فصلنامه علمی
اموزش الکترونیکی- مجازی
1. اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خود تنظیم و پیشرفت تحصیلی

نجف طهماسبی پور؛ فریده حمیدی؛ زهرا کاظمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 تیر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5508.2479

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خود تنظیم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نهم بود. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و جامعه مورد نظر، دانش آموزان سال سوم دوره اول متوسطه (نهم) دبیرستان دولتی پروین اعتصامی شهرستان الیگودرز بود که در سال96-97 به تحصیل مشغول بودند. ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
2. مقایسه تأثیر الگوهای طراحی آموزشی مریل و گانیه بر بار شناختی، یادگیری و بهره وری آموزشی

وحید صالحی؛ بهزاد قنبری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4827.2123

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر الگوهای طراحی آموزشی مریل و گانیه بر بار شناختی، یادگیری و بهره وری آموزشی دانش آموزان در درس علوم تجربی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر قزوین تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل سه کلاس ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
3. شناسایی و رتبه‌بندی موانع اثربخشی آموزش الکترونیکی کارکنان(مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کردستان)

محمدشریف محمدی؛ روح اله سهرابی؛ فرهاد سراجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4173.2016

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف شناسایی و رتبه‌بندی موانع اثربخشی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان انجام‌گرفته است. جامعه آماری متشکل از مدیران، اساتید دانشگاهی و متخصصین در حوزه‌های موردمطالعه پژوهش بودند که تعداد 29 نفر با استفاده از روش قضاوتی انتخاب گردیدند برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش ابتدا با استفاده از مطالعه کتابخانه‌ای و روش مصاحبه، ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
4. تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران

تهمینه شاوردی؛ حسین حیدری؛ محمد جواد چیت ساز قمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3513.1887

چکیده
  مقاله حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه تأثیری بر عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان دختران مقطع متوسطه دوم دارند؟ اهداف این مقاله عبارتند از آگاهی از میزان وابستگی دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی مجازی و آگاهی از تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان. روش تحقیق پیمایشی ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
5. کشف الگوهای مکرر یادگیرندگان در یک محیط یادگیری مشارکتی پویا ایجاد شده براساس نظریه بازی

سیده فاطمه نورانی؛ محمدحسین منشئی؛ الهام محمودزاده؛ محمدعلی منتظری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2020.5907.2304

چکیده
  پیشینه و اهداف: در هر سیستم آموزشی، بازدهی مطلوب رویکرد آموزشی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. بدین منظور درنظر گرفتن خصوصیات شخصیتی افراد و ارائه خدمات آموزشی مطابق با خصوصیات یادگیرندگان یکی از عوامل موثر در افزایش یادگیری است. از طرفی یکی از تحقیقات سالهای اخیر در این فضا، بررسی رفتار فرد در سیستم آموزشی و استخراج خصوصیات شخصیتی ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
6. تأثیر درس‌افزار الکترونیکی مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مسئله و انگیزش دانش-آموزان در درس برنامه‌نویسی کامپیوتر

الهه بدیعی؛ محمدرضا نیلی؛ یاسمین عابدینی؛ بی بی عشرت زمانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4661.2106

چکیده
  اهداف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درس‌افزار الکترونیکی طراحی شده بر اساس اصول یادگیری مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مسئله و انگیزش دانش‌آموزان در درس برنامه‌نویسی کامپیوتر انجام گرفت. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل 60 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم ‏رشته‌ها‌ی کامپیوتر هنرستانهای کاردانش ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
7. توسعه و اعتبار سنجی ابزار فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس هوشمند در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

جعفر جهانی؛ رضا مظاهری؛ مهدی محمدی؛ مریم شفیعی سروستانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4199.2021

چکیده
  یکی از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه‌ی فناوری و تحول در عرصه‌ی آموزش و پرورش بروز و توسعه مدارس هوشمند و یادگیری الکترونیکی است. هدف از این پژوهش توسعه و اعتبار سنجی ابزار فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس هوشمند در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران می باشد. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
8. تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان

لوئیزا دهیادگاری؛ سمیه خواجه حسنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4521.2081

چکیده
  در عصر کنونی رسانه‌ها یکی از عامل‌های اصلی تغییر و تحول در جنبه های مختلف زندگی بشر هستند. در این راستا می‌توان به تاثیرات مهم این رسانه‌ها بر سطح یادگیری دانشجویان اشاره کرد. از آنجا که ارتقاء سطح علمی، عاملی بسیار مهم و سازنده در سرنوشت کشور به شمار می‌آید، در این پژوهش به بررسی تاثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی مجازی بر سطح ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
9. مقایسه تأثیر محتوای الکترونیکی با الگوی چند رسانه ای نئو - نئو و الگوی چند رسانه‌ ای محقق ساخته بر یادگیری دانشجو معلمان در آموزش برد هوشمند

خدیجه علی آبادی؛ حامد عباسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5584.2244

چکیده
  اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده مبتنی بر الگوی چندرسانه‌ای نئو و نئو با الگوی چند رسانه‌ای محقق ساخته بر یادگیری دانشجو معلمان در آموزش برد هوشمند صورت گرفته است.روش‌: جامعه آماری 310 نفر دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهراء زنجان بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 110 نفر به عنوان نمونه ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
10. تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان

سوسن مهرزاد؛ زینب گلزاری؛ زهرا طالب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3657.1946

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل هنرجویان هنرستان امام حسن مجتبی (ع) پایه دهم در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که از این تعداد حجم نمونه 60 نفر ( 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ) که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
11. واکاوی نظریه‌های یادگیری در شبکه‌های اجتماعی؛ بسترسازی نظری برای طراحی برنامه درسی

صادق حامدی نسب؛ محسن آیتی؛ محمد علی رستمی نژاد؛ فرهاد سراجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 تیر 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6639.2424

چکیده
  پیشینه و اهداف: برای استفاده اثربخش از شبکه‌های اجتماعی نیازمند شناسایی و به‌کارگیری پیامدهای نظریه‌های حمایت‌کننده استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستیم. نظریه‌های یادگیری متفاوت تفاسیر متنوعی از یادگیری فراهم می‌کنند. نظریه‌های یادگیری متفاوت منجر به جهت‌گیری‌ها و نتایج مختلفی در برنامه‌ریزی درسی می‌شوند؛ ازاین‌رو نظریه‌های ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
12. تاثیر رویکرد چند‌‌رسانه‌ای پروژه‌محور ‌بر یادگیری هنرجویان رشته کامپیوتر

محمد علی رستمی نژاد؛ محمدرضا محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.834.1226

چکیده
  پیشینه و اهداف:به طور حتم همه ما به‌این موضوع واقفیم که  به دلیل تنوع و تعدد رسانه‌های مختلف در اطراف فرزاندانمان، امروزه ذائقه یادگیری آنها تغییر کرده و برای یادگیری به آنان چاره‌ای جز استفاده از فن‌آوری در آموزش و استفاده از ابزار‌ها و روش‌های تدریس مبتنی بر جندرسانه‌ای وجود ندارد. امروزه در کنار کتاب­های درسی، چند‌رسانه‌ای­ها، ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
13. ماهیت ارتباط بین معلم وفراگیر درفرایندیادگیری الکترونیک باتاکید برآراء دلوز

نصیبه تاری؛ سعید ضرغامی همراه؛ علیرضا محمودنیا؛ یحیی قائدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 بهمن 1397

