فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
1. آموزش طراحی معماری مسکونی مبتنی بر قابلیت‌های محیطی

سمیه بیطرف؛ محسن کاملی؛ بهرام صالح صدق پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6613.2421

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به گسترش مکانی- محتوایی حوزه­های دانش، توجه به رویکردهای نو در آموزش، با تأکید بر فرصت­‌ها و محدودیت­‌ها، ضروری است. بنابراین، در این مقاله ارائۀ الگوی آموزشی مناسب با رویکرد قابلیت محیطی (شامل ویژگی‌های محیطی و خصوصیات فیزیکی، فرهنگی، رفتاری و ادراکی کاربران) در سطوح مختلف، در آموزش طراحی مجموعه­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
2. الگوی توسعه حرفه ای مدیران آموزشگاهی هنرستانهای فنی و حرفه ای (با استفاده از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد نوظهور)

علیرضا کمرئی؛ عباس خورشیدی؛ فاطمه حمیدی فر؛ امیرحسین محمودی؛ مهدی شریعتمداری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7288.2520

چکیده
  توسعه حرفه ی از مهمترین موضوعات حوزه مدیریت منابع انسانی است که منجر به پدید آمدن مراتبی از شایستگی های حرفه ای در کارکنان سازمان می شود. در آموزش و پرورش، تا کنون مطالعات پیرامون توسعه حرفه ای، با رویکردهای مختلف انجام شده است : شناسایی و تعیین نیازهای حرفه ای مدیران و معلمان و بررسی روش هایی توسعه حرفه ای آنان از جمله این رویکردها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
3. ارزیابی شناخت دانشجویان از مفهوم علم و کاوشگری علمی و رابطه‌ی آن با درک یک مفهوم فیزیکی(جرم)

ناصر بصیری؛ فاطمه احمدی؛ مهدی نیک عمل

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.4977.2145

چکیده
  پیشینه و اهداف: نگاه تک بعدی  به علم اعتبار اعتبار کافی ندارد زیرا علم ماهیت بین رشته ای و چندین بعدی دارد. علم به عنوان تلاش انسانی برای توضیح پدیده‌های طبیعی است که نیاز به دانش بین رشته ای دارد. تلاش افراد از تمامی فرهنگ‌ها و شاخه های علوم دانش و معرفت علمی را به وجود می آورد این دانش مبتنی بر شواهد تجربی، استدلال عقلانی و شک‌گرایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره ابتدایی
4. اثربخشی تدریس معکوس بر اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه پنجم شهرستان مرند

سودابه نیائی؛ علی ایمان زاده؛ شهرام واحدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5908.2303

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از روشهای جدید در حوزه یاددهی و یادگیری، روش تدریس معکوس است. هدف از این مقاله بررسی تاثیر کلاس معکوس روی اضطراب ریاضی دانش‌آموزان و هم چنین عملکرد ریاضی آنان است. روش‌ها‌: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه پنجم شهرستان مرند در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه آماری به صورت هدفمند بود، به طوری که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
5. بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های تفکر انتقادی با استفاده از فناوری‌های آموزشی در کتابهای درسی علوم تجربی پایه اول ایران و روسیه

بی بی عشرت زمانی؛ سیدامین عظیمی؛ نسیم سلیمانی؛ فریدون پریش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5308.2203

چکیده
  پیشینه و اهداف:هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه میزان استفاده از فناوری‌های آموزشی برای پرورش تفکر انتقادی دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی علوم تجربی پایه اول ابتدایی کشورهای روسیه و ایران می‌باشد. روش‌ها‌: روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است و نمونه آماری آن کتاب‌های درسی علوم تجربی پایه اول ابتدایی کشورهای ایران و روسیه می‌باشد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
6. تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه‌ای منطقه 8 (مازندران، گلستان و سمنان)

علی اصغر الیاسی؛ محمد صالحی؛ رضا یوسفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.4875.2130

چکیده
  پیشینه و اهداف:هدف این پژوهش، تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی‌وحرفه­ای منطقه 8 (استان‌های مازندران، گلستان و سمنان) می‌باشد. پژوهشگر در پژوهش حاضر با توجه به بررسی پژوهش‌ها و مطالعات گذشته از جمله عطایی و همکاران(1396) که به این نتیجه رسیدند که  به‌کارگیری شاخص‌های دانشگاه‌های کارآفرین در چارت سازمانی و آموزشی دانشگاه‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی شایستگی حرفه ای معلمان
7. تبیین اهداف برنامه درسی مبتنی بر تربیت معلم پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان

