نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 تکنولوژی آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
در پژوهش حاضر به تحلیل پایاننامههای کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از منظر روششناسی و زمینهی اجرایی پژوهش پرداخته شد. روش پژوهش مورد استفاده روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش حاضر تمامی پایان نامههای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاههای دولتی ایران شامل 279 پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاههای علامه طباطبایی، خوارزمی و اراک میباشد. در این پژوهش کل جامعه مورد پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. نتایج نشانداد که پایان نامههای تکنولوژی آموزشی از لحاظ روششناختی بیشتر متکی بر روشهای کمّی به خصوص روشهای آزمایشی، پیمایشی، همبستگی و تحلیل محتوا بود. بنابراین بیشتر این پایاننامهها در چهارچوب پارادایم اثبات گرایی انجام شدهاند. تحلیل زمینه اجرایی پژوهش نیز بیانگر این بود که اکثر پژوهشها در دانشگاه و مقاطع مختلف آموزش و پرورش به اجرا درآمده و زمینههایی مانند صنعت و کسب و کار به ندرت مورد توجه بودهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of methodological and executive context of master's dissertations of instructional technology field
نویسندگان [English]
- T. Zandi 1
- Y Mahdavi Nasab 1
- H. Fardanesh 1
- R. Ahmadi 2
1 Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study, master's dissertation of instructional technology were analyzed in point of methodological and executive context. Research methodology was content analysis and all master's dissertations of the public universities of Iran were selected. The total study population was selected as a sample (279dissertations were selected from Alameh Tabtabaei, Kharazmi and Arak University). Results indicate that master's dissertations of instructional technology has been conducted with positivist paradigm and relayed on quantitative approach, and the most methods that were used include experimental, survey, correlation and content analysis. Executive context analysis indicated that the most of researches have been carried out at the universities and schools, and other contexts such as industries and business have rarely been considered.
کلیدواژهها [English]
- Instructional technology
- research methodology
- research approach
- research paradigm
ارسال نظر در مورد این مقاله