• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فناوری آموزش
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
براری, نوری, معینی, علی, رضایی زاده, مرتضی, عباسی کسانی, حامد. (1396). معلم آینده؛ تغییر در نقش و وظایف در محیط‌های دیجیتالی بر اساس نظریة ارتباط‌گرایی. فناوری آموزش, 11(3), 249-258.
نوری براری; علی معینی; مرتضی رضایی زاده; حامد عباسی کسانی. "معلم آینده؛ تغییر در نقش و وظایف در محیط‌های دیجیتالی بر اساس نظریة ارتباط‌گرایی". فناوری آموزش, 11, 3, 1396, 249-258.
براری, نوری, معینی, علی, رضایی زاده, مرتضی, عباسی کسانی, حامد. (1396). 'معلم آینده؛ تغییر در نقش و وظایف در محیط‌های دیجیتالی بر اساس نظریة ارتباط‌گرایی', فناوری آموزش, 11(3), pp. 249-258.
براری, نوری, معینی, علی, رضایی زاده, مرتضی, عباسی کسانی, حامد. معلم آینده؛ تغییر در نقش و وظایف در محیط‌های دیجیتالی بر اساس نظریة ارتباط‌گرایی. فناوری آموزش, 1396; 11(3): 249-258.

معلم آینده؛ تغییر در نقش و وظایف در محیط‌های دیجیتالی بر اساس نظریة ارتباط‌گرایی

مقاله 6، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، بهار 1396، صفحه 249-258  XML اصل مقاله (1444 K)
نویسندگان
نوری براریorcid 1؛ علی معینی 2؛ مرتضی رضایی زاده3؛ حامد عباسی کسانی4
1دانشجوی دوره دکترا فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران- دبیر آموزش‌وپرورش شهرستان
2دانشیار دانشکده علوم مهندسی، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
3عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی وابسته دانشگاه لیمریک -ایرلند
4دانشجوی دوره دکترا فناوری اطلاع‌رسانی در آموزش عالی
چکیده
 هدف پژوهش حاضر بررسی و بازتعریف نقش معلم در محیط‌های جدید و سرشار از فناوری بر طبق دیدگاه نظریه‌پردازان ارتباط­گرایی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن، تحلیل محتوای کیفی مایرینگ می‌باشد. جامعة موردپژوهش کلیة مقالاتی (94 مقاله) هستند که از سال 2003 تا 2015 در مورد ارتباط نظریة ارتباط­گرایی با یادگیری در ژورنال‌های معتبر حیطة آموزش و با کلمات کلیدی مشخص یافت شده‌اند. جامعة نمونه 16 مقاله است که این تعداد، از جامعه براساس اشباع نظری داده‌ها و به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی - قیاسی اسناد جامعة نمونه گردآوری شدند. با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، پاسخ سؤال پژوهش در 16 زیر­مقوله مشخص و با روش کدگذاری باز در 5 مقوله اصلی دسته‌بندی شدند. نتایج تحلیل منجر به تشخیص نقش‌های مهم معلم به‌صورت یک الگو در محیط‌های آموزشی مبتنی بر فناوری بر طبق نظریة یادگیری ارتباط­گرایی گردید.
 
کلیدواژه‌ها
ارتباط­گرایی؛ معلمان؛ محیط‌های یادگیری دیجیتالی؛ مایرینگ
عنوان مقاله [English]
Future teacher; change in roles and tasks in the digital environments based on the Connectivism theory
نویسندگان [English]
Nori Barari1؛ Ali Moeini2؛ Morteza Rezaei Zadeh3؛ Hamed Abbas Kasani4
1PhD student, information technology in higher education, teacher of the Ministry of Education in Marivan County
2Associate Professor, Faculty of engineering, University of Tehran
3Faculty Member of Psychology and educational Science, Faculty of psychology and educational Science, Shahid Beheshti University and Faculty member of Limerick University, Ireland
4PhD student, information technology in higher education
چکیده [English]
The aim of this study is to investigate and redefine the role of the teacher in new environments and rich in technology in accordance with the view of the Connectivism theorists. The research approach is qualitative and the research method is based on Mayring’s qualitative content analysis. The Research community is all of the relationship articles about the Connectivism theory since 2003 to 2015 and learning in accredited journals in the field of education which are sorted with specific keywords. There were 98 articles. The sample was 13 articles which were selected purposefully based on the theoretical saturation of data. The data were been collected from the qualitative-analogous analysis of documents of the sample. By analyzing data the answers to the research question were identified in 29 sub-categories and were classified in 6 main subscales based on the open coding method. The results of the analysis led to the recognition of teacher’s important roles as a model in training environment based on technology in accordance with the learning-oriented Connectivism theory.
 