حسین عابدینی علوی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ محمد رضا نیستانی؛ محمد جواد لیاقت دار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6409.2391

چکیده
  پیشینه و اهداف:از آغاز  قرن حاضر تغییرات شگرفی در آموزش و پرورش و جامعه صورت گرفته است. از این تغییرات می‌توان به تغییر جامعه صنعتی به جامعه دانش بنیان، تغییر در فناوری اطلاعات و اطلاعات جدید در حوزه‌های مختلف علمی و تغییر در مشاغل اشاره کرد. در نتیجه آموزش و پرورش با توجه به سطح انتظارات جامعه و برون‌دادهای آن با کاستی‌های زیادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بازی های رایانه ای آموزشی
8. بررسی تاثیر استفاده از مربی مجازی در شبیه ساز هوشمند آموزش قوانین رانندگی بر عملکرد یادگیری

یونس سخاوت؛ فرشته علیزاده؛ صمد روحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6429.2396

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری واقعیت مجازی به­عنوان ابزاری مؤثر در آموزش مهارت­ها و مفاهیم مختلف شناخته شده ­است. آموزش و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از طریق رویکردهای نوین، امری ضروری برای کنترل و به حداقل رساندن ضرر و زیان ناشی از مشکلات رانندگی است. طی سال­های اخیر عنصر مربی مجازی، جهت افزایش تعامل و بهبود یادگیری آموزندگان به سیستم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
9. رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه و کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک تبریز

مریم حسین زاده نباتی؛ فیروز محمودی؛ یوسف ادیب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6655.2428

چکیده
  پیشینه و اهداف: توسعه نگرش مثبت نسبت به موضوع مورد مطالعه، یکی از اهداف آموزشی شایع امروز است. معلمان و همچنین والدین معتقدند که نگرش دانش­آموز نسبت به موضوع درسی بر موفقیت دانش­آموز در مدرسه تأثیر می گذارد. ادراکات دانش‌آموزان متوسطه در مورد یادگیری فناوری ممکن است تصمیم آنها را برای تحصیل در رشته دانشگاهی و کار در زمینه علم، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
10. بررسی اثربخشی لغت نامه الکترونیکی بر فراگیری واژگان زبان آموزان با رویکرد فراتحلیل

وحیده سادات واحدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6723.2441

چکیده
  پیشینه و اهداف: گنجاندن مجموعه متنوعی از برنامه های یادگیری زبان از طریق کامپیوتر در کلاس های آموزش زبان در طی پنج دهه اخیر سبب گردیده است تا اهمیت یافتن پاسخ روشن به سوالاتی نظیر اینکه تا چه میزان و تحت تاثیر کدام متغیرهای تعدیل کننده برنامه های یادگیری زبان از طریق کامپیوتر می توانند نتایج موثرتری در مقایسه با آموزش های سنتی زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- تربیت معلم
11. بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان و دانشجو‌معلمان در حوزه استدلال تناسبی با تمرکز بر فعالیت آموزش حل مسأله‌ در گونه‌های معنایی

افسانه پورنگ؛ نسیم اصغری؛ احمد شاهورانی سمنانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5939.2311

چکیده
  پیشینه و اهداف: استدلال تناسبی، پیش در‌آمد تفکر تابعی و ابزاری قدرتمند در جهت توسعه تفکر جبری است که مستلزم درک دانش‌آموزان از رابطه تابعی میان فضاهای اندازه می‌باشد. توانایی بازشناسی و تشخیص شباهت ساختاری و مقایسه های ضربی در فرایند استدلال تناسبی ، پایه ی جبر و ریاضیات پیشرو می باشد مفهوم تناسب و استلزام‎های توسعه تفکر تناسبی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
12. معلمان در شبکه‌های اجتماعی: مطالعه‌ انگیزه‌ها و نحوه استفاده

فرهاد سراجی؛ رضا مالمیر؛ حامد عباسی کسانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6566.2414

