فصلنامه علمی
معماری
1. بررسی مؤلفه‌های موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات

محسن نوکاریزی؛ فاطمه تقی پناهی؛ محمد حسین دیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3938.1961

چکیده
  در مقاله حاضر با هدف بررسی مؤلفه‌های موفقیت تولید و اشتراک محتوا در صفحه‌های آموزشی یا با محتوای آموزشی اینستاگرام، تجربه‌های موفق در جلب نظر کاربران با بهره‌گیری از دو نظریه اشاعه نوآوری‌ها و درگیر کردن کاربر واکاوی شد. پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. 30 صفحه آموزشی به صورت نمونه هدف‌مند و بر اساس رویکرد افزارسنجی ...  بیشتر

معماری
2. بررسی تاثیر روش آموزش استقرایی بر نتایج طراحی در درس طراحی معماری 4 نمونه موردی:دانشگاه خیام مشهد

شادی ضیائی؛ احمد میرزاکوچک خوشنویس

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4494.2076

چکیده
  اهداف: سهم عمده‌ای از تربیت طراحی دانش‌آموختگان این رشته، بر عهده‌ی دروس 5 گانه‌ی کارگاهی طرح می‌باشد. بنابراین ارزیابی روش تدریس تک‌تک این دروس حائز اهمیت می‌باشد. در بخش نخست این مقاله، مباحث درس طرح معماری 4 مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، تاثیر روش آموزش استقرایی در طرح‌های نهایی، در جامعه‌ی آماری مورد نظر پژوهش(دانشگاه ...  بیشتر

معماری
3. روش‌های انعطاف پذیری در به روزرسانی معماری و رویکردهای آموزشی مدارس

مهدی زندیه؛ پدرام حصاری؛ عطیه زندیه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 0-123 فروردین 777

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3838.1947

چکیده
  پیشینه و اهداف: با جهانی‌شدن و قرارگیری در مسیر جریان‌های فکری گوناگون، طراحی معماری به عنوان عاملی تأثیرگذار و تأثیرپذیر دچار تغییر در فرآیند شده است. معماری مدارس با توجه به تحولات نظام آموزشی و نیازهای فزاینده‌ دانش‌آموزان با توجه به ارتباطات و یکسو‌شدن جریان‌‌های فکری در دنیا، نیازمند تغییر اجباری است، در حقیقت فراگیر‌ ...  بیشتر

معماری
4. بررسی کیفیت فرایند آموزش درس مقدمات طراحی معماری (2) در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران

الهام کاظمی؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ رحمت محمدزاده؛ افرا غریب پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4830.2124

چکیده
  این پژوهش به بررسی کیفیت فرایند آموزش درس مقدمات طراحی معماری2 بر اساس ابعاد مورد توافق اکثر محققان از جمله بعد آموزشی، روانشناسی محیط، کالبدی و تکنولوژی در دو آتلیه5 و آتلیه6 در دانشکده هنرهای زیبا می پردازد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است که بخش اول شامل پرسشنامه و نظرسنجی از دانشجویان و بخش ...  بیشتر

معماری
5. شیوه های آموزش بازسازی به دانشجویان معماری، نمونه موردی: کارگاه مقدمات-بازسازی، گروه بازسازی پس از سانحه، دانشگاه شهید بهشتی

علی شرقی؛ حمیدرضا عظمتی؛ سعیده اسدی؛ عبدالمجید خورشیدیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4876.2129

چکیده
  اهداف: رخداد سوانح و تجارب شکست معماران در پروژه‌های بازسازی و اسکان، وجود خلا در دیدگاه‌های آموخته و نیازهای برنامه‌ریزی و طراحی در شرایط بحرانی پساسانحه را آشکار می‌کنند. مشارکت موفق این جامعه در بازسازی، مستلزم دانش و تخصص در ایجاد محیطی تابآور است. مقاله حاضرکارامدی فناوری آموزش بازسازی به دانشجویان معماری در دانشگاه شهید ...  بیشتر