کلیدواژه‌ها [English]
Connectivism theory, Teachers, digital environment, Mayring
مراجع
]1[. W. Drexler, “The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy”, Australasian Journal of Educational Technology Vol. 26, No.  3, pp. 369-385, (2010).

]2[. R. Kop, and A. Hill, “Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past?”, The International Review of Research in Open and Distributed Learning, Vol, 9. No. 3, (2008).

[3]. H. Eskandari, ‘Epistemological Critique Of Connectivism Theory Based On Islamic Realism And Introducing Of Its Teaching-Learning Components’, [PhD Thesis]. Tehran: Tarbiat Modarres University: School Of Humanities, (2011). [In Persian]

[4]. S. Downes, “Places to go: Connectivism & connective knowledge”, Innovate: Journal of Online Education, Vol. 6, No. 5, (2005).

[5]. G. Siemens, “Learning and knowing in networks: Changing roles for educators and designers”, ITFORUM for Discussion, PP. 1-26, (2005)

[6]. W. Drexler, “The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy”, Australasian Journal of Educational Technology, Vol. 26, No. 3, pp. 369-385, (2010).

[7]. F. Seraje, “A new approach to the design of electronic learning environments” Educational innovationsScientific -Research journal, Vol. 1, No.12, pp. 100-121, (2008). [in Persian]

[8]. Ph.   Mayring, “Qualitative Content Analysis Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research” [Internet], retrieved, 2015 Dec 1, Available from: http://Nbn-Resolving.De/Urn:Nbn:De:0114-Fqs0002204, (2000).

[9]. H. Eskandari, H, Theory and practice of media in the digital age, samt, Tehran, pp. 37-80, (2012). [In Persian]

[10]. G. Siemens, and P. Tittenberger, Handbook of Emerging Technologies for Learning, Canada, University Of Manitoba, pp. 127- 133, (2009).

[11]. R. Oliver, “The role of ICT in higher education for the 21st century: ICT as a change agent for education”, [internet], http://bhsict.pbworks.com/f/role%20of%20ict.pdf, Retrieved April, 14, 2007, (2004).

[12]. N. Callaghan, and M. Bower, “Learning through social networking sites–the critical role of the teacher”, Educational Media International, Vol. 49, No.1, PP. 1-17, (2012).

[13]. G. Siemens, Knowing Knowledge. Vancouver, Bc: Lulu, pp. 13-29, (2006).

[14]. G. Siemens, Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age, [internet], http://www.elearnspace.Org.Articles/connectivism Html, Retrieved: 01/03/2015, (2005).

[15]. L. Starkey, “Teachers’ pedagogical reasoning and action in the digital age”, Teachers and Teaching: theory and practice, Vo.16, No. 2, PP. 233-244, (2010).

[16]. E. Rezai, MR. nili, H. Fardanesh, M. Shah Alizadeh, ‘Qualitative Content Analysis of Connectivism Theory and Introducing a Conceptual Model of Learning Ecology Design’, MEDEA Scientific -Research journal, Vol. 5, NO. 1, PP. 33-45, (2014). [In Persian]

[17]. Mc. Pettenati, and M. Ranieri, Informal Learning Theories and Tools to Support Knowledge Management. In: Distributed Cops, Proceedings of Innovative approaches for learning and knowledge sharing, pp. 55-345, (2006).

[18]. C. bonek, “the economist debate on social networking”, [internet], from: http//zephpria.org/thoughts/archives/,html, retrieved, 2015/01/15/, (2008).

[19]. G. Siemens, “Learning and knowing in networks Changing roles for educators and designers”, Paper 105: University of Georgia IT, from: http://it.coe.uga.edu/itforum/Paper105/Siemens, (2008).

[20]. A. Jones, “ICT and future teachers: are we preparing for e-learning?”, In Information and Communication Technology and the Teacher of the Future, Vol. 9, No. 2, pp. 65-70, (2009).

[21]. G. Siemens, “Complexity, Chaos and Emergence” [Internet]. Available From: https://docs.google.com/document/d/1SbKRX97g1tVgxE3gVWIvA8injDYe_9JVwGjYCLzXe3k, retrieved, 15 April 2015, (2009).

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 463
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

web counter

Journal Management System. Designed by sinaweb.