2گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3دانشیار دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی ماهیت ارتباط بین معلم وفراگیر درفرایندیادگیری الکترونیک باتاکید برآراء دلوز است. روش پژوهش از جنس ،پژوهش های کیفی واز نوع تحلیل فلسفی واستنتاجی است روش گرداوری اطلاعات،کتابخانه ای –اسنادی است..بدین منظور نخست، مولفههای اساسی در معرفتشناسی ریزومی دلوز تحلیل شد؛ سپس، ماهیت ارتباط در فرایند آموزش مجازی تبیین گردید و در نهایت ماهیت ارتباط در آموزش مجازی در نسبت با ارتباط در معرفت شناسی ریزوماتیک دلوز، ارزیابی گردید. یافتههای پژوهش حاکی از این است که، ماهیت ارتباط ریزوماتیک مبتنی بر ارتباطگرایی، شبکه سازی، ساخت شکنی، شدن، کوچگرایی وانعطاف پذیری است. همچنین ماهیت ارتباط درآموزش مجازی، مبتنی بر نظریه ارتباطگرایی است که طبق آن، ارتباط در آموزش مجازی، ارتباطی است سیستمی و شبکهای، که روابط غیرخطی بین اجزای سیستم و شبکه برقرار است. طبق این نظریه، آموزش مجازی همان، فرایند برقراری ارتباطات اجزای شبکه با یکدیگر است؛ لذا جهتگیری ارتباط الکترونیکی همسو با ارتباط ریزوماتیک دلوز میباشد. از این رو معرفت شناسی ریزومی در پساساختارگرایی میتواند به عنوان یک مدل در جهت رفع بسیاری از چالشهای نظام آموزشی سنتی برآید و ترسیم کننده ارتباط مطلوب بین معلم و فراگیر درعصر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.
2Department of philosopphy of education, Kharazmi Universirt, Tehran, Iran
3university kharazmi
چکیده [English]
The aim of this Research is study The nature of the relationship between teacher And learner in comprehensive e-Learning Process with an emphasis on ideas of Deleuze To reach this aim,This study from qualitative research and of kind analytic philosophical and inductive. Informationgathering method is library-documentary.First, basic factors in rhizomatic epistemology of Deleuze were investigated.Then, the nature of relationship in Virtual Learning process was illuminated. At the end the nature of relationship Virtual Learning in relation with, the nature of rhizomatic epistemology of Deleuze was examined. The findings of the research indicate that the rhizomatic nature based on connectionism and networking of deconstruction, migration and flexibility. Furthermore, the nature of relationship in Virtual Learning is based on connectionism theory, according to which relationship in Virtual Learning is a systematic and network relationship where there is nonlinear relationship among system elements and the network. based on this theory, learning is itself the relationships of system elements with each other. Thus, its direction is parallel with rhizomatic relationship of Deleuze. Therefore, rhizomatic epistemology in post-constructivism can be an analytical tool to delineate the desired relationship between teacher and learner in Virtual Learning era.
[6] Shorts, E. (2013). Methodology for curriculum studies. Translated by Mehrmohammadi et al. Tehran: Publications of the Organization for the Study and Compilation of Human Sciences Books of Universities.2013. [In Persian].
[8] Bagheri, Kh., & Attaran, M. (1997). Philosophy Contemporary Education, First Edition. Tehran: Institute of Culture and Publications Mehrab ghalalm. [In Persian]
[9] Peters, M., & Burbules, N. C. (2004). Poststructuralism and Educational Research. New York: Rowman & Littlefield.
[10] Zaimran, M. (2010). The Future of Philosophy: An Investigation into Contemporary Philosophical Thoughts. Tehran: Nazar Pazian.
[13] Rough, J. (2008). The Case of Gilles Deleuze: Deleuze of Vote and Works. translated by Mostafa Amiri, The Monthly Book of the Moon of Philosophy, 3(20), 3-31. [In Persian]
[19] Salahshouri, A.& Imanzadeh, A. (2011). A look at analytical and meta-analytic approaches in the philosophy of education. Hamedan: Bu-Ali Sina University.
[22] Zaimran, M. (2004). Gilles Deleuze The Philosophy of Transformation and Distinction, The Book of the Months of Literature and Philosophy,9(80), 48-87. [In Persian]
[23] Colman, F.F. (2005). Rhizome, Deleuze Dictionary ,Edited by Adrian Parr, Edinburgh: Edinburgh University Press.
[29] Ropers-huilman, B. (2008). Feminist teaching in theory and practice: situating power and knowledge in poststructural classrooms. New York: Teacher College.
[30] Deleuze, G. (1987). The Movement ــImage Trans. H. Tomlinson and B.Habberjam. Minneapolis: University of Minnesota Press.
[31] Parker, C. D. (2004). A descriptive study to identify deterrents to participation in employer-provided e-learning. Capella University.
[47] Zare sefat, S., Dehghani, M. & Javadipour, M. (2017). Study of the mental container of high school students in teaching classes. Quarterly Journal of Research, 5(2), 17-33. [In Persian].
[48] Ziba kalam mofrad, F. & Mohammadi, H. (2014). Comparative Study of Critical Thinking from the Viewpoint of Robert Anis and Henry Giroux, Regarding Its Use to Improve Teacher Education System. Journal of Applied Psychological Research, 5(3), 19-38. [In Persian].