معماری
6. مولفه های موثر بر ارتقای حس جمعی در فضاهای آموزشی دبیرستان

مصطفی ارغیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3685.1917

چکیده
  چکیده ایجاد احساس جمعی، شرایط مناسبی را برای رشد و تحول اخلاقی، اجتماعی و جسمانی دانش آموزان فراهم میکند. در این پژوهش تلاش شده است برای سنجش شاخص های مورد بررسی از روش پیمایشی جهت پاسخ دادن به فرضیات پژوهش استفاده شد. در این راستا با مطالعة منابع موجود، 16 مؤلفه مؤثر بر احساس جمعی استخراج گردید. با طرح، توزیع و جمع آوری پرسشنامه، آرا ...  بیشتر

معماری
7. نقش تفکر ریاضی در ارتقاء توانایی دانشجویان معماری در جنبه های منطقی طراحی

الهام محمدزاده چیانه؛ حسین سلطان زاده؛ مزین دهباشی شریف؛ غزال کرامتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4809.2121

چکیده
  اهداف: نقش دانش ریاضی و کاربرد ابعاد مختلف آن در طراحی معماری در طول تاریخ غیر‌قابل‌انکار می‌باشد. در دهه‌های اخیر شاهد افزایش تعامل بین ریاضی و معماری در جهان بوده‌ایم، در حالی که ریاضی در آموزش معماری در ایران همچنان در قالب دروس مقدماتی به شیوه سخنرانی تدریس می شود. یکی از دغدغه‌های مهم در یادگیری طراحی معماری بهره‌گیری از آموزش‌های ...  بیشتر

معماری
8. بررسی ارتباط رضایت از عوامل محیطی با موفقیت تحصیلی دانشجویان

هادی کشمیری؛ خاطره سجادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4160.2012

چکیده
  احساس رضایت از محیط یکی از آرزوهای بشر بوده، به‌عبارتی احساس رضایت، یک مفهوم آرمانی است که زمینه مناسبی را برای توانمند‌‌سازی افراد و اجتماعی نمودن آن‌ها در جهت مشارکت و دخالت در امور مربوط به خود و در نهایت زمینه توسعه اجتماعی فراهم می‌کند. در پژوهش حاضر، بررسی نحوه ارتباط رضایت از عوامل محیطی با موفقیت تحصیلی دانشجویان مد نظر ...  بیشتر

معماری
9. مطالعه تطبیقی محتواهای برنامه درسی رشته‌ی معماری با معیار روح زمانه

سارا دشت گرد؛ کاوه بذرافکن؛ حیدر جهانبخش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4755.2114

چکیده
  یکی از عوامل محوری در آموزش معماری، محتوا و برنامه آموزشی آن است، به نظر میرسد آموزش معماری در ایران با عدم تطابق با نیازهای جامعه، فراموشی ارزشهای فرهنگی و فقدان پژوهشهای بنیادین روبروست. هدف از پژوهش حاضر همگامی با درونزایی، رهیافتها و نیازهای جامعه، بازیابی و برساختن الگوهای کارآمد است. بررسی موضوع با تاکید بر تاثیرپذیری روند ...  بیشتر

معماری
10. ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های کیفیت محیطی حیاط بر رفتار پرخاشگرایانه دانش‌آموزان نمونه‌موردی: دانش‌آموزان دوره ابتدایی

ملیحه تقی پور؛ علی اکبر حیدری؛ خاطره سجادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4510.2078

چکیده
  یکی از مسائل اجتماعی امروز، بروز ناهنجاری‌های رفتاری در نوجوانان است که این موضوع در قالب رفتارهای پرخاشگرانه نمود می‌یابد و پیشگری از وقوع آن یکی از مهمترین اولویت‌های خانواده‌ها و ارگان‌های تربیتی است. مدارس به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش بسزایی در ارتقا مهارت‌های اجتماعی و مهار چنین رفتارهای پرخاشگرانه‌ای دارد. در پژوهش ...  بیشتر

معماری
11. تقویت حس تعلق دانش آموزان به مدرسه با تاکید بر قابلیت های فضایی دبستانها

