نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران
2 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران
چکیده
مطالعه حاضر با هدف باز ساخت، اعتباریابی و رواسازی «مجموعه آزمون انگیزش و نگرش» در یادگیری زبان انگلیسی انجام شده است. به منظور رسیدن به این هدف، پرسشنامه نگرش و انگیزش گاردنر در مورد یادگیری زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه شد. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونه 254 نفری (140 مرد و 114 زن) از دانشجویان کارشناسی در رشتههای مختلف دانشگاههای تهران انتخاب و پرسشنامه روی آنان اجرا گردید. روشهای به کار رفته شامل تحلیل گویهها (ضریب تمیز و روش لوپ)، روایی محتوا و روایی سازه (تحلیل عاملی) و اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عاملها) بود. در نتایج تحلیل عاملی 7 عامل شناسایی شد. اعتبار این پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 848/0 به دست آمد. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش میتوان گفت که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی میتواند نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی را در دانشجویان به گونه مناسب اندازهگیری کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Reconstruction, Validity and Reliability of Attitude/Motivation Test Battery
نویسندگان [English]
- F. Ghorban Dordi Nejad 1
- M.R. Emam jomeh 2
1 Department of English Language, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Faculty of Humanities, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of the present study was to evaluate the reconstruction, validity and reliability of the “Attitude/Motivation Test Battery” in language learning. To achieve this purpose, AMTS was translated into Farsi and evaluated by back translation. The sample of 254 (140 male and 114 female) graduate university students from different majors of Tehran universities were chosen by the random cluster sampling. They answered the AMTS questionnaire. The analysis methods included the item analysis (discrimination coefficient and Loop method), content and construction validity (path analysis) and reliability (calculation of Alpha Cronbach coefficiency for all questionnaires and factors). As a result, 7 factors were recognized including attitude towards language learning importance, language learning anxiety, parents’ encouragement of language learning, negative attitude to language teachers, demotivation of language learning, positive attitude towards native speakers and integrative motivation to language learning were evaluated. The reliability of the questionnaire measured by Alpha Cronbach was 0.848. Regarding the results of this study, AMTB has appropriate validity and reliability. This instrument can measure the motivation and attitude of iraninan language learners.
کلیدواژهها [English]
- Reconstruction
- Validity
- Reliability
- Attitude/Motivation Test Battery
ارسال نظر در مورد این مقاله