چکیده
  پیشینه و اهداف: کاربران با انگیزه­های متفاوت وارد شبکه­های اجتماعی می‌شوند و نحوه مشارکت آن­ها نیز در شبکه­های اجتماعی از هم متفاوت است. معلمان به‌عنوان کاربر شبکه­های اجتماعی با اهداف و انگیزه­های گوناگون، شیوه مختلفی را برای مشارکت در این شبکه­ها برمی­گزینند.  لذا پژوهش حاضر با تأکید بر نقش انگیزه­ها در نحوه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
13. طراحی سیستم مترجم مبتنی بر آواتار زبان فارسی به زبان اشاره فارسی

محبوبه شمسی؛ مرضیه دیوانی؛ عبدالرضا رسولی کناری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آبان 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6747.2446

چکیده
  پیشینه و اهداف:زبان اشاره یک زبان دیداری است که از شکل‌های دست، بیان چهره‌ای ژست‌ها و زبان بدنی جهت برقراری ارتباط استفاده می‌کند. مطالعات زبان‌شناختی نشان داده‌اند که زبان‌های اشاره هم‌چون زبان‌های گفتاری، طبیعی و برطرف‌کننده‌ نیاز ارتباطی گویشوران خود هستند. زبان اشاره نه یک زبان واحد است که جهانی باشد و نه هر کشوری زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
14. شناسایی مؤلفه‌های ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران

فاطمه نارنجی ثانی؛ جواد پورکریمی؛ سمانه حجازی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6130.2336

چکیده
  پیشینه اهداف: یادگیری الکترونیکی ضرورت جامعه اطلاعاتی و یکی از شرایط اصلی برای تحقق هدف برنامه چهارم توسعه کشور (توسعه مبتنی بر دانایی) است.  در برنامه ی مذکور به دانشگاه ها اجازه داده شده است که به  منظور پاسخگویی مناسب به افزایش تقاضا برای ورود به نظام آموزش عالی از یک سو و دسترسی به فرصت های برابر آموزشی و ارتقای پوشش جمعیت دانشجویی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش مهندسی
15. ارزیابی اثربخشی شیوههای استفاده از محرکهای بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان معماری

محمدعلی اشرف گنجوئی؛ حمید ندیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.5028.2156

چکیده
  پیشینه و اهداف: در فرایند طراحی، تصاویر به عنوان محرک بصری ابزار مهمی در رسیدن به ایده­های خلاق طراحی هستند. این موضوع باعث شده تا در حوزه فناوری آموزش، مطالعات وسیعی در خصوص روش­های استفاده از محرک­های بصری به عنوان ابزاری آموزشی انجام شود. از آنجا که محرک می‌تواند بر اساس نوع تشابه با مسأله طراحی و کیفیت(واضح، مبهم) تقسیم‌بندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
16. بررسی توانایی‌فضایی دانش‌آموزان دختر و پسر در پایه‌های دهم و یازدهم با توجه به عامل‌های تجسم فضایی، دوران‌ذهنی و جهت‌یابی فضایی

ابراهیم ریحانی؛ فرج اله قاسمی؛ زهرا رحیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6461.2404

چکیده
  پیشینه و اهداف: توانایی ‌فضایی به دلیل کاربرد آن در زندگی روزمره و جایگاه آن در علوم و مهندسی اهمیتی ویژه دارد. در دهه­های اخیر مطالعات زیادی در مورد توانایی فضایی در حوزه­ آموزش ریاضی صورت گرفته است. بخشی از این مطالعات در حوزه­ی ریاضیات مدرسه­ای بوده و در آن بر اهمیت جایگاه توانایی فضایی در فرآیند آموزش ریاضی مدرسه‌ای تأکید ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
17. ارزیابی ارتباط آموزش و کار حرفه‌ای در رشته‌ معماری

صبا حجازی؛ مینو شفایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6535.2412

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف از آموزش معماری، آماده‌سازی ‌‌‌‌فارغ‌التحصیلان ‌این رشته برای کارایی عمومی ‌در ‌این زمینه است. این در حالی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان معماری که جذب بازار کار می‌شوند، شکافی عمیق میان آنچه در دانشکده آموخته‌‌اند و آنچه در فعالیت حرفه‌ای انجام می‌شود، مشاهده می‌کنند.در‌ این تحقیق، ‌‌ارزیابی دامنه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
18. تجربه زیسته دانشجویان از عدالت در دوره‌های آموزش مجازی