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3988.1970

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی ماهیت ارتباط بین معلم وفراگیر درفرایندیادگیری الکترونیک باتاکید برآراء دلوز است. روش پژوهش از جنس ،پژوهش های کیفی واز نوع تحلیل فلسفی واستنتاجی است روش گرداوری اطلاعات،کتابخانه ای –اسنادی است..بدین منظور نخست، مولفه‌های اساسی در معرفت‌شناسی ریزومی دلوز تحلیل شد؛ سپس، ماهیت ارتباط در فرایند آموزش مجازی ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
14. بررسی اثربخشی محیط یادگیری همیارانه مبتنی بر رایانه (CSCL) و نرم‌افزار ریاضی پویا بر مهارت حل ‌مسایل مثلثاتی

نسرین محمدحسنی؛ سینا اسدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 خرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5964.2312

چکیده
  اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر طراحی محیط یادگیری همیارانه مبتنی بر رایانه(CSCL) در محیط نرم افزار ریاضی پویا بر مهارت حل مساله بود. روش: این پژوهش با روش آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر پایه دهم شهرستان نظرآباد استان البرز در سال تحصیلی 1396-97 بودند. نمونه آماری با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
15. فراتحلیل تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

نرجس امینی؛ احمدرضا نصراصفهانی؛ بی بی عشرت زمانی؛ بهروز ترک لادانی

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 521-536

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4225.2028

چکیده
  هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده در زمینه تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اساتید، جهت برآورد اندازه اثر واقعی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اساتید بود. کلیه پژوهش‌های انجام شده، تا پایان سال 1396 در زمینه رابطه‌ی میزان استفاده از فناوری اطلاعات با عملکرد آموزشی ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
16. بررسی عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به یادگیری از طریق رسانه های اجتماعی

سید محمدباقر جعفری؛ جبار باباشاهی؛ ندا اسکندری؛ مصطفی زندی نسب

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 587-599

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4358.2057

چکیده
  با گسترش رسانه‌های اجتماعی، استفاده مناسب و کارآمد از آن اهمیت ویژه پیدا کرده است. رسانه های اجتماعی ابزاری مناسب جهت یادگیری هستند و برای داشتن جامعه‌ای بهتر و پیشرفته‌تر باید به نقش یادگیری از طریق رسانه‌های اجتماعی توجه ویژه نمود. یکی از مواردی که باعث توسعه یادگیری از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌گردد، وفاداری کاربران به یادگیری ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
17. تأثیرآموزش رباتیک بر مهارت‌های حل مسئله درس فیزیک دانش‌آموزان متوسطه اول

علیرضا بادله؛ نوش آفرین نصرت؛ وحیده سلیمانی راد

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 631-642

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4782.2119

چکیده
  پیشرفت روزافزون تکنولوژی سبب پیدایش ماشین‌هایی به نام ربات شده، به طوری‌که امروزه رباتیک ابعاد مختلف زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش رباتیک بر مهارت‌های حل‌مسئله در درس فیزیک دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه اول می‌باشد. این پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع علی-مقایسه‌ای است و جامعه‌ی آماری آن شامل تمامی ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
18. بررسی تاثیر خود توسعه ای بر پیشرفت تحصیلی درس آمار دانشجویان ایران و روسیه با میانجیگری بکارگیری فناوری های آموزش از راه دور توسط اساتید

سیدامین عظیمی؛ گالیا کریلوا ایلدوسونا؛ نسیم سلیمانی

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 685-696

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.5053.2161

چکیده
  اهداف: هدف این مقاله بررسی تاثیر خودتوسعه‌ای دانشجویان بر میزان پیشرفت تحصیلی آنها با به‌کارگیری فناوری آموزش از راه دور توسط اساتید بوده است. روش: این پژوهش به شیوه شـبه‌آزمایشـی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) در درس آمار انجام شد. جامعه آمـاری این پژوهش را 664 نفر از دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی (اقتصاد و مدیریت) دانشگاه‌های مجازی ایران ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
19. بررسی کیفیت ترجمه ماشینی متون انگلیسی به فارسی و میزان موفقیت آن در درک مطلب

وحیدرضا میرزائیان

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 697-710

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.5473.2227

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ترجمه ماشینی روی درک مطلب دانشجویان است. برای رسیدن به این هدف، سه نوع متن با سطوح مختلف دشواری انتخاب شد. این متون یک بار توسط مترجم انسانی و یک بار با ترجمه ماشینی (مترجم گوگل) ترجمه شد. در نهایت شش متن بدست آمد. خروجی ترجمه ماشینی مورد ارزیابی قرار گرفته و تجزیه و تحلیل شد. سپس دانشجویان به صورت تصادفی به ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
20. ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی شمال‌غرب ایران

خیراله سربلند

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 349-360

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4091.1999

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی، از نوع تحلیل تم مصاحبه‌ها / گروه کانونی، و در بخش کمی، توصیفی و به صورت پیمایش بود. جامعه آماری در بخش کیفی، صاحب‌نظران حوزه یادگیری الکترونیکی، نخبگان دانشگاهی، اساتید و کارشناسان ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
21. توسعه حرفه ای معلمان با استفاده از فضای مجازی: مطالعه پدیدارشناسانه معلمان شهر همدان

سارا خداویسی؛ فرهاد سراجی

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 395-408

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3771.1939

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی نحوه استفاده معلمان ایرانی از فضای مجازی برای توسعه حرفه‌ای و استخراج الگوی آن است. دراین مطالعه از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده است. 25 نفر از معلمان فعال در کاربرد فضای مجازی در آموزش استان همدان به مصاحبه دعوت شدند. از این رو نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی انجام ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
22. تعیین اهمیت اجزای تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحب‌نظران

مهدی عرب پشتکوهی؛ افسانه زمانی مقدم؛ علی رجب زاده قطری

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 317-324

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3982.1967

چکیده
  هدف پژوهش حاضر،تعیین اهمیت اجزای تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحب‌نظران می‌باشد. رویکرد پژوهش کمی و از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است. جامعه پژوهش صاحب‌نظران حوزه آموزش، برنامه ریزی فناوری های نوین وفناوری اطلاعات و درس کار و فناوری میباشند که به صورت هدفمند تعداد 18 نفر از آن‌ها به عنوان ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
23. رابطه بین سبک‏های نظارتی والدین و امنیت اینترنتی فرزندان در میان دانش‏ آموزان دختر و پسر شهر دزفول

غلامرضا اصلانی؛ سیدامین عظیمی؛ نسیم سلیمانی

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 501-510

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3959.1969

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های نظارتی والدین و امنیت اینترنتی فرزندان در میان دانش‏آموزان دبیرستانی دختر و پسر است. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی(الگوسازی معادله ساختاری) بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‏آموزان مدارس متوسطه دوم شهر دزفول و والدین ایشان در سال تحصیلی 97- 96تشکیل می‌دهند که با ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
24. اثربخشی محتوای الکترونیکی طنزمحور بر یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی

محمد علی رستمی نژاد؛ علی اکبر عجم؛ حسن ضابط

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 361-369

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4034.1982

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی محتوی الکترونیکی آمیخته به طنز بر یادگیری و یاد داری ریاضی دانش آموزان انجام شد. مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی96-97 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
25. دست‌یابی به اهداف سطوح عالی یادگیری الکترونیک با بازخورد آموزشی جامع (استانداردها و شاخص‌ها)

نوری براری؛ مرتضی رضایی زاده؛ اباصلت خراسانی؛ فرنوش اعلامی

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 371-382

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4069.1994

چکیده
  چکیده جدایی یادگیرنده و مدرس در یادگیری الکترونیکی باعث شده است که بازخورد به‌عنوان پاشنه آشیل و مهم‌ترین چالش در این نوع یادگیری محسوب شود. بااین‌وجود، هنوز دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به چگونگی ایجاد بازخورد بر مبنای اهداف یادگیری بپردازد. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخص‌های بازخورد در یادگیری ...  بیشتر