20]. Available from: (2011). http://www.amc.nl/upload/teksten/icp%20congresorganisatie/Gordon%202003.pd.
]28[
Atik, G., & Yalcin, I., Counseling Needs of Educational Sciences Students at the Ankara University. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, No. 2, (2010).  pp .126-152.
]29[
Ives, G., & Rowley, G., Supervisor Selection or Allocation and Continuity of Supervision: Ph.D. Students' Progress and Outcomes." Studies in Higher Education, Vol. 30, No. 5, (2005), pp. 535-556.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image