فصلنامه علمی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مهندسی برق،دانشگاه خواجه نصیر الدین توسی،تهران،ایران

چکیده

این مقاله مزایای سیستم فیدبک از نحوه آموزش در دانشگاه­های سنتی را مطرح می­کند. فیدبک از نحوه تدریس در دانشگاه­های سنتی از نظر خواهی از دانشجویان در مورد برنامه تدریس شده، تدریس توسط گروه آموزشی، در سطح گروه آموزشی یا دانشکده صورت گرفته به صورت آماری تهیه می­شود. تمام دانشگاه­ها در سراسر جهان چنین سیستمی برای ارزیابی دارند. بعضی از دانشگاه­ها نتایج حاصل از این بررسی آماری را در سطح مدیریت دانشگاه مطرح می­کنند، بعضی فقط بعضی فقط در سطح اساتید مدرس مطرح کرده و بعضی فقط به مطرح کردن در سطح دانشجویان اکتفا می­کنند. یک مشکل معمول این است که نتایج این بررسی­ها ممکن است فقط توسط اساتید دیده شود و مهم نباشد که خوب یا بد باشد. در مقاله یک توسعه کیفیت آموزشی پویا ارائه می­شود که به طور سیستماتیک اطلاعات را از دانشجویان و مدرسین و ناظران صنعت جمع آوری می­کند. سپس یک مدیریت به صورت افزایش اطلاعات ورودی به طور دائم به کار گرفته شده تا از اطلاعات حاصل به صورت مبنایی برای تهیه و توسعه کیفیت دروس جاری استفاده شود. ضمناً ماتریسی از اندازه گیری نحوه این که هر کس چگونه از این فیدبک برای بهبود نحوه تدریس و یادگیری استفاده می­کند تهیه می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Increasing Feedback Systems for Teaching Enhancement

نویسنده [English]

  • M.A. Golkar

Department of Electrical Engineering, K.N. Toosi University of Technology,Tehran,Iran

چکیده [English]

This paper identifies issues that arise from traditional university feedback systems. Traditional university feedback systems are undertaken as annual student surveys in areas including curriculum and teaching which may be conducted by the academic development unit, student union or at faculty or school level which generate statistical results. All universities around the world have such feedback systems. Some universities take the results seriously at senior management level, some only at academic teaching staff level and some only at a student level. A common problem is that these teaching survey results may only be seen by teachers, it doesn't matter whether the results are good or bad. In this paper, we present a dynamic curriculum development which systematically collects input or feedback from learners (students), teachers (academics) and industry panelists. We provide an incremental management approach to use these as a basis for new course development and strategic management of the improvement process of course development as well as a matrix on the measurement of how one utilizes the feedback for teaching and learning improvement and the value output from the triple feedback system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching
  • Curriculum
  • Traditional Feedback Systems
  • Learning

[1] Curtin University of Technology (2002), Curtin Strategic Plan on Teaching and Learning, 2002-2005. [2] Glatthorn A., Harris D.E. and Carr J.F., Curriculum Handbook - Chapter: Planning and Organizing for Curriculum Renewal, Association for Supervision and Curriculum Development (ACSD). [viewed Oct 2003, verified 7 Jun 2004. [3] March C.J. and Willis G., Curriculum alternative approaches; Ongoing issues. 3rd Edition. Merrill Prentice-Hall, 2003. [4] Australian Government Department of Education, Science and Training (DEST) 2003/04 Budget paper: Outcomes and Output Group Information, 2003. [5] Hill J.R. and Hannafin M.J., Teaching and learning in digital environments: the resurgence of resource-based learning, Educational Technology, Research and Development, Vol.49, No.3, 2001, pp. 1042- 1629. [6] Morien R., Schmidenberg, Educating Information Systems Professionals: The Tertiary Education Challenge. APITITE '94 (Asia Pacific Information Technology in Training and Education), Brisbane, June, 1994.