فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
1. کارکرد آموزشی کاریکاتور و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان

علیرضا محمود آبادی؛ هادی ندیمی

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، صفحه 145-153

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.347

چکیده
  بسیاری از فارغ­التحصیلان دانشگاه­ها، در حوزه کاری خود موفق عمل نمی­کنند؛ که یکی از دلایل آن نداشتن انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه­های تدریس، در دوران تحصیل آنهاست. بنابراین یافتن راهکارهای مؤثر در جهت افزایش انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه­های تدریس از مهم­ترین اولویت­های آموزشی به شمار می­آید. هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
2. یک مدل جامع مرکب برای آموزش معماری: تلفیقی از محیط‌های یادگیری حضوری و مجازی

محمودرضا ثقفی

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، صفحه 155-165

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.348

چکیده
  امروزه توجه روز افزونی به رویکرد ساختارگرا در یادگیری و یاددهی به منظور پاسخ گویی به تغییرات و چالش­های پیش روی آموزش عالی وجود دارد. رویکردی که به طور خاص متناسب با آموزش معماری و شیوه یاددهی1 کارگاه طراحی است. در حالی­که کارگاه­های طراحی، محیط آموزشی ایده­الی برای رشته­های مبتنی بر حل مسأله2 هستند،‌ تعداد کمی تحقیق کیفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رباتیک آموزشی
3. استفاده از فناوری واقعیت مجازی و یک ربات هپتیکی جهت آموزش به دانش‌آموزان نابینا

سمیه حسین خانی؛ محمدرضا ارباب تفتی؛ غلامحسن پایگانه

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، صفحه 167-174

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.349

چکیده
  در این مقاله به ارائه یک نرم­افزار جهت آموزش الفبا و اشکال به دانش­آموزان نابینا از طریق یک ربات هپتیکی(فنتوم) پرداخته ­شده است. با استفاده از این فناوری مربی می­تواند با فشردن کلیدهای تعریف شده­ای از صفحه کلید، حروف و اشکال مختلف را روی یک لوح مجازی ایجاد کند. پس از ایجاد هر حرف یا شکل کاربر نابینا قادر است، از طریق ربات هپتیکی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
4. رابطه استفاده از نرم‌افزارهای وایبر، لاین و اینستاگرام با سواد زیست‌محیطی دانشجویان

مهدیه رضائی؛ سید محمد شبیری

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، صفحه 175-185

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.350

چکیده
  هدف پژوهش حاضر آشنایی با آگاهی، نگرش و رفتارهای زیست‌محیطی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی و بررسی میزان تأثیر کاربرد فناوری­های وایبر، لاین و اینستاگرام بر این متغیرهاست. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش جامعه آماری عبارت بود از  26701 نفر دانشجویان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
5. الگوی علی خودکارآمدی تحصیلی، یادگیری خودتنظیم و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان

راضیه شیخ الاسلامی؛ مهدی محمدی؛ رضا ناصری جهرمی؛ مجید کوثری

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، صفحه 187-200

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.351

چکیده
  هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی، یادگیری خود تنظیم و دستاوردهای تحصیل بود. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان سال آخر (نیم­سال هشتم مقطع کارشناسی و نیم­سال سوم مقطع کارشناسی ارشد) در سال تحصیلی 91- 92 دانشگاه شیراز بوده است. نمونه ای با حجم 235 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوشه­ای مرحله­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
6. بررسی تأثیر دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان

مهدی رجبی خوزانی؛ زهرا دریکوندی؛ حمید رضاییان

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، صفحه 201-211

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.352

چکیده
  این پژوهش به منظور بررسی تأثیر دوره­های آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان فنی­وحرفه­ای شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت شبه­آزمایشی بر روی کارآموزان این مرکز است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارآموزانی است، که به مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات فنی­وحرفه­ای شهر اصفهان مراجعه می­کردند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
7. رابطه تعامل، یادگیری خودتنظیمی با رضایتمندی از تحصیل در مدارس هوشمند

مهرانگیز علی نژاد؛ نسیم سعید

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، صفحه 213-222

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.353

چکیده
  چند سالی است که نهضت هوشمندسازی مدارس در ایران آغاز شده است و با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، این امر با سرعت و به طور وسیعی در سطح کشور در حال گسترش است. با توجه به اینکه فناوری به خودی خود توانایی یادگیری دانش­آموزان را افزایش نمی­دهد و برای ایجاد محیطی که یادگیری دانش­آموزان را تقویت کند، شرایطی لازم است؛ بر این اساس هدف این ...  بیشتر