اسماعیل جعفری؛ نسرین همایونی بخشایش؛ جمیله علم الهدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5291.2199

چکیده
  پیشینه اهداف: امروزه، آموزش مجازی به‌عنوان یکی از کاربردهای مهم فن‌آوری‌های جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح و فعالیت‌های گسترده‌ای در این راستا آغاز گردیده است این امکان می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد توجه برای پر کردن خلأهای آموزشی، در نبود دسترسی به آموزش حضوری و در نهایت ارتقای عدالت آموزشی برای افراد در مناطق روستایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
19. آموزش الکترونیکی ریاضی مبتنی بر حل مسأله با طراحی نرم‌افزار جدید و بررسی تأثیر آن بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم

محمد جعفرآبادی آشتیانی؛ منصور نعمانوف

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6376.2389

چکیده
  پیشینه اهداف: ازآنجایی‌که روش آموزش مبتنی بر حل مسأله  روشی کارا، پذیرفته‌شده و دانش‌آموز محور می‌باشد و در این روش یادگیرنده در کل فرآیند آموزش و یادگیری فعال است، روشی مناسب برای آموزش مفاهیم ریاضی است. بااین‌حال پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند که اجرای این روش به شیوه سنتی با محدودیت‌های جدی نظیر کمبود منابع مالی، کمبود زمان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت آموزشی
20. سنجش درجه‌توسعه‌یافتگی و محرومیت آموزشی شهرستان‌های استان سیستان‌وبلوچستان

مجید کریم زاده؛ بهزاد کریم زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.2813.1722

چکیده
  پیشینه و اهداف:بخش آموزش و شاخص­های آن، به عنوان یکی از مهم­ترین مؤلفه‌های بعد اجتماعی توسعه پایدار، با ایفای نقش اساسی و سرنوشت‌ساز خود در روند توسعه همه­جانبه، نقش بسیار کلیدی و محوری داشته و شرط لازم برای رسیدن به توسعه جوامع است. آموزش همواره دغدغه دولت­ها در دست‌یابی به توزیع عادلانه امکانات و تخصص‌ها بوده است و به همین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علوم تربیتی
21. شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان

جواد ایمانی؛ مهدی باقری؛ نادرقلی قورچیان؛ پریوش جعفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4900.2133

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان بود. این پژوهش نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، با رویکرد کمی- کیفی (آمیخته) انجام گرفته ‎است. جامعه آماری شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس بود. که در بخش کمی شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- تربیت معلم
22. اثربخشی آموزش مبتنی بر بازیگونه سازی درانگیزش تحصیلی دانش آموزان با نارسایی ذهنی

محمد قاسمی ارگنه؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ علیرضا محسنی؛ روح الله فتح آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4980.2147

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر  بازیگونه سازی بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با نارسایی ذهنی انجام شده است. روش پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود که بدین منظور از جامعه آماری دانش‌آموزان استثنایی با نارسایی ذهنی استان کرمانشاه ، تعداد 32 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
23. چالش‌های توسعه حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در تدریس آنلاین

داود رحیمی کینچا؛ عباس عباس پور؛ مرتضی طاهری؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی خورسندی طاسکوه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.5128.2181

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نیازها و چالش های توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در تدریس آنلاین، به روش کمی و به شیوه توصیفی- تحلیلی اجرا شد. جامعه پژوهش عبارت بودند از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی که تعداد 113 نفر از 10 دانشکده مختلف به عنوان نمونه، به شکل در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
24. ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های کیفیت محیطی حیاط بر رفتار پرخاشگرایانه دانش‌آموزان نمونه‌موردی: دانش‌آموزان دوره ابتدایی

ملیحه تقی پور؛ علی اکبر حیدری؛ خاطره سجادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4510.2078

چکیده
  یکی از مسائل اجتماعی امروز، بروز ناهنجاری‌های رفتاری در نوجوانان است که این موضوع در قالب رفتارهای پرخاشگرانه نمود می‌یابد و پیشگری از وقوع آن یکی از مهمترین اولویت‌های خانواده‌ها و ارگان‌های تربیتی است. مدارس به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش بسزایی در ارتقا مهارت‌های اجتماعی و مهار چنین رفتارهای پرخاشگرانه‌ای دارد. در پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
25. بررسی کیفیت فرایند آموزش درس مقدمات طراحی معماری (2) در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران

