فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، آزمایشگاه تحقیقاتی نانوفوتونیک و اپتوالکترونیک،تهران،ایران

2 دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،تهران،ایران

چکیده

یکی از مباحث پیچیده در ساختارهای تداخل­سنج هتروداین و هموداین و نیز روش آموزش آن، نحوه تشخیص تعداد دوره­های سیگنال خطا در یک جابه­جایی کامل است. با در نظر گرفتن نوع و تعداد عوامل تأثیرگذار بر خطاهای سامانه مورد نظر، ممکن است به ازای یک جابه­جایی کامل، چند دوره مختلف در سیگنال خطا به­وجود آید. در محیط آزمایشگاه، کلیه عوامل تأثیرگذار بر خطا وجود داشته و جداسازی آن­ها از هم امکان­پذیر نیست؛ از این­رو، به منظور ایجاد درک مناسب برای کاربر، لازم است به صورت منفرد و سپس ترکیبی از عوامل ایجاد کننده خطا، دوره تناوب خطا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. از سوی دیگر، ایجاد چیدمان مناسب از تداخل­سنجی هتروداین در محیط آزمایشگاه نیاز به آموزش عملی مدرس محور خواهد داشت تا بتوان دوره­های مختلف ایجاد خطا را در آن بررسی کرد. در این مقاله با تشریح ساختارهای عملی ذکرشده، به نحوه آموزش در مشاهده خطای غیرخطی خواهیم پرداخت. این آموزش بر پایه محاسبات نظری و سپس مشاهدات عملی به صورت مدرس محور خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Theoretical and experimental training of nonlinear error separation in measurement systems

نویسندگان [English]

  • S. Olyaee 1
  • S. Hamedi 2

1 Shahid Rajaei Teacher Training University, Nanofootonic and Optoelectronic Research Laboratory, Tehran, Iran

2 Faculty of Electrical Engineering, Khajeh Nasir al-Din Tusi University of Technology, Tehran, Iran

چکیده [English]

Surveying and identifying objectives are the first step to be taken in engineering educational programming, so that if carried out properly, a more objective basis for correlating educations with organizational needs will be achievable. In this article it is aimed to that using comparative- surveying methods find out training needs of engineers in Iran electronic industries company regarding technical, human and perceptional skills. Statistic society in this research is comprised of all engineers under training course between 2005 to 2009. Since, it is not feasible to focus on all individuals, 150 people were adopted randomly and asked to fill out a questionnaire. One hundred and ten questionnaires were returned. The questionnaire includes 30 questions, which are at 92% level of validity based on Chronbach’s Alpha, that is the questionnaire has good stability. An information analysis was performed through comparative and deductive methods. Findings of the study illustrates that majority of engineers need more technical and perceptional training.  In addition, our analyses showed that there is no meaningful relation between type degree, work experiences and authorities of engineers and required skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training need assessment
  • Skill training
  • Engineering Training
  • Kats’ skill model
[1] Cosijns S.J.A.G., Displacement laser interferometry with sub-nanometer uncertainty, PhD Thesis, Technische Universiteit Eindhoven, 2004. [2] Schattenburg M.L. and Smith H.I., The critical role of metrology in nanotechnology, Proc. SPIE, Vol. 4608, 2001, pp.116-124. [3] The international roadmap for semiconductors 2008 edition metrology, Available at: http://public.itrs .net, 2008. [4] Hariharan P., Optical Interferometer, Elsevier Science, USA, 2003. [5] Wu Ch., Periodic nonlinearity resulting from ghost reflections in heterodyne interferometry, Optics Communications, Vol.215, 2003, pp.17-23. [6] Helium–Neon Laser, Available at: http://Wikipedia, the free encyclopedia.html, 2009. [7] Quenelle R.C., Nonlinearity in interferometer measurements, Hewlett-Packard, Vol.34, 1983, p.10. [8] Freitas J.M. and Player M.A., Polarization effects in heterodyne interferometry, Journal of modern optics, Vol.42, No.9, 1995, pp.1875–1900. [9] Bobroff N., Residual errors in laser interferometry fromair turbulence and nonlinearity, applied optics, Vol.26, No.13, 1987, pp.2676-2682. [10] Rosenbluth A.E. and Bobroff N., Optical sources of nonlinearity in heterodyne interferometers, Precision Engineering, Vol.12, No.1, 1990, pp.7–11. [11] Hou W. and Wilkening G., Investigation and compensation of the nonlinearity of heterodyne interferometers, Precision Engineering, Vol.14, 1992, pp.91–98. [12] Rosielle N., Schellekens P., Vermeulen M., Wetzels S. and Pril W., Design for Precision: Current Status and Trends, Precision Engineering, Vol.10, 1998, pp.446– 448. [13] Demarest F.C., High-resolution, high-speed, low data age uncertainty, heterodyne displacement measuring interferometer electronics, Measurement Science and Technology, Vol.9, 1998, pp.1024–1030. [14] Wu C., Periodic nonlinearities resulting from ghost reflections in heterodyne interferometry, Optics Communications, Vol.215, 2003, pp.17-23. [15] Thorlabs Instrumentation, Polarization Optics and Beam Splitters, Available at: http://www.thorlabs.com, 2010. [16] Thorlabs Instrumentation, Optical Power Meter Systems, PM120, Operational Manual, 2009. ]17 ]دبلیو آر میلر و ماری اف میلر، راهنمای تدریس در دانشگاهها، ترجمه: میری ویدا ، انتشارات سمت، .1090 ]19 ]گی آر لفرانسوا، نظریههای یادگیری انسان، ترجمه: سید محمدی یحیی، نشر روان، 1096. [19] Standa Inc., Optomechanical Products, Available at: http://www.standa.com, 2010. [20] MEOS Inc., Photonics for Engineers Mechanical Electronic Optical Systems, MEOS Gmbh, Available at: http:// www.meos.com. , Germany, 2009. آموزش نظری و تجربی جداسازی خطاهای ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 1 ،پاییز 1109 [21] Quimby R.S., Photonics and Lasers: An Introduction, John Wiley and Sons, 2006. [22] Olyaee S., Yoon T.H. and Hamedi S., Jones matrix analysis of frequency mixing error in three-longitudinal-mode laser heterodyne interferometer, IET Optoelectronics, Vol.3, No.5, 2009, pp.215-224. [23] Olyaee S. and Nejad S.M., Nonlinearity and frequency-path modelling of three-longitudinalmode nanometric displacement measurement system, IET Optoelectronics, Vol.1, No.5, 2007, pp.211-220. [24] Agilent Inc., Optics and Laser Heads for Laser Interferometer Positioning Systems, Available at: http://www.agilent.com/find/assist, 2009. [25] Cosijns S.J.A.G., Haitjema H. and Schellekens P.H.J., The influence of polarization states on non- linearities in laser interferometry, In Proceedings of the 3rd Euspen International Conference, 2002, pp.593–596. ]26 ]سمانه حامدی، طراحی و شبیهسازی سیستم اندازهگیری فواصل نانومتری مبتنی بر تداخل سنج لیزری هتروداین با کاهش اثرات غیرخطی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، 1099. [27] Sirohi R.S., A Course of experiment with He-Ne laser, Optics and Laser Technology, Vol.18, 1986.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image