سامیان, مسعود, موحدی, رضا, صالحی عمران, ابراهیم, سعدی, حشمت اله. (1397). شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگیهای حرفهای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش. فناوری آموزش, (), -. doi: 10.22061/jte.2019.3601.1903
مسعود سامیان; رضا موحدی; ابراهیم صالحی عمران; حشمت اله سعدی. "شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگیهای حرفهای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش". فناوری آموزش, , , 1397, -. doi: 10.22061/jte.2019.3601.1903
سامیان, مسعود, موحدی, رضا, صالحی عمران, ابراهیم, سعدی, حشمت اله. (1397). 'شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگیهای حرفهای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش', فناوری آموزش, (), pp. -. doi: 10.22061/jte.2019.3601.1903
سامیان, مسعود, موحدی, رضا, صالحی عمران, ابراهیم, سعدی, حشمت اله. شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگیهای حرفهای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش. فناوری آموزش, 1397; (): -. doi: 10.22061/jte.2019.3601.1903
شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگیهای حرفهای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش
هجامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در رشتههای مختلف کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه رازی کرمانشاه بودند (N=850). از این تعداد، 385 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه بود که سوالات آن در سه بخش شامل شایستگیهای حرفهای، ساختار اجتماعی آموزش، انگیزه تحصیلی طراحی شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و به میزان 0.88 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه دانشجویان کشاورزی از بین شایستگیهای حرفه ای، 8 مولفه شامل -1 کسب مهارتهای عملی، -2 مهارتهای زبان انگلیسی، -3 تجربه کار کشاورزی، -4 توانایی اجرا و انجام پروژه های مختلف کشاورزی، نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نیز نشان دهنده اثر مستقیم شایستگیهای حرفهای بر دو متغیر انگیزه تحصیلی (0.78) و ساختار اجتماعی آموزش (0.63)، بوده که در سطح 0.001 مثبت و معنادار شد. نتایج همچنین نشان داد انگیزه تحصیلی اثر مستقیم بر روی ساختار اجتماعی آموزش با ضریب مسیر (0.82) داشته است.
Identifying the needs of agricultural students in the field of professional competencies based on the Borich's model and the relationship with the social structure of education
The statistical population of this study consisted of senior undergraduate and postgraduate students on different agricultural fields in both Bu Ali Sina university of Hamedan and Razi University of Kermanshah (N = 850). Of those students, 385 students were selected as sample size using Cochran's formula and simple random sampling method. The main instrument of the research was a questionnaire whose questions were designed in three sections: professional competencies, social structure of education, academic motivation. The validity of the questionnaire was calculated using a panel of experts and its reliability was calculated by Cronbach's alpha test and it was 0.88. The results of the research showed that from the viewpoint of the agricultural students about professional competencies, 8 items need to be learned by the students and integrated into students' curriculum. These were: 1. Acquisition of practical skills, 2. English skills, 3. Agricultural experience, 4. Ability to implement and implement various agricultural projects, The results of structural equation analysis also show the direct effect of professional competencies on two variables of academic motivation (0.78) and social structure of education (0.63), and they were significant at the level of 0.001.
کلیدواژهها [English]
Professional competencies, Borich's model, social structure of education, academic motivation, agricultural students
[14] Patel, K.B., Maina, M, Hagmann, J., & Woomer, P.L. (2001). Curriculum development and transformation in rural development and natural resource management. Paper presented at the strategy workshop of the Rockefeller Foundation’s Bellagio Center, Italy.
[15] Sterling, S. (2001) Sustainable education: Re-visioning and change. UK: Green Books Ltd.
[16] Moran, L., & Myringer, B. (1999). Flexible learning and university change. In Harry, K. (Ed.), Higher education through open and distance learning: World review of distance education and open learning, PP. 57-71. New York: McGraw-Hill.