الهام کاظمی؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ رحمت محمدزاده؛ افرا غریب پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4830.2124

چکیده
  این پژوهش به بررسی کیفیت فرایند آموزش درس مقدمات طراحی معماری2 بر اساس ابعاد مورد توافق اکثر محققان از جمله بعد آموزشی، روانشناسی محیط، کالبدی و تکنولوژی در دو آتلیه5 و آتلیه6 در دانشکده هنرهای زیبا می پردازد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است که بخش اول شامل پرسشنامه و نظرسنجی از دانشجویان و بخش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت بدنی
26. بررسی عوامل موثر بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ورزش مدارس با استفاده از الگوی مدلسازی ساختاری تفسیری

شیدا رنجبری؛ زین العابدین فلاح؛ وحید شجاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4353.2053

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فاوا در ورزش مدارس با استفاده از الگوی مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گردید. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات ترکببی از توع اکتشافی می‌باشد که به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش، معلمان ورزش و خبرگان حوزه تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش بودند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
27. بررسی مؤلفه‌های موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات

محسن نوکاریزی؛ فاطمه تقی پناهی؛ محمد حسین دیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3938.1961

چکیده
  در مقاله حاضر با هدف بررسی مؤلفه‌های موفقیت تولید و اشتراک محتوا در صفحه‌های آموزشی یا با محتوای آموزشی اینستاگرام، تجربه‌های موفق در جلب نظر کاربران با بهره‌گیری از دو نظریه اشاعه نوآوری‌ها و درگیر کردن کاربر واکاوی شد. پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. 30 صفحه آموزشی به صورت نمونه هدف‌مند و بر اساس رویکرد افزارسنجی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
28. تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان

سوسن مهرزاد؛ زینب گلزاری؛ زهرا طالب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3657.1946

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل هنرجویان هنرستان امام حسن مجتبی (ع) پایه دهم در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که از این تعداد حجم نمونه 60 نفر ( 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ) که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت بدنی
29. دیدگاه معلمین و دانش آموزان پیرامون استفاده از فناوری آموزشی در درس تربیت بدنی

امیر دانا؛ سعید قربانی؛ اعظم فتحی زادان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4042.1986

چکیده
  تربیت بدنی یکی ازدروس مهم و مورد اعتنا درحوزه آموزش در جهت اجتماعی بار آوردن دانش آموزان و به تبع آن مسئولیت پذیری دانش آموزان است.با توجه به اینکه استفاده ازتکنولوژی آموزشی میتواند مشارکت دانش آموزان رافعالانه تر و درگیر در این درس کند لذاهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرات ذکر شده و استفاده ازتکنولوژی در یادگیری و آموزش درس تربیت بدنی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
30. شیوه های آموزش بازسازی به دانشجویان معماری، نمونه موردی: کارگاه مقدمات-بازسازی، گروه بازسازی پس از سانحه، دانشگاه شهید بهشتی

علی شرقی؛ حمیدرضا عظمتی؛ سعیده اسدی؛ عبدالمجید خورشیدیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4876.2129

چکیده
  اهداف: رخداد سوانح و تجارب شکست معماران در پروژه‌های بازسازی و اسکان، وجود خلا در دیدگاه‌های آموخته و نیازهای برنامه‌ریزی و طراحی در شرایط بحرانی پساسانحه را آشکار می‌کنند. مشارکت موفق این جامعه در بازسازی، مستلزم دانش و تخصص در ایجاد محیطی تابآور است. مقاله حاضرکارامدی فناوری آموزش بازسازی به دانشجویان معماری در دانشگاه شهید ...  بیشتر

مقاله پژوهشی اموزش الکترونیکی- مجازی
31. اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خود تنظیم و پیشرفت تحصیلی

نجف طهماسبی پور؛ فریده حمیدی؛ زهرا کاظمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 تیر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5508.2479

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خود تنظیم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نهم بود. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و جامعه مورد نظر، دانش آموزان سال سوم دوره اول متوسطه (نهم) دبیرستان دولتی پروین اعتصامی شهرستان الیگودرز بود که در سال96-97 به تحصیل مشغول بودند. ...  بیشتر