حسین پورمهدی قایم مقامی

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 273-289

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4419.2063

چکیده
  پیشینه و اهداف: «حس تعلق» در معماری در تعامل بین انسان و محیط در روانشناسی محیط و طراحی محیطی شکل گرفته است. با تعمیم مفهوم تعلق بر اساس فرهنگ دهخدا، یکی از وجوه حس‌تعلق به معنای متعلق دانستن خود به مکان و اجتماعی است که هویت انسان با وجود آن­ها تعریف می گردد. در کودکان، حس‌تعلق به خانواده و خانه به عنواننهادهای فطری وابستگی ...  بیشتر

معماری
12. شناخت عوامل موثر بر افزایش سطوح معنایی دریافتی دانش آموزان و رابطه آن با وضعیت مطلوب آنان

نادیا قشلاقی؛ شروین میرشاهزاده؛ شیرین طغیانی؛ شادی عزیزی

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 415-429

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4407.2061

چکیده
  پیشینه و اهداف:فضاهای آموزشی که بخش عمده‌ای از زمان روزانه دانش‌آموزان را به خود اختصاص می دهد، صرفا به‌منظور برآورده‌سازی نیازهای آموزشی به‌وجود نمی‌آید، بلکه باید وجوه گوناگون کنش‌های متقابل دانش‌آموزان و محیط کالبدی را در برگرفته و همچنین حس تعلق به محیط مدرسه را موجب شود، زیرا که این حس موجب پیوند فرد با مکان خواهد شد. چنانچه ...  بیشتر

معماری
13. راهکارهای ارتقای کیفیت طراحی معماری مدارس با تأکید بر انگیزش هوش‌های چندگانه گاردنر

پدرام حصاری؛ آرزو محتشم؛ افسانه فرزنددوست

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 341-353

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4682.2102

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدارس به عنوان اولین پایگاه رسمی و هدفمند تربیتی و آموزشی با شیوه‌های مدیریتی و از پیش تعیین شده نقش مهمی در شناسایی استعدادهای فردی دارد. استعدادهایی که اگر به درستی شناسایی شوند، می‌توانند مسیر درستی از اهداف در آینده فردی با تکیه بر هوش افراد باشند. فراهم نمودن مقدمات شناخت استعدادها و در پی آن، انتخاب‌‌های هوشمندانه‌ی ...  بیشتر

معماری
14. فراپرسپکتیو، ارائه روشی جهت ترسیم پرسپکتیو بر مبنای شیوه‌های بیان تصویری در معماری گذشته

محمدعلی بنی هاشمی؛ حامد بیتی

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 467-476

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4983.2175

چکیده
  پیشینه و اهداف: ترسیم پرسپکتیو به­عنوان یکی از شیوه­های بیان تصویری، نقش بسیار مهمی در فرآیند طراحی معماری دارد که کیفیات فضایی معماری را از دید ناظری ایستا بازگو می­کند؛ لیکن این نحوه­ بیان تصویری که در غرب رایج می­باشد، مطابقتی با نگاه معماری گذشته ایران که در آن فضا ناایستا و در حرکت بوده، ندارد. از­این­رو درصورتی که ...  بیشتر

معماری
15. سنجش مؤلفه‎های مؤثر بر ارتقای حس دلبستگی در فضای‎ آموزشی (مطالعه موردی:دبیرستانهای بجنورد)

مصطفی ارغیانی؛ حسن وحدانی چرزه خون

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 315-329

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4681.2101

چکیده
  پیشینه و اهداف:در دوران معاصر مفهوم دلبستگی به مکان تفاوت­های قابل ملاحظه­ای پیدا کرده است. دانشمندان علوم اجتماعی به­شدت درگیر مفاهیم مکان و دلبستگی به مکان هستند. چه اتفاقاتی بر پیوندهای عاطفی مردم با مکان در یک جامعه پویا به­وجود می­آید. در سطح کلان نظریه پردازهای جهانی­شدن فهم قابل ملاحظه­ای از تاثیرات پویایی بر مکان ...  بیشتر

معماری
16. دست نگاره های مفهومی بازنمای شخصیت دانشجویان رشته معماری (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا)

مسعود وحدت طلب؛ مهدی کبودی

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 303-314

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.5164.2180

چکیده
  پیشینه و اهداف:  بازنمایی­های تصویری در قالب دست­نگاره­ها مهم­ترین ابزار بیان ایده و تولید مفاهیم برای طراحان و دانشجویان معماری است. کاربرد وسیع آن به دلیل سادگی ابزار و سرعت بیان همواره موردتوجه طراحان است. بررسی انواع و شیوه ترسیم دانشجویان طراحی نمایانگر آن است که هر یک از روش و ساختار منحصر به فردی در ترسیم بهره می­برند. ...  بیشتر

معماری
17. شناسایی مؤلفه‌های محیط کالبدی مدارس با رویکرد یادگیری مشارکتی نمونه موردی: مدارس پسران دوره اول متوسطه شهر تبریز

فاطمه عباس زاده دیز؛ حجت الله رشیدکلویر؛ علی رضایی شریف

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 455-465

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4600.2091

چکیده
  پیشینه و اهداف: از مسائل مهم و تأثیرگذار موردنظرِ پژوهش، شناخت مؤلفه‌های محیط کالبدی مدارس است که فرآیند یادگیری را می‌تواند توسط محیط فیزیکی مدرسه تحت تأثیر قرار گیرد. توجه به ویژگی‌های معماری بنای مدارس در کنار دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ایجاد مدارسی با دانش‌آموزان موفق دست یافت. آنچه امروزه به‌صورت متداول به‌عنوان مدل کالبدی ...  بیشتر

معماری
18. ارزیابی موفقیت آموزش معماری ایران بر ارتقا خلاقیت و تصور خلاق دانشجویان، مطالعه موردی: دانشگاه ملایر

خسرو دانشجو؛ آرش حسینی علمداری؛ محمد معینی پور

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 189-197

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3861.1952

چکیده
  پیشینه و اهداف: در روند شکل‌گیری طرح، از وظایف معمار طراح است که بر اساس تجربه و دانش خود در مواجهه با مسئله‌های طراحی پاسخ‌هایی مناسب بیابد که از معیارهای مختلف و متفاوت تأمین کننده اهداف طراحی باشد. لذا توانایی ایجاد راه‌حل جدید و ناشناخته برای مسائل که به­طور معمول به نام خلاقیت از آن یاد می‌شود، یکی از مهارت‌های بنیادی موردنیاز ...  بیشتر

معماری
19. سنجش کارکرد یک سیستم کمک آموزشی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده، در آموزش درس تأسیسات مکانیکی ساختمان رشته معماری

شایسته ولدی؛ سعید علی تاجر؛ حسن ختن لو

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 181-188

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3867.1950

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت فناوری اطلاعات در زمینه‌ی تکنولوژی‌های قابل حمل، امکان توسعه‌ی "یادگیری همه‌جا حاضر" را مهیا کرده است. یادگیری موبایل (یادگیری حاضر در همه‌جا)، محیط یادگیری جدیدی است که در آن یادگیرنده در سناریویی از دنیای واقعی، با امکان دسترسی به منابع آنلاین، از طریق ابزارهای قابل حمل و شبکه‌های بی‌سیم قرار می‌گیرد. ...  بیشتر

معماری
20. تاثیر کیفیت فضای بسته آموزشی بر میزان حس جمعی کاربران

مصطفی ارغیانی؛ سید عباس اقا یزدان فر؛ محسن فیضی

دوره 13، شماره 4 ، پاییز 1398، ، صفحه 211-224

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3367.1867

چکیده
  با توجه به نیازهای اساسی انسان در ابعاد مختلف اجتماعی ، عاطفی ، هوشی و جسمی، اما محیط یادگیری امروزی از دستیابی به فضای زنده و فعال ، مکان برای مواجهه ، تجربه کردن و ... دور است. مطالعات مختلف نشان می دهد حس جمعی، بیشترین میزان تاثیر را در مشارکت افراد در عملکرد محیط دارد. حس جمعی امری چند بعدی است که مکان باید بستری برای حس جمعی بین کاربران ...  بیشتر

معماری
21. مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مسجد–مدرسه‌های دوره قاجار

حامد حیاتی؛ فاطمه غلامی

دوره 13، شماره 4 ، پاییز 1398، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3253.1843

چکیده
  در گذشته هستة مرکزی آموزش دانش اسلامی در مساجد بود، چون نخستین مکانی که در سده‌های نخستین اسلامی به منظور آموزش مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ مسجد بود. از همین رو مسجد از دیرباز تاکنون در کنار کارکرد عبادت، مکان گردهم‌آیی مسلمانان و کسب علم بوده است. این تحقیق به پیدایش مراکز آموزشی-مذهبی که همان مسجد-مدرسه‌ها هستند، می‌پردازد و چون ...  بیشتر

معماری
22. واکاوی برنامه درسی کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری و مقایسه میزان انطباق آنها بر مولفه های آموزش معماری

عباس صداقتی؛ عیسی حجت

دوره 13، شماره 4 ، پاییز 1398، ، صفحه 101-119

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3688.1919

چکیده
  معماری رشته ای تلفیقی از مباحث علوم انسانی،هنر و علوم‌فنی می باشد.به همین علت تحقق معماری،نیازمند برخورداری از مجموعه ای از معرفت‌ها و دانش‌های گوناگون است. از سال 1939،آموزش آکادمیک معماری در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارشدپیوسته،جهت تربیت نقشه‌کش و معمار تعریف و جایگزین شیوه سنتی گردید و در سال 1998دوره کارشناسی پایه ریزی شد.مسئله ...  بیشتر

معماری
23. بکارگیری آموزش انتقادی در نظام آموزش معماری (مطالعه موردی کلاس طرح یک معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان)

سهراب سردشتی؛ مینو شفائی؛ فرهنگ مظفر

دوره 13، شماره 3 ، تابستان 1398، ، صفحه 709-725

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.886

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تبیین چگونگی بکارگیری آموزش انتقادی در زمینه آموزش عالی ایران -رشته معماری- و بررسی چالشها و ارائه راهکار برای بهینه سازی شیوه در محیط مورد آزمون شکل گرفته است. روش تحقیق روش کیفی (تفسیرگرا) و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوا بوده است. پس از تبیین چگونگی اجرای روش انتقادی در کلاس طرح معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ...  بیشتر

معماری
24. مدل آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفکر مشارکتی و تعاملی در ایران

عترت لعل بخش؛ وحید قبادیان؛ شادی عزیزی

دوره 13، شماره 3 ، تابستان 1398، ، صفحه 819-829

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3519.1886

چکیده
  فاصله میان آموزه های آکادمیک در دانشکده های معماری و کار حرفه ای در جامعه موجب شده تا فارغ التحصیلان دانشکده های معماری عملا با روند اشتغال و حل معضلات معماری جامعه بیگانه باشند و این می تواند یکی از دلایل ناکارامدی آموزش طراحی معماری در ایران باشد. یکی از شاخصه های مهم که در دیدگاههای نوین تعلیم و تربیت در دنیا مطرح است آموزش مشارکتی ...  بیشتر

معماری
25. شناسایی کیفیات فضایی مؤثر بر پرورش هوش‌های چندگانه‌ در فضاهای مدرسه (نمونه موردی: مدارس ابتدایی شهر مشهد)

سمیرا کوثری؛ عباس ترکاشوند

دوره 13، شماره 3 ، تابستان 1398، ، صفحه 905-921

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3642.1913

چکیده
  ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان و شیوه‌های یادگیری آن‌ها، به میزان زیادی وابسته به هوش آن‌هاست. با توجه به نظریه‌ی هوش‌های چندگانه‌، هوش در افراد، دارای وجوه و انواع متفاوتی است. تقویت هر یک از این هوش‌ها از طریق کسب مهارت در انجام فعالیت‌هایی امکان‌پذیر است. پژوهش حاضر، به دنبال دستیابی به کیفیات فضایی است که موجب افزایش تمایل ...  بیشتر