• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فناوری آموزش
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1389)
نوروزی لرکی, فرزانه, بخشعلی زاده, شهرناز, قربانی سی سخت, زینب. (1389). بازنمایی‌های چندگانه: فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسر‌ها. فناوری آموزش, 5(1), 13-23.
فرزانه نوروزی لرکی; شهرناز بخشعلی زاده; زینب قربانی سی سخت. "بازنمایی‌های چندگانه: فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسر‌ها". فناوری آموزش, 5, 1, 1389, 13-23.
نوروزی لرکی, فرزانه, بخشعلی زاده, شهرناز, قربانی سی سخت, زینب. (1389). 'بازنمایی‌های چندگانه: فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسر‌ها', فناوری آموزش, 5(1), pp. 13-23.
نوروزی لرکی, فرزانه, بخشعلی زاده, شهرناز, قربانی سی سخت, زینب. بازنمایی‌های چندگانه: فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسر‌ها. فناوری آموزش, 1389; 5(1): 13-23.

بازنمایی‌های چندگانه: فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسر‌ها

مقاله 2، دوره 5، شماره 1، پاییز 1389، صفحه 13-23  XML اصل مقاله (464 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
فرزانه نوروزی لرکی1؛ شهرناز بخشعلی زاده2؛ زینب قربانی سی سخت1
1دانشگاه شهید رجایی
2سازمان پژوهش و برنامه ریزی
چکیده
تحقیق حاضر، با هدف بررسی نقش آموزش مبتنی بر بازنمایی­های چندگانه و اثرات آن روی درک دانش­آموزان از کسرها، و عملکرد­شان در حل مسائل شامل کسر اجرا گردید. شرکت کنندگان در این مطالعه 40 دانش­آموز دختر بودند که در دو مدرسه ابتدایی و در دو کلاس پایه چهارم درس می­خواندند. روش تحقیق استفاده شده در این تحقیق، تلفیقی از دو روش کمّی و کیفی بود. در روش کمّی از طرح شبه تجربی استفاده شد و دانش­آموزان یک مدرسه به عنوان گروه کنترل و دانش­آموزان مدرسه دیگر به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. به دانش­آموزان گروه کنترل، مفاهیم شامل کسر با یک رویکرد آموزشی سنتی آموزش داده شد و به دانش­آموزان گروه آزمایش، همان مفاهیم  با رویکرد آموزشی مبتنی بر بازنمایی­های چندگانه آموزش داده شد. اثر آموزش مبتنی بر بازنمایی­های چندگانه روی درک دانش آموزان از کسرها، با یک پیش آزمون و پس آزمون (که قبل و بعد از شروع فرایند آموزش، از هر دو گروه به عمل آمد)، ارزیابی شد. همچنین، برای بررسی عمیق­تر فرایند درک و تفکر دانش آموزان، و عملکرد آن ها هنگام حل مسائل شامل کسر، 6 مصاحبه با 6 دانش­آموز (3 نفر از هر گروه) انجام شد. علاوه بر این، پس از گذشت حدود چهار ماه از زمانی که مفاهیم شامل کسرها به دانش­آموزان آموزش داده شده بود آزمونی تحت عنوان آزمون پایداری یادگیری، از دانش­آموزان دو گروه به عمل آمد. یافته­های مطالعه نشان داد، که دانش­آموزان گروه آزمایش، عملکرد بهتری از خود نشان داده بودند و درک مفهومی­شان از کسرها توسعه یافته بود. یافته­ها، همچنین نشان داد که یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش از مفهوم کسر، نسبت به یادگیری دانش­آموزان گروه کنترل پایدارتر بود.
کلیدواژه‌ها
بازنمایی‌های چندگانه؛ درک مفهومی؛ کسر؛ ریاضیات ابتدایی
عنوان مقاله [English]
Multiple Representations: An Important Process in Learning-Teaching of Fractions
نویسندگان [English]
F. Norouzi1؛ Sh. Bakhshalizadeh2؛ Z. Ghorbani1
1SRTTU
2Research Institute
چکیده [English]
A relatively large number of 4th-grade public primary school students in Iran did not perform at acceptable levels in the national and international assessment of mathematics (such as, TIMSS, 2003, 2007). One concept that poses significant difficulty for these students and negatively affects their overall mathematics achievement is fractions. Many researchers have attributed these difficulties primarily to traditional instruction of fraction that emphasizes on procedural rather than conceptual knowledge. Therefore this study was designed to investigate the effect of a multi-representational instruction on student conceptual understanding of fraction concepts. The participants of the study were 40 students at two primary schools. This study utilized a quasi-experimental design in which students at one school (control) learn fraction concepts with a traditional instructional approach while students at the other school (treatment) learn these concepts with an instructional approach simultaneously introducing multiple representations. The effect of a multi-representational instruction on students’ understanding was assessed with a pretest and posttest. For deeper investigation of the process of understanding and thinking of students, qualitative interviews were also conducted with three participants from each school.  The findings of the study indicated that students in treatment group scored significantly higher, and develop of the conceptual understanding of the concept of fractions, and therefore they have less misconception when learning fraction concepts. Besides the findings of the study, indicated that students in treatment group have resistant learning of concept of fractions.
کلیدواژه‌ها [English]
Multiple Representations, elementary mathematics, Fraction
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,694
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,400
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

web counter

Journal Management System. Designed by sinaweb.