نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
چکیده
تدوین پایاننامه یکی از مهمترین بخشهای آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبکهای نظارتی و تعاملی استادان راهنما انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که در دو سال اخیر از پایاننامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده بودند تشکیل داد (3092N= ). با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 342 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصان به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب 872/0 نشان از سطح قابل قبول ابزار تحقیق بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. بر اساس نتایج بهدست آمده، دانشجویان از هیچیک از سبکهای نظارتی استادان راهنما رضایت نداشتند. در رابطه با سبکهای تعاملی نیز، دانشجویان سبک تعاملی افقی را بهعنوان مهمترین سبک تعاملی برگزیدند. در خصوص سبکهای نظارتی، استفاده از سبکهای تلفیقی و در خصوص سبکهای تعاملی، استفاده از سبک افقی و سبک مثبت و پویا به استادان راهنما پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Examining master's student satisfaction of interactive and supervisory styles of supervisors
نویسندگان [English]
- H. Arasteh
- Y. Saeedi
, Faculty of Management, Kharazmi University. Tehran. Iran
چکیده [English]
Preparing the thesis is one of the most important parts of education in higher education level.The current study aimed to determine the level of master student satisfaction of interactive and supervisory styles of supervisors. This research was descriptive survey. The population of the study was all entering male and female doctoral students in 2013-14 academic-year majoring in humanities, science and engineering in Tehran's public universities who defended their master's thesis in the past two years (N=3092). Using Cochran sampling formula, 342 individuals were selected as research sample. A researcher made questionnaire was used for data collection. The validity of the questionnaire was determined by experts and its reliability was measured by Cronbach's alpha (α=.87.2), showing an acceptable level of research tool. One sample t test was used for data analysis. Based on the obtained results, the students were not satisfied with any of the supervisory styles of supervisors. In connection to the interactive styles, students adopted horizontal interactive style as the most interactive style. In supervisory styles, using a combination of styles; and in interactive styles, using a positive and dynamic horizontal style is suggested to the supervisors.
کلیدواژهها [English]
- Educational
- Master students' satisfaction
- Supervisory and interactive styles Supervisors
- University
ارسال نظر در مورد